Alles over vakanties op én met de fiets

18 mei 2014 Grenslandklassieker Z-Limburg

Comp78
Forum-lid

Comp78 02 mei 2014 12:23

Hier ook weer van de partij. Hangt van de peesjes af of het 150 of 200 km wordt.

De Grenslandklassieker is een tocht door een streek waar veel wielrijders niet of nauwelijks komen. Om ons te onderschijden van andere tochten hebben we hiervoor bewust gekozen en nemen we niet de bekende heuvels op in de route maar kiezen we voor mooie en rustige wegen en onbekende klimmetjes. Zodat naast de sportieve prestatie ook genoten kan worden van de schitterende streek waarin gereden wordt.

Met buitengewoon veel genoegen kan vermeld worden, dat we als een van de weinige buitenlandse organisaties toestemming hebben gekregen van de Belgische autoriteiten, om ons parcours door het schitterende natuurreservaat bij de Wesertalsperre te leiden.

Elke afstand heeft z'n eigen plaatjes. Voor een korte impressie van de route zie onderstaande links op de foto's.

100 km, ca. 1000 hoogtemeters, Zuid-Limburg

Deze tocht komt tegemoet aan de wens van de sportieve recreatieve trimmer: een tocht met mooie pittige klimmetjes in Zuid Limburg. Veel van deze klimmetjes voeren over autoluwe wegen met prachtige vergezichten. In Schweiberg is een pauzeplaats ingericht.

De route: (Klik op de afbeelding voor een impressie van vorige edities)
M4100005

Neerbeek - Grijzegrubbe - Schimmert - Valkenburg - Margraten - Banholt - Slenaken - Gulpen - Schweiberg - pauze - Vijlen - Holset - Nijswiller - Eys - Klimmen -Weustenrade - Terstraten - Neerbeek.

Er is in de route één pauzeplaats in Schweiberg.

Geplande werkelijke afstand: ca. 105 km

150 km, ca. 1800 hoogtemeters, Stausee Eupen - Wesertalsperre

Na een aanloop door Zuid-Limburg voert de route door het land van Herve richting Eupen. Na een pauze boven de dam wordt de route vervolgd richting Raeren en vervolgens via Sippenaken terug naar Nederland. In Schweiberg is de tweede pauze. Vandaar volgt nog een pittig stuk tot Ransdaal waarna er een relatief vlakke uitloop is richting de finish.

De route:
Neerbeek - Schimmert - Valkenburg - Margraten - Banholt - Noorbeek - Teuven - Eupen - pauze - Raeren - Sippenaeken - Schweiberg - pauze - Eys, vanaf hier sluit deze route weer aan op de 100 km.

Er zijn in deze route twee pauzeplaatsen opgenomen: 1x bij de Wesertalsperre met een schitterend uitzicht over het stuwmeer van Eupen en 1x in Schweiberg.
Geplande werkelijke afstand: ca. 145 km

200 km, ca. 2500 hoogtemeters, de Grenslandklassieker ***.

De 200 km voert u door een heuvelachtig Zuid-Limburg en rustige Belgische wegen naar een prachtig stukje van het Duitse Eifelgebergte. Door juist dit gebied aan te doen onderscheidt deze tocht zich ten opzichte van de meeste andere tochten die meestal over de alom bekende Ardennenheuvels gaan. De mooie plaatsen en beklimmingen die u op de route tegenkomt hebben weliswaar niet die legendarische namen, maar wat schoonheid en fietsplezier betreft doen de heuvels uit het Eifelgebergte zeker niet onder voor de klassieke Ardennenheuvels!

Aangezien het fraaie stukje natuur bij de Wesertalsperre gesloten is voor elke vorm van gemotoriseerd verkeer moeten eventuele volgauto's terug naar Eupen en de weg richting Monschau volgen via de N67. Vervolgens richting Roetgen over de B258 en in Konzen naar rechts richting Hammer over de L106 (route Grenslandklassieker).

De route: (Klik op de afbeelding voor een impressie van vorige edities)
M4100003
Neerbeek - Valkenburg - Margraten - Noorbeek - Ulvend - Hombourg - Henri Chapelle - Eupen - pauze - Konzen - Hammer - Dedenborn - Steckenborn - Strauch - Lammersdorf - Rott - Roetgen - pauze, vanaf hier sluit deze route weer aan op de 150 km.

