Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Advies hartslagmeter fietsen, hardlopen en iphone

Burnd
Forum-lid

Burnd 22 apr 2014 22:28

Ik ben op zoek naar een nieuwe oplossing om tijdens het fietsen en hardlopen mijn hartslag te kunnen meten, en dat dan gelijktijdig op mijn iphone en fietscomputer of gelijktijdig op mijn iphone en (nog aan te schaffen) polshorloge.

Op dit moment ben ik in het bezit van de volgende apparatuur:
  • Sigma Rox 9.1, inclusief meegeleverde standaard sigma R1 hartslagband, cadans sensor en snelheidsmeter
    Polar H7 Bluetooth smart hartslagmeterband
    Iphone 4S

Helaas werkt de Polar H7 niet samen met de Rox 9.1. Nu wil ik graag nog een los pols-horloge aanschaffen voor het hardlopen, zodat ik tijdens hardlopen, waarvoor ik nu mijn iphone en Polar H7 gebruik. Ik ben daarmee eigenlijk gebonden aan Polar. Een sub-optimale oplossing zou nu zijn om een polar polshorloge aan te schaffen, ik dacht aan een RS300X. Voor het hardlopen is dan het probleem opgelost, maar voor het fietsen zal ik dan met 2 hartslagmeterbanden moeten fietsen, de Polar H7 en de standaard Sigma R1.

Ideale situatie:
  • Tijdens fietsen: Een hartslagband, die gelijktijdig zowel mijn hartslag stuurt naar mijn iPhone 4s (voor het gebruik van Strava) en met mijn fietscomputer (op dit moment een sigma Rox 9.1).
    Om mijn fietsritten in strava te krijgen zijn er omwegen, vanuit garmin kan dit ook naar strava geexporteert worden, maar dan moet ik handmatig de rit analyse op mijn pc zetten en dan exporteren naar Strava. Als ik mijn iPhone ook aan zet tijdens het fietsen en strava gebruik gaat dat allemaal automatisch, dat is handiger. Een dure fietscomputer met gps is daarom volgens mij niet perse nodig. Hoewel ik het wel mooi zou vinden om met mijn fietscomputer te kunnen navigeren, maar dat is me eigenlijk wat te duur.
  • Tijdens hardlopen: Dezelfde hartslagband, die gelijktijdig zowel mijn hartslag stuurt naar mijn iPhone 4s (voor het gebruik van runkeeper) en een polshorloge (op dit moment geen een aanwezig)

Een betere oplossing zou zijn om een nieuwe borstband aan te schaffen die zowel een ANT+ signaal als een bluetooth smart signaal uitzend en samen werkt met de sigma Rox 9.1. Op dit moment is de este oplossint wat dat betreft de “Wahoo TICKR Bluetooth®smart/ANT+ Dual borstband” , maar die zal niet samenwerken met de sigma Rox 9.1.

De enige optie die ik nu eigenlijk zie is de volgende apparaten aanschaffen:

[*]Wahoo TICKR Bluetooth®smart/ANT+ Dual borstband (ipv Polar H7)
[*]Nieuwe fietscomputer met ANT+ ondersteuning (sigma Rox 10.0 (ipv sigma rox 9.1) of nog duurdere met gps ondersteuning)
[*]Een voordelige polshorloge/hartslagmeter die samenwerkt met de Wahoo TICKR bluetooth smart dual borstband (ANT+ ondersteuning)

Maar eigenlijk vind ik dat wat te duur en zonde van de apparaten die ik nu al heb. Helemaal in verhouding tot mijn racefiets zelf die slechts zo'n 800 euro heeft gekost.

Heeft iemand tips wat ik nu als handigste zou kunnen aanschaffen om mijn ideale situatie te bewerkstellingen, zonder 100den euro’s uit te moeten geven aan een nieuwe fietscomputer, een andere hartslagmeterband en polshorloge?

opafiets
Forum-lid

Gebruikersavatar opafiets 22 apr 2014 22:43

De mio link misschien?
.................

Burnd
Forum-lid

Burnd 22 apr 2014 22:48

opafiets schreef:De mio link misschien?
Lijkt met niet echt een oplossing, dat ding kost 100 euro, en heeft alleen ANT+ en bluetooth. En ik loop dan nog steeds met twee hartslagbanden, een op mijn pols en een om mijn borst...

Karl66
Forum-lid

Karl66 23 apr 2014 00:14

Het meest ideale is natuurlijk een Multi sportwatch, zoals deze Garmin. Dan heb je zelfs je Iphone en je fietscomputer niet meer nodig, omdat het allemaal in één apparaat gecombineerd is.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Burnd
Forum-lid

Burnd 23 apr 2014 07:52

Sja, maar dat ding kost 400 euro. Ik ben juist op zoek naar iets waarbij ik met mijn huidige apparaten kan werken of niet veel meer hoef te investeren....Eventueel mijn sigma rox 9.1 verkopen kan wel, maar dat is altijd geld weggooien.....

