Nieuwe fiets (laten) afstellen
Sinds een week of 6 ben ik bezig met racefietsen.
Eerst een oud 2ehands fietsje gekocht om te kijken of het wat voor mij was.
Ik blijk het erg leuk te vinden, maar door de lichamelijke ongemakken die ik op het oude fietsje voelde ( mijn linker voet voelt na een half uur al wat verdoofd aan, en binnen een half uur heb ik een verdoofd gevoel in mijn genitaliën, wat binnen een uur verergert tot een volledig dood gevoel ) heb ik besloten om een nieuwe fiets aan te schaffen. Ik heb eerst nog een nieuw zadel,racepedalen en bijbehorende schoenen gekocht, maar dat bood ook geen soelaas helaas.
Ik ben naar meerdere winkels geweest de afgelopen week, en ik heb inmiddels gekozen voor een 2013 model Trek Modane 3.5
Deze stond in mijn maat bij Mantel in Arnhem.
Vandaag voor het eerst gereden en tot mijn grote teleurstelling ging het niet goed.
Het verdoofde gevoel in linkervoet en genitaliën is eerder erger geworden dan minder.
Ik heb op vele sites gezocht naar tips voor de basis afstelling van een racefiets, maar erg duidelijk is dat niet altijd, want soms hebben 2 bronnen tegenstrijdige info. en dan weet je niet of je het nu beter of erger maakt.
Ik had niet verwacht dat ik op de nieuwe fiets ineens zonder problemen zou rijden, maar dat de problemen groter zouden worden had ik zeker niet verwacht.
Heb vandaag op internet veel gezocht naar fietsmetingen/bikefitters, maar heb geen idee waar ok heen moet gaan.
Ook ben ik bang om straks weer een paar honderd euro uit te geven aan een fietsmeting, maar nog steeds niet pijnvrij te kunnen rijden.
Aan de andere kant zou ik graag een fiks bedrag voor zo'n meting uit willen geven, als ik dan maar van mijn problemen verholpen ben.
Graag advies wat nu te doen.
Eerst een oud 2ehands fietsje gekocht om te kijken of het wat voor mij was.
Ik blijk het erg leuk te vinden, maar door de lichamelijke ongemakken die ik op het oude fietsje voelde ( mijn linker voet voelt na een half uur al wat verdoofd aan, en binnen een half uur heb ik een verdoofd gevoel in mijn genitaliën, wat binnen een uur verergert tot een volledig dood gevoel ) heb ik besloten om een nieuwe fiets aan te schaffen. Ik heb eerst nog een nieuw zadel,racepedalen en bijbehorende schoenen gekocht, maar dat bood ook geen soelaas helaas.
Ik ben naar meerdere winkels geweest de afgelopen week, en ik heb inmiddels gekozen voor een 2013 model Trek Modane 3.5
Deze stond in mijn maat bij Mantel in Arnhem.
Vandaag voor het eerst gereden en tot mijn grote teleurstelling ging het niet goed.
Het verdoofde gevoel in linkervoet en genitaliën is eerder erger geworden dan minder.
Ik heb op vele sites gezocht naar tips voor de basis afstelling van een racefiets, maar erg duidelijk is dat niet altijd, want soms hebben 2 bronnen tegenstrijdige info. en dan weet je niet of je het nu beter of erger maakt.
Ik had niet verwacht dat ik op de nieuwe fiets ineens zonder problemen zou rijden, maar dat de problemen groter zouden worden had ik zeker niet verwacht.
Heb vandaag op internet veel gezocht naar fietsmetingen/bikefitters, maar heb geen idee waar ok heen moet gaan.
Ook ben ik bang om straks weer een paar honderd euro uit te geven aan een fietsmeting, maar nog steeds niet pijnvrij te kunnen rijden.
Aan de andere kant zou ik graag een fiks bedrag voor zo'n meting uit willen geven, als ik dan maar van mijn problemen verholpen ben.
Graag advies wat nu te doen.
Ik zou toch eens een fietsmeting laten doen. Die zijn ook niet zaligmakend, maar kunnen wel een goed uitgangspunt geven. Daarnaast, als je dit bij bijv. een fysiotherapeut o.i.d. laat doen, kunnen ook problemen als beenlengte verschil, rug-gedoe etc worden meegenomen.
Voorbeelden in midden Nederland zijn dan Lucas Bos (renkum/heelsum) en velometric (o.a. met Remco Ridder, in Barneveld)
Zelf heb ik met de laatste goed ervaringen
Nb. Ik heb deze 2 genoemd omdat je je fiets in Arnhem hebt gehaald, en dit niet te ver daar vandaan is, maar er zijn er veel. Met vaak wisselende ervaringen.
Voorbeelden in midden Nederland zijn dan Lucas Bos (renkum/heelsum) en velometric (o.a. met Remco Ridder, in Barneveld)
Zelf heb ik met de laatste goed ervaringen
Nb. Ik heb deze 2 genoemd omdat je je fiets in Arnhem hebt gehaald, en dit niet te ver daar vandaan is, maar er zijn er veel. Met vaak wisselende ervaringen.
