Beginner zoekt fitnessfiets, of toch een racefiets? (zie OP)
Hallo allemaal,
Ik weet dat dit subforum is bedoeld voor racefietsen, maar ik heb al andere fitnessfiets topics gezien hier, dus ik neem aan dat ik hier goed zit..?
Ik ben dus van plan om de komende zomer een fitnessfiets te kopen. Ik ben van plan om hem te gebruiken als opstap naar een racefiets, en dus kilometers te maken en zo calorieën te verbranden op een manier die ik leuk vind. Daarnaast wil ik hem ook gebruiken voor rustige fietstochtjes met mijn vriendin en af en toe voor woon-werk verkeer (al zal ik daar voornamelijk een oude stationsfiets voor blijven gebruiken). Om die reden wil ik niet meteen aan een racefiets beginnen.
Ik heb al rondgekeken naar verschillende merken, en daarbij ook opgelet of er dealers van in de buurt zitten.
Ik heb ook het een en ander gelezen over de verschillende Shimano groepen, maar het is mij nog niet helemaal 100% duidelijk... Ik lees dat 105 het minimum is voor het serieuzere werk, maar dat de lagere groepen als Claris, Sora en Tiagra goed genoeg zijn voor beginners, maar dat ze wat zwaarder zijn, minder soepel schakelen en sneller aan vervanging toe zijn. Dat laatste is mij niet duidelijk: Hoeveel "sneller"? Na 1 jaar? Na 3 jaar? 5 jaar? (bij gemiddeld gebruik)
Het maximale wat ik wil uitgeven is 800 Euro, en ik neig momenteel het meeste naar de Merida Speeder T3:
http://2014.merida-bikes.com/nl_nl/bike ... +-764.html
Afgemonteerd met Sora, met een 105 achterderailleur.
Maar voor 700 Euro zou ik ook de Specialized Sirrus Elite kunnen krijgen:
http://www.specialized.com/nl/nl/bikes/ ... lite#specs
Ook Sora, maar wel een Tiagra achterderailleur ipv 105. Daarnaast heeft de Merida ook Avid remmen en Continental banden, maar is het die 100 Euro extra waard? Ik zou denken van wel, maar dat is natuurlijk alleen maar een onderbuikgevoel van een leek
Nadeel van de Specialized is wel dat de dealer iets verderop zit (ik heb twee Merida- en een Trek dealer op een afstand die nog te lopen zou zijn mocht ik de fiets wegbrengen voor onderhoud. Vervoer voor de fiets heb ik namelijk niet.
De trek 7.4 FX is ook 700 Euro maar heeft naar mijn idee erg lage specs voor het geld (maar weer het onderbuik verhaal):
http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/to ... fx/7_4_fx/#
Dit zijn de drie fietsen waar ik nu het meest naar kijk, maar bij een van de fietsenwinkels heeft de verkoper mij een Focus Arriba 4.0 (650 Euro) laten zien. Mooi fietsje, maar afgemonteerd met Claris.
http://www.focus-bikes.com/nl/nl/bikes/ ... ba-40.html
Om een lang verhaal kort te maken: is van deze fietsen de Merida ook echt het beste voor zijn geld, of maakt het voor mij als beginner niet veel verschil, zelfs niet als ik na de overstap op een racefiets de fitnessfiets wil blijven gebruiken voor minder intensief fietswerk (dus rustige fietstochtjes, woon-werk verkeer).
Alvast mijn dank voor de reacties!
EDIT:
Omdat mijn budget toch wat lager uitvalt (700 ipv 800 - ik had een foutje gemaakt bij het berekenen van mijn vakantiegeld, wat ik wil gaan gebruiken voor een nieuwe fiets), had ik besloten om toch te gaan voor de Specialized.
Echter, zit ik nu te denken om tóch voor een racefiets te gaan, om dan de fietstochtjes (zijn toch geen echt lange tochtjes) mijn woon/werk fiets te gebruiken.