Er zijn in deze route drie pauzeplaatsen opgenomen: 2x bij de Wesertalsperre met een schitterend uitzicht over het stuwmeer van Eupen en 1x in Schweiberg.
Geplande werkelijke afstand: ca. 210 km

De Grenslandklassieker (210 km) telt mee voor het "Nederlands Klimmers Brevet". Om dit brevet te verwerven dienen binnen drie jaar in totaal 8 van de 16 geselecteerde tochten voltooid te worden. Een echte uitdaging derhalve!
Laatst gewijzigd door Comp78 op 02 mei 2014 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 mei 2014 13:09

klinkt erg mooi. Maar lees ik eroverheen of is er geen datum vermeld voor deze toch?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Comp78
Forum-lid

Comp78 02 mei 2014 14:14

MarkVeenstra schreef:klinkt erg mooi. Maar lees ik eroverheen of is er geen datum vermeld voor deze toch?
Heb datum ff in titel gezet -> 18 mei 2014

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 02 mei 2014 15:51

Ik heb me vorige week al ingeschreven voor de 150 km tezamen met m'n fietsmaten.

magoo
Forum-lid

Gebruikersavatar magoo 03 mei 2014 15:37

Zo te lezen wordt er in de 150km route geen ommetje meer gemaakt rondom de Wesertalsperre. Jammer want dat is het mooiste deel. Eigenlijk moet je van deze tocht dus altijd de 200 km rijden. Vanwege de Wesertalsperre dus maar ook vanwege de lus door de Eifel. Schitterend fietsen daar.

Omdat ik de tocht al diverse malen gereden heb (vorig jaar voor het laatst) rijd ik dit jaar misschien de Tour de Namur de dag ervoor. Indien dat niet lukt rijd ik deze weer (en dan de 200 km dus).
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 04 mei 2014 08:11

Ik hoop dat de bevoorrading en uitpijling beter is dan vorig jaar. Dat was namelijk behoorlijk slecht.

magoo
Forum-lid

Gebruikersavatar magoo 04 mei 2014 21:42

Maxim sponsort de sportdrank weer Havana. Dus mogen we waarschijnlijk wederom één bekertje per persoon pakken... ;)
(vandaag bij de Philippe Gilbert kon je je bidons vullen zo vaak je maar wilde, zo kan het dus ook).
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

fredmtb-sport
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 11 mei 2014 16:17

Net ingeschreven voor deze tocht, deze nog nooit gereden dus benieuwd.
Zal een kort nachtje worden, want avond ervoor nog concert maar dat zal ik hopelijk wel overleven.
Vraagje aan de kenners: Ik heb nu 50/39 (compact) voor en 11/23 achter. Kan m'n EVO weer op standaard 50/34 en 11/28 zetten (gebruik bij Canarische eilanden), maar voldoet alleen cassette achter of toch maar beter beide te verwisselen. Qua hm's (2.500 hm op 200 km) lijkt het niet extreem zwaar.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 mei 2014 16:22

Hij is niet extreem zwaar, ik heb vorig jaar ook de 39 laten zitten en alleen een klimcassette gestoken.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 11 mei 2014 19:11

Je kan de 39 laten zitten en zoals Havana zegt een 11/28 steken. Daar kom je wel mee boven, het zijn allemaal mooie geleidelijke klimmen.

fredmtb-sport
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 11 mei 2014 19:57

OK, dat is dan duidelijk. Bedankt voor snelle reacties
Eerdere opmerkingen mbt bevoorrading hou ik in mijn achterhoofd. Heuptasjes met wat "nood"voorzieningen kom ik hopelijk de dag wel door. Heb er wel zin in.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 12 mei 2014 06:53

Bevoorrading bij het stuwmeer is wel goed, ze zijn alleen de laatste jaren scheutig met de sportdrank.
Aantal jaartjes geleden kon het bij die bevoorrading niet op, met zelfs mueslireepjes in verschillende smaken.
Ook in Simpelveld nog een stuk gebak voor de laatste klimmetjes.
Das war einmal....

Plaats reactie