Pagina 1 van 2

Spaakbreuk

Geplaatst: 23 aug 2010 01:40
door andre1947
Na zo'n 750 km MTB-en met wielen WH-M505 met platte spaken (zat zo in mijn Gazelle W4) heb ik plotsklaps last van brekende spaken. Bij schoonmaken tbv nieuwe spaak blijkt dat aan de kant van het freewheel sommige spaken een bijzonder slijtagepatroon vertonen. Zie foto. Er zit een soort knik in de spaken en op de plek van de knik zijn de spaken ook beschadigd. Op de flens zitten hier en daar sporen die de indruk wekken dat de spaak daar in het flensmateriaal is gedrukt.
Komt dit iemand bekend voor en zo ja: is het 'normale' slijtage of zou het een montagefout zijn door een slecht afgestelde spaakmachine dan wel een onzorgvuldige fabrieksmontage?

Geplaatst: 23 aug 2010 01:44
door japiecarbon
Is dit altijd al zo geweest? Lijkt erop dat de ketting tussen de spaken en cassette heeft gezeten, is dit ooit gebeurd?

Geplaatst: 23 aug 2010 01:49
door andre1947
Nee, ketting nooit daar tussen gezeten. De beschadiging zou dan, denk ik, ook wel bij nog meer spaken te zien moeten zijn. Altijd zo geweest? Haalde voor het eerst het hele tandwielpakket er af begin nieuwe seizoen nadat spontaan de tweede spaak brak terwijl ik aan het poetsen was. De eerste spaak was drie tochtjes terug onderweg vervangen door een gewone spaak (kan je op de foto nog zien).

Geplaatst: 23 aug 2010 15:39
door viggo
Dit ziet er niet uit als schade veroorzaakt tijdens fabrikage/montage. Het lijkt er inderdaad op alsof er iets tussen je cassette en spaken terecht is gekomen.

Geplaatst: 23 aug 2010 15:48
door madhill
De kooi van de derrailleur die heeft aangelopen tegen de spaken?

Geplaatst: 23 aug 2010 15:55
door andre1947
Tja, ook ik kom tot de conclusie dat ikzelf de oorzaak moet zijn. Alleen is de beschadiging zodanig dat je je nauwelijks kunt voorstellen dat je dat niet gemerkt zou hebben. In elk geval lijkt de ketting tussen spaken en cassette niet iets wat ik zonder gebruik van 'geweld' ongedaan had kunnen maken. Ik ga nog eens naar de kooi van de derailleur kijken.

Hoe dan ook lijkt het niet aan de soort spaken te liggen, waar ik nog even bang voor was.

Bedankt voor het meedenken.

Geplaatst: 23 aug 2010 16:22
door viggo
De schade zit achter je cassette, op die plaats kan je der. die schade waarschijlijk niet veroorzaakt hebben...

Geplaatst: 23 aug 2010 16:33
door diogenes
JE ketting is in de spaken gekomen door ofwel een slecht afgestelde limit schroef van de A.D. of door een verbogen A.D pat.

Geplaatst: 23 aug 2010 16:43
door madhill
Ben benieuwd

Geplaatst: 23 aug 2010 18:10
door diogenes
Je ziet het duidelijk aan de afdruk van de ketting in de spaken, plus de regelmaat van de beschadiging op exact dezelfde hoogte in de spaken.

Geplaatst: 23 aug 2010 21:37
door Theo V
Hoe is het dan voor de TS te verklaren dat hijzelf nooit de ketting er terug op gelegd heeft.
Ik zou ook zeggen dat deze schade door de ketting komt maar dan zou de ketting toch echt met de hand achter de cassette vandaan gehaald moeten zijn.
Of dit moet gebeurd zijn voordat de TS de fiets had.

Geplaatst: 23 aug 2010 23:02
door andre1947
Nog even meediscussiƫren: Fiets heb ik nieuw gekocht september vorig jaar maar 't was wel een 2008 model: hij stond er dus al een tijdje. Geen moment de indruk gehad dat er iets mee gebeurd zou zijn: fiets bevalt ook zonder meer uitstekend, los van nu die spaken dan.
Op de foto is vooral bij de onderste spaken goed te zien dat er een soort gleuven in de velg zitten, alsof die spaken daar met geweld in geduwd zijn. Dat zou ik toch gemerkt moeten hebben als dit door het 'aflopen' van de ketting zou zijn gekomen.
Morgen naar de specialist: ik hou jullie in elk geval op de hoogte.