Bij Velometric kunnen ze ook een zadeldruk meting doen.loos schreef:Dat verdoofde gevoel in de voet lijkt op een afgeknelde zenuw. Weet je zeker dat je schoenen niet te smal zijn?
v.wb. Het zadel: een te smal zadel geeft pijn aan de zitbotjes. Een te vlak zadel kan pijn in de schaamstreek geven.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Zeker weten doe ik nu niets meer, maar ik had eerder gewone trappers op de racefiets en daar trapte ik met mijn gymschoenen op, en toen had ik ook last van de linker voet.loos schreef:Dat verdoofde gevoel in de voet lijkt op een afgeknelde zenuw. Weet je zeker dat je schoenen niet te smal zijn?
Nu heb ik dus racepedalen met raceschoenen laten aanmeten bij Rose. Ik heb een halve maat groter genomen dan de advies maat, omdat ik altijd mijn tenen wil kunnen bewegen.
Ik heb ook bij Rose een Terry Fly GT Gel zadel gekocht en uitgeprobeerd op mijn fiets, en dat ging al wel beter, maar zeker niet klachtenvrij. Dat zadel is vrij breed en recht van achter, zodat je veel steun hebt voor de zitbotjes.loos schreef:v.wb. Het zadel: een te smal zadel geeft pijn aan de zitbotjes. Een te vlak zadel kan pijn in de schaamstreek geven.
Maar aangezien ik een nieuwe fiets ging kopen, heb ik het zadel teruggebracht omdat dat zadel niet het probleem oploste ( wel verminderde ).
Ik kan het zadel uiteraard altijd nog opnieuw kopen, maar dan wacht ik eerst de fietsmeting af.
Ik ben gisteren in Barneveld geweest.
Heb er een goed gevoel aan over gehouden.
Het zadel is 3 cm naar voren gezet en mijn schoenplaatjes zijn ook ongeveer een 5mm verschoven.
Ik wil graag zo snel mogelijk gaan fietsen, om te kijken wat het allemaal uitgehaald heeft, maar het weer heeft er niet echt zin in.
Heb er een goed gevoel aan over gehouden.
Het zadel is 3 cm naar voren gezet en mijn schoenplaatjes zijn ook ongeveer een 5mm verschoven.
Ik wil graag zo snel mogelijk gaan fietsen, om te kijken wat het allemaal uitgehaald heeft, maar het weer heeft er niet echt zin in.
3 cm zadel naar voren is extreem veel in 1 x. Post de resultaten eens als je gefietst hebt?
Just my 2 cents:
Ik had vroeger ook vaak een verdoofd gevoel in de edele gebieden en vaak slapende voeten. Het kostte me uiteindelijk 1 1/2 jaar om echt goed op de fiets te zitten.Ik fiets nu 200 km zonder pijn of klachten waar ik vroeger soms na 30 km al last kreeg van allerlei kwaaltjes.
Ik heb nu:
een passend frame volgens een fietsmeting (ik fietste jaren op een te groot frame)
(eigenlijk 2 frames, ik heb inmiddels 2 fietsen)
een kortere stuurpen, 110 mm ipv 120 (ondanks de fietsmeting vond ik mezelf te gestrekt zitten)
een ander zadel na een zadelmeting en wat proefritjes mogelijk bij FM
linker schoenplaatje 3 mm verhoogd na bezoek aan een sma
Verder wat experimenteren met verschillende schoenen en koersbroeken. Ik zweer inmiddels bij Sportful broeken. Handschoentjes maken ook een verschil voor tintelende vingers.
Het kost wat tijd om uit te vogelen of pijntjes het gevolg zijn van afstelling of wennen aan de houding en materiaal maar geduld is een schone zaak.
Just my 2 cents:
Ik had vroeger ook vaak een verdoofd gevoel in de edele gebieden en vaak slapende voeten. Het kostte me uiteindelijk 1 1/2 jaar om echt goed op de fiets te zitten.Ik fiets nu 200 km zonder pijn of klachten waar ik vroeger soms na 30 km al last kreeg van allerlei kwaaltjes.
Ik heb nu:
een passend frame volgens een fietsmeting (ik fietste jaren op een te groot frame)
(eigenlijk 2 frames, ik heb inmiddels 2 fietsen)
een kortere stuurpen, 110 mm ipv 120 (ondanks de fietsmeting vond ik mezelf te gestrekt zitten)
een ander zadel na een zadelmeting en wat proefritjes mogelijk bij FM
linker schoenplaatje 3 mm verhoogd na bezoek aan een sma
Verder wat experimenteren met verschillende schoenen en koersbroeken. Ik zweer inmiddels bij Sportful broeken. Handschoentjes maken ook een verschil voor tintelende vingers.
Het kost wat tijd om uit te vogelen of pijntjes het gevolg zijn van afstelling of wennen aan de houding en materiaal maar geduld is een schone zaak.
older Budweiser