Punt is wel; ondanks dat ik wel open sta voor een tweedehands racefiets, koop ik toch liever nieuw ivm de garantie (plus dat het een soort van zieke obsessie van mij is ). Als ik al tweedehands zou kopen, dan het liefst wel bij een fietsenwinkel, dat vind ik gewoon een fijner idee.
Maar ervan uitgaande dat ik een nieuwe zou nemen, zit ik met mijn budget wel vast aan een racefiets met Claris afmontage. Dat zat me in eerste instantie niet helemaal lekker, maar ik heb hier nog best positieve reacties over gelezen, zelfs dat het soepeler schakelt dan bv de oudere Sora groepen. Natuurlijk heb ik ook negatieve reacties gezien, maar dat geldt ook voor Sora... Dus of het qua kwaliteit veel uitmaakt of ik een Claris racefiets, of Sora fitnessfiets neem..? Of denken jullie daar toch anders over?
Ik kijk weer naar dezelfde merken, plus Giant (en minus Focus, want hun goedkoopste racefiets valt buiten mijn budget). Ik kan dus kiezen uit deze racefietsen
Giant Defy 5
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... ifications
Merida Ride 90 com
http://2014.merida-bikes.com/nl_nl/bike ... m-761.html
Specialized Allez
http://www.specialized.com/nl/nl/bikes/ ... llez#specs
Trek 1.1
http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/ro ... 2_compact/#
Zit er echt noemenswaardig verschil in deze fietsen, of zijn ze vrij gelijkwaardig en komt het gewoon neer op wat ik het lekkerst vind zitten, of het mooist vind etc?
Alvast bedankt!
Ik weet dat dit subforum is bedoeld voor racefietsen, maar ik heb al andere fitnessfiets topics gezien hier, dus ik neem aan dat ik hier goed zit..?
Ik ben dus van plan om de komende zomer een fitnessfiets te kopen. Ik ben van plan om hem te gebruiken als opstap naar een racefiets, en dus kilometers te maken en zo calorieën te verbranden op een manier die ik leuk vind. Daarnaast wil ik hem ook gebruiken voor rustige fietstochtjes met mijn vriendin en af en toe voor woon-werk verkeer (al zal ik daar voornamelijk een oude stationsfiets voor blijven gebruiken). Om die reden wil ik niet meteen aan een racefiets beginnen.
Ik heb al rondgekeken naar verschillende merken, en daarbij ook opgelet of er dealers van in de buurt zitten.
Ik heb ook het een en ander gelezen over de verschillende Shimano groepen, maar het is mij nog niet helemaal 100% duidelijk... Ik lees dat 105 het minimum is voor het serieuzere werk, maar dat de lagere groepen als Claris, Sora en Tiagra goed genoeg zijn voor beginners, maar dat ze wat zwaarder zijn, minder soepel schakelen en sneller aan vervanging toe zijn. Dat laatste is mij niet duidelijk: Hoeveel "sneller"? Na 1 jaar? Na 3 jaar? 5 jaar? (bij gemiddeld gebruik)
Het maximale wat ik wil uitgeven is 800 Euro, en ik neig momenteel het meeste naar de Merida Speeder T3:
http://2014.merida-bikes.com/nl_nl/bike ... +-764.html
Afgemonteerd met Sora, met een 105 achterderailleur.
Maar voor 700 Euro zou ik ook de Specialized Sirrus Elite kunnen krijgen:
http://www.specialized.com/nl/nl/bikes/ ... lite#specs
Ook Sora, maar wel een Tiagra achterderailleur ipv 105. Daarnaast heeft de Merida ook Avid remmen en Continental banden, maar is het die 100 Euro extra waard? Ik zou denken van wel, maar dat is natuurlijk alleen maar een onderbuikgevoel van een leek
Nadeel van de Specialized is wel dat de dealer iets verderop zit (ik heb twee Merida- en een Trek dealer op een afstand die nog te lopen zou zijn mocht ik de fiets wegbrengen voor onderhoud. Vervoer voor de fiets heb ik namelijk niet.
