Fietsendrager, welke keuze is het verstandigst?
Ik ben aan het kijken naar een fietsendrager voor op de trekhaak. Nu heb ik al verschillende topics doorgelezen, maar heb toch nog een aantal vragen. Het zou gaan om 2 racefietsen die ik er op wil zetten waarvan één van Carbon is. Nu lees ik bijna overal dat op een trekhaakdrager de fietsen tegen elkaar komen en zo kunnen beschadigen.
Nu is mijn vraag eigenlijk, ervaren jullie dit ook? En zou ik dan niet beter een drager voor drie fietsen kunnen kopen en dan de voorste en achterste gebruiken, dan raken ze elkaar nooit neem ik aan?
Dank voor het meedenken.
Nu is mijn vraag eigenlijk, ervaren jullie dit ook? En zou ik dan niet beter een drager voor drie fietsen kunnen kopen en dan de voorste en achterste gebruiken, dan raken ze elkaar nooit neem ik aan?
Dank voor het meedenken.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Op een degelijke drager raken racefietsen elkaar echt niet.
Kijk eens bij Thule en Spinder.
Uit eigen ervaring kan ik je verzekeren dat racefietsen onbeschadigd vervoerd kunnen worden.
Wel even opletten als je de fietsen op de drager zet dat de pedalen niet tegen elkaar komen.
En mogelijk moet je de plaatsing van de "wielgootjes" een beetje aanpassen.
Kijk eens bij Thule en Spinder.
Uit eigen ervaring kan ik je verzekeren dat racefietsen onbeschadigd vervoerd kunnen worden.
Wel even opletten als je de fietsen op de drager zet dat de pedalen niet tegen elkaar komen.
En mogelijk moet je de plaatsing van de "wielgootjes" een beetje aanpassen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Zelf heb ik een Spinder, waar de twee fietsen niet dicht bij elkaar staan. Binnen een merk zijn er verschillende uitvoeringen en kunnen de fietsen soms dicht bij elkaar staan.
Misschien is de info bij de fabrikant op de site te vinden en anders meten in een winkel.
Kijk eens rond bij ANWB, autoonderdelenshops zoals Gamo, Halfords e.d.
Ook kunnen bij dragers soms sloten worden toegevoegd op de klem; kleine belemmering tegen diefstal.
Veel verhalen gaan er over het niet gebruiken van de klem op het frame bij een CARBON-frame.
Hier heb ik geen verdere ervaring mee.
Willem
Misschien is de info bij de fabrikant op de site te vinden en anders meten in een winkel.
Kijk eens rond bij ANWB, autoonderdelenshops zoals Gamo, Halfords e.d.
Ook kunnen bij dragers soms sloten worden toegevoegd op de klem; kleine belemmering tegen diefstal.
Veel verhalen gaan er over het niet gebruiken van de klem op het frame bij een CARBON-frame.
Hier heb ik geen verdere ervaring mee.
Willem
Bianchi Intenso met Potenza, met Scirocco
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011
-
- Forum-lid HC
Met de racer valt het idd wel mee, MTBs raken elkaar wel altijd. Wat je dan kan doen is zo een verwarmingbuis isolatie op de vork doen. Dan zijn ze beschermd tijdens het vervoeren. Met de racer doe ik dit toch ook voor de zekerheid.
Thule Spinder...? Heb je ook een VW Renault?
Bij het vervoeren van twee MTB's had ik altijd het probleem om de fietsen zo op de drager te zetten dat ze elkaar niet raken op de plekken waar je dat niet wilt. Vorig jaar mijn Thule voor 2 fietsen verkocht op marktplaats en een nieuwe Thule gekocht voor 3 fietsen. Kan twee MTB's er nu blind op zetten zonder dat ze elkaar raken.
Yep dat is inderdaad wat ik doe.
De Falcon. Dat is de alu versie van de Hawk, die van staal is en daardoor wel erg zwaar is. Tweedehands op de MP voor 50 euro. Ik heb daarnaast ook de Kolibri, dat is de eenpersoonsversie van de Falcon.
Maar bijvoorbeeld aan een moderne Twinnyload, Thule of Uebler doe je ook zeker geen miskoop.
Aandachtspunten
- de drager moet op slot kunnen (zowel de drager als de fietsen die erop staan)
- de drager moet kantelbaar zijn, dan kun je eenvoudig nog iets in de achterbak doen
- de drager moet niet te zwaar zijn, dat scheelt enorm bij het monteren en opbergen
- de drager moet makkelijk op te hangen zijn > vooral je een kleine schuur hebt
- de drager moet in staat zijn fietsen op de staande buis te klemmen
- het kenteken moet eenvoudig te verwijderen zijn (handig als je de plaat vaker nodig hebt)
- de drager moet eenvoudig te monteren zijn op de trekhaak zonder lelijke add-ons
- de wielgoten moeten ook geschikt zijn voor MTB banden (indien van toepassing)
Maar bijvoorbeeld aan een moderne Twinnyload, Thule of Uebler doe je ook zeker geen miskoop.
Aandachtspunten
- de drager moet op slot kunnen (zowel de drager als de fietsen die erop staan)
- de drager moet kantelbaar zijn, dan kun je eenvoudig nog iets in de achterbak doen
- de drager moet niet te zwaar zijn, dat scheelt enorm bij het monteren en opbergen
- de drager moet makkelijk op te hangen zijn > vooral je een kleine schuur hebt
- de drager moet in staat zijn fietsen op de staande buis te klemmen
- het kenteken moet eenvoudig te verwijderen zijn (handig als je de plaat vaker nodig hebt)
- de drager moet eenvoudig te monteren zijn op de trekhaak zonder lelijke add-ons
- de wielgoten moeten ook geschikt zijn voor MTB banden (indien van toepassing)
-
- Forum-lid HC
Ik heb zelf een thule euroway G2 923. Ik kijk na montage van de fietsen altijd even of ze elkaar kunnen raken. Bij MTB,s is dit vaak wel het geval door de veel bredere vork. Ik knoop daar dan een oude sok omheen, werkt prima.
Omdat ik behalve de vakantie smet familie gene drie fietsen meeneem laat ik de middelste ook wel eens vrij, zeker ook met de brede MTB sturen handig.
Twee racers zullen elkaar echt niet zomaar raken als je ze juist monteert. Hooguit bij het zadel/stuur vanwege de hoogte
De tips van Havana zou ik ook meenemen.
Uitzoeken welke jij belangrijk vind natuurlijk.
Omdat ik behalve de vakantie smet familie gene drie fietsen meeneem laat ik de middelste ook wel eens vrij, zeker ook met de brede MTB sturen handig.
Twee racers zullen elkaar echt niet zomaar raken als je ze juist monteert. Hooguit bij het zadel/stuur vanwege de hoogte
De tips van Havana zou ik ook meenemen.
Uitzoeken welke jij belangrijk vind natuurlijk.