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 23 apr 2014 07:58

Je wil te veel als het niets mag kosten. Of je past je budget wat aan of je verwachting...

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 23 apr 2014 08:01

opperhoofd schreef:Je wil te veel als het niets mag kosten. Of je past je budget wat aan of je verwachting...
+1
Voor een prikkie op de eerste rij zitten gaat bij deze vraag niet op ben ik bang 8-)

Burnd
Forum-lid

Burnd 23 apr 2014 08:47

jsprbcn schreef:
opperhoofd schreef:Je wil te veel als het niets mag kosten. Of je past je budget wat aan of je verwachting...
+1
Voor een prikkie op de eerste rij zitten gaat bij deze vraag niet op ben ik bang 8-)
Met zo'n opmerking ben ik natuurlijk niet geholpen. Ik heb op dit moment ook zo'n 300 euro uitgegeven. Dus voor een dubbeltje eerste rang is dat nou ook weer niet.....Het vervelende is gewoon dat ieder merk zn eigen protocol heeft en er niet echt een standaard lijkt te zijn om apparaten met elkaar laat praten. ANT + lijkt het natuurlijk te worden/zijn, maar dan is het vaak ANT + OF bluetooth... Ik ben vooral een beetje bang dat ik nu iets koop en dat er over een paar maanden iets beters is. En met beter bedoel ik dan vooral dat het beter kan verbinden met andere apparaten....

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 23 apr 2014 08:53

Mijn mening, maar daar heb je nu waarschijnlijk niks aan en zit je niet echt op te wachten, is om de hele boel te verkopen (en vooral Sigma/Polar te vergeten) en een Garmin GPS bundel te kopen. Je telefoon kun je dan voor Instagram/Facebook/whatever gebruiken tijdens het fietsen/lopen.

Klinkt misschien zuur, maar heel veel mensen maken uiteindelijk de Switch van Polar naar Garmin omdat Garmin uiteindelijk toch makkelijker/beter/etc. is.

Burnd
Forum-lid

Burnd 23 apr 2014 09:27

Dat 'vrees' ik inderdaad ook. Maar wat is dan een beetje goede prijs/kwaliteit. Ik denk dat ik mijn huidige apparaten dan moet 'inwisselen' voor de volgende:

[*]Wahoo TICKR Bluetooth®smart/ANT+ Dual borstband (ipv Polar H7)
[*]Nieuwe fietscomputer met ANT+ ondersteuning --> Bryton Rider 21 of Garmin edge 200 of 510 (ipv sigma rox 9.1)
[*]Maar welk voordelige polshorloge/hartslagmeter die samenwerkt met de Wahoo TICKR bluetooth smart dual borstband (ANT+ ondersteuning) is er dan op de markt? Die hoef ik alleen voor het hardlopen te gebruiken om mijn hartslag in een oogopslag te kunnen zien. Hoeft niet veel opties te hebben (die ik niet gebruik) Ik hoef dan alleen mijn hartslag, hartslag zones te zien en graag iets van een tooltje om intervaltraining te kunnen doen.

JoostG
Forum-lid

JoostG 23 apr 2014 09:36

Wahoo heeft voor de de iPhone 4(s) ook een hufterproof case met ingebouwde antenne (ant+). Je kan deze case op je stuurpen monteren of in je achterzak steken. Wahoo is makkelijk te pairen met Strava zodat hartslag in Strava verwerkt wordt.
In dat geval heb je wel een hartslagmeter en cadansmeter nodig die ANT+ is (wordt ood door Wahoo aangeboden als bike pack).
Ik rijd al een tijdje rond met deze combo en ben er tevreden over (zie ook de review in topic fietscomputers).
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Burnd
Forum-lid

Burnd 23 apr 2014 09:40

JoostG schreef:Wahoo heeft voor de de iPhone 4(s) ook een hufterproof case met ingebouwde antenne (ant+). Je kan deze case op je stuurpen monteren of in je achterzak steken. Wahoo is makkelijk te pairen met Strava zodat hartslag in Strava verwerkt wordt.
In dat geval heb je wel een hartslagmeter en cadansmeter nodig die ANT+ is (wordt ood door Wahoo aangeboden als bike pack).
Ik rijd al een tijdje rond met deze combo en ben er tevreden over (zie ook de review in topic fietscomputers).
Klinkt opzich wel interessant. Ik was me eigenlijk ook al aan het afvragen of het misschien uit kon om een goedkoop android toestelletje op de kop te tikken waar ik dat mee kan doen. Maar ik zal eens een kijkje nemen naar die Wahoo bike pack...

Maar toch is er iets wat me tegen houdt om dat te doen. Simpelweg; als ik een nieuwe iPhone (of andere telefoon) koop, past het allemaal niet meer in de case. Terwijl nieuwe telefoons wel bluetooth 4.0 zullen hebben...

Plaats reactie