De trek 7.4 FX is ook 700 Euro maar heeft naar mijn idee erg lage specs voor het geld (maar weer het onderbuik verhaal):
http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/to ... fx/7_4_fx/#
Dit zijn de drie fietsen waar ik nu het meest naar kijk, maar bij een van de fietsenwinkels heeft de verkoper mij een Focus Arriba 4.0 (650 Euro) laten zien. Mooi fietsje, maar afgemonteerd met Claris.
http://www.focus-bikes.com/nl/nl/bikes/ ... ba-40.html
Om een lang verhaal kort te maken: is van deze fietsen de Merida ook echt het beste voor zijn geld, of maakt het voor mij als beginner niet veel verschil, zelfs niet als ik na de overstap op een racefiets de fitnessfiets wil blijven gebruiken voor minder intensief fietswerk (dus rustige fietstochtjes, woon-werk verkeer).
Alvast mijn dank voor de reacties!
EDIT:
Omdat mijn budget toch wat lager uitvalt (700 ipv 800 - ik had een foutje gemaakt bij het berekenen van mijn vakantiegeld, wat ik wil gaan gebruiken voor een nieuwe fiets), had ik besloten om toch te gaan voor de Specialized.
Echter, zit ik nu te denken om tóch voor een racefiets te gaan, om dan de fietstochtjes (zijn toch geen echt lange tochtjes) mijn woon/werk fiets te gebruiken.
Punt is wel; ondanks dat ik wel open sta voor een tweedehands racefiets, koop ik toch liever nieuw ivm de garantie (plus dat het een soort van zieke obsessie van mij is ). Als ik al tweedehands zou kopen, dan het liefst wel bij een fietsenwinkel, dat vind ik gewoon een fijner idee.
Maar ervan uitgaande dat ik een nieuwe zou nemen, zit ik met mijn budget wel vast aan een racefiets met Claris afmontage. Dat zat me in eerste instantie niet helemaal lekker, maar ik heb hier nog best positieve reacties over gelezen, zelfs dat het soepeler schakelt dan bv de oudere Sora groepen. Natuurlijk heb ik ook negatieve reacties gezien, maar dat geldt ook voor Sora... Dus of het qua kwaliteit veel uitmaakt of ik een Claris racefiets, of Sora fitnessfiets neem..? Of denken jullie daar toch anders over?
Ik kijk weer naar dezelfde merken, plus Giant (en minus Focus, want hun goedkoopste racefiets valt buiten mijn budget). Ik kan dus kiezen uit deze racefietsen
Giant Defy 5
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... ifications
Merida Ride 90 com
http://2014.merida-bikes.com/nl_nl/bike ... m-761.html
Specialized Allez
http://www.specialized.com/nl/nl/bikes/ ... llez#specs
Trek 1.1
http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/ro ... 2_compact/#
Zit er echt noemenswaardig verschil in deze fietsen, of zijn ze vrij gelijkwaardig en komt het gewoon neer op wat ik het lekkerst vind zitten, of het mooist vind etc?
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Paul2610 op 07 mei 2014 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Van de Focus-link vind ik geen fiets. De Trek is heel laagwaardig afgemonteerd. De Specialized is naar mijn idee verreweg het beste aanbod. Onderdelen die binnen de garantieperiode stuk gaan, gaan de handelaar geld kosten. Die zal hij niet willen verkopen. XT onderdelen gaan zeker 10 jaar mee, maar Sora met net gebruik toch ook wel 4-5 jaar. Claris is pas paar maanden op de markt, kun je niets van zeggen. Ik zou nooit een fiets kopen vanwege bijv een 105 derailleur, want meerkosten voor een betere derailleur is ca €10-€15. Daar baseer je toch geen aankoop op?
Mijn sora-groep werkt na 8 jaar (15-20k km) nog prima. 2x ketting en 1x cassette vervangen.klimmer schreef:Sora met net gebruik toch ook wel 4-5 jaar.
Uiteraard af en toe goed schoonmaken, maar ik moet zeggen dat ik ook niet veel vaker dan 1x/jaar doe. Soms wel doekje er over uiteraard.
Je merkt overigens wel dat het een goedkoop groepje is; af en toe pakt de ketting niet in 1 keer het volgende kransje.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
Kijk, dat is nou precies de informatie die ik wilde. Bedankt!
Vreemd dat de link naar de Focus niet werkt maar ik heb hier een andere:
http://www.thebikelist.co.uk/focus/arriba-4-0-2014
Vreemd dat de link naar de Focus niet werkt maar ik heb hier een andere:
http://www.thebikelist.co.uk/focus/arriba-4-0-2014
Hoi Paul,
Zelf zat ik 2 jaar geleden in een soortgelijke situatie als jou en kocht met dezelfde redenering een fitness fiets. Echter heb ik daar achteraf wel spijt van en had ik liever een racefiets gekocht. Zeker bij de wat langere ritten wordt het rechte stuur een belemmering aangezien je minder mogelijkheden hebt om je handen te positioneren. Wellicht is het slimmer om met hetzelfde budget een 2e hands racefiets te kopen. Bijkomend voordeel hiervan is dat je voor hetzelfde geld een betere groep op je fiets hebt zitten en mocht je besluiten de fiets ooit te verkopen dan zal je voor de 2e hands racefiets waarschijnlijk ook wat meer geld kunnen vangen.
Zelf zat ik 2 jaar geleden in een soortgelijke situatie als jou en kocht met dezelfde redenering een fitness fiets. Echter heb ik daar achteraf wel spijt van en had ik liever een racefiets gekocht. Zeker bij de wat langere ritten wordt het rechte stuur een belemmering aangezien je minder mogelijkheden hebt om je handen te positioneren. Wellicht is het slimmer om met hetzelfde budget een 2e hands racefiets te kopen. Bijkomend voordeel hiervan is dat je voor hetzelfde geld een betere groep op je fiets hebt zitten en mocht je besluiten de fiets ooit te verkopen dan zal je voor de 2e hands racefiets waarschijnlijk ook wat meer geld kunnen vangen.
Met bar-ends heb je in elk geval een positie erbij die je in de praktijk wel 80% van de tijd gebruikt. Ander punt zijn de veel te brede sturen van hybrides/fitness fietsen. Laat ze inkorten, zodat je shifters remmen en metertjes en bellen kwijt kunt. De rest snij je eraf.
In het segment fitness/hybride fiets loont het om de Duitse merken eens goed te bekijken. Focus noem je zelf al, maar denk ook aan Cube, Stevens en Gudereit (kun je in Nederland alleen in Renkum kopen, wellicht niet in de buurt voor je). Prijs/kwaliteit verhouden van die merken is over het algemeen erg goed.
Let inderdaad wel goed op dat zo'n type fiets voorziet in je behoefte. Ik heb zelf een paar jaar terug een Stevens crosshybride gekocht. Die is iets minder race-achtig dan een fitness fiets (35mm crosbandjes, Deore afgemonteerd), ik gebruik die voornamelijk in de winter, omdat je wat meer grip hebt en er ook nog eens een keer een bospad mee op kunt zoeken. In eerste instantie had ik het idee om die fiets ook te gebruiken voor tochtjes met vriendin en kind, maar de houding en het gebrek aan comfort (geen zadelvering bijvoorbeeld) maken dat die fiets daar lang niet zo geschikt voor is als ik had gehoopt.
Dit soort fietsen pretenderen het beste van twee werelden te bieden, maar uiteindelijk blijft het een compromis. Ik ben superblij met m'n crosshybride, ik maar er heerlijke wintertochten op, en ontdek allerlei nieuwe routes omdat ik niet bang ben om 'per ongeluk' op een zandpad terecht te komen, maar het is niet de allround fiets die ik verwachtte. In de zomer stap ik echt liever op m'n racefiets, en voor tochtjes met vriendin en kind gebruik ik een comfortable trekkingfiets, waar ik ook nog eens wat bagage op kan meenemen.
Let inderdaad wel goed op dat zo'n type fiets voorziet in je behoefte. Ik heb zelf een paar jaar terug een Stevens crosshybride gekocht. Die is iets minder race-achtig dan een fitness fiets (35mm crosbandjes, Deore afgemonteerd), ik gebruik die voornamelijk in de winter, omdat je wat meer grip hebt en er ook nog eens een keer een bospad mee op kunt zoeken. In eerste instantie had ik het idee om die fiets ook te gebruiken voor tochtjes met vriendin en kind, maar de houding en het gebrek aan comfort (geen zadelvering bijvoorbeeld) maken dat die fiets daar lang niet zo geschikt voor is als ik had gehoopt.
Dit soort fietsen pretenderen het beste van twee werelden te bieden, maar uiteindelijk blijft het een compromis. Ik ben superblij met m'n crosshybride, ik maar er heerlijke wintertochten op, en ontdek allerlei nieuwe routes omdat ik niet bang ben om 'per ongeluk' op een zandpad terecht te komen, maar het is niet de allround fiets die ik verwachtte. In de zomer stap ik echt liever op m'n racefiets, en voor tochtjes met vriendin en kind gebruik ik een comfortable trekkingfiets, waar ik ook nog eens wat bagage op kan meenemen.
Ik snap jullie punt, maar dat ik een fitnessfiets wil kopen staat vast. Ik heb al gelezen over de nadelen en dat het een compromis is ipv het beste van beide wernelden. In eerste instantie wildede ik zelfs een crosshybride kopen, tot ik besefte dat ik eigenlijk geen verende voorvork en crossbanden nodig heb.
Misschien dat de vergelijking niet helemaal opgaat, maar ik heb tot iets meer dan een jaar geleden een hele tijd op een goedkope mountainbike gefietst, en eigenljk nooit problemen gehad met comfort.
En wat betreft de andere merken die genoemd worden; ik heb bewust voor deze merken gekozen, omdat de dealers ervan op fietsafstand zitten (twee zelfs op een afstand die nog te lopen is), en een andere manier heb ik niet om een fiets te vervoeren.
Misschien dat de vergelijking niet helemaal opgaat, maar ik heb tot iets meer dan een jaar geleden een hele tijd op een goedkope mountainbike gefietst, en eigenljk nooit problemen gehad met comfort.
En wat betreft de andere merken die genoemd worden; ik heb bewust voor deze merken gekozen, omdat de dealers ervan op fietsafstand zitten (twee zelfs op een afstand die nog te lopen is), en een andere manier heb ik niet om een fiets te vervoeren.
Zo te zien heb je duidelijk je keuze gemaakt voor het soort fiets. Ik heb beide (well, sort of: crosshybride) en ze hebben alle twee hun voor en nadelen. Als je niet de bossen ingaat (je gaat immers niet voor vering) zou ik zeker bar-ends erbij nemen. Dat gaan je polsen heel lekker vinden, zeker op lange rechte stukken, en je kan wat minder rechtop fietsen bij tegenwind.
De afmontage en jouw vervoers'probleem' maakt je voorkeur voor de Marida volgens mij heel logisch.
De afmontage en jouw vervoers'probleem' maakt je voorkeur voor de Marida volgens mij heel logisch.
Specialized Allez Comp 2014 (Omega Pharma - Quick-Step) - Gazelle XR2 2010
-
- Forum-lid
- Berichten: 219
- Lid geworden op: 02 mar 2013 22:57
http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... a-2013/575
100 euro in je zak houden en Tiagra zou het mij zeker waard zijn om op internet te bestellen...
Anders zou ik de Merida nemen omdat die een Carbon vork heeft.
Ga ook eens wat fietsenmakers langs, misschien heeft er een iets overjarig (of 2de hands met garantie) staan in jouw maat dan moet je toch zeker Sora kunnen krijgen binnen het budget.
100 euro in je zak houden en Tiagra zou het mij zeker waard zijn om op internet te bestellen...
Anders zou ik de Merida nemen omdat die een Carbon vork heeft.
Ga ook eens wat fietsenmakers langs, misschien heeft er een iets overjarig (of 2de hands met garantie) staan in jouw maat dan moet je toch zeker Sora kunnen krijgen binnen het budget.
Campagnolo Ultra Dork