Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

stuur vervangen

thebruins
Forum-lid

thebruins 10 mei 2014 16:26

Ik ben niet heel erg ervaren hiermee dus hopelijk kunnen jullie me van wat advies voorzien.
Ik heb nu een stuur waarbij de vorkbuis en stuurpen feitelijk een geheel zijn, met vlak onder de stuurpen een schroefje waarmee je de hoek van het stuur kunt instellen. Het stuur zelf zit dan weer aan de stuurpen bevestigd. Type vorkbuis is er een met een schroefje bovenop dat je los kunt draaien waarna je de hele vorkbuis zo uit de vork kunt trekken.

Ik wil een ander stuur erop monteren EN af van de geintegreerde stuurpen/vorkbuis. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een stuur dat bevestigd moet worden middels een losse stuurpen, bijvoorbeeld een Giant Contact OD2 stuurpen.
Ik zal dus niets hebben aan mijn huidige vorkbuis. Kan ik zo maar een vorkbuis kopen in de juiste lengte en breedte, deze erin schuiven en stuurpen erop monteren?

Daniel1989
Forum-lid

Daniel1989 10 mei 2014 16:33

Bedoel je zo iets misschien
Dan kun je een nieuwe stuurpen kopen en je stuur weer monteren

http://www.bikester.nl/fietsonderdelen/ ... /4289.html

fietseric
Forum-lid

Gebruikersavatar fietseric 10 mei 2014 16:47

Kogaflyer105 schreef:Bedoel je zo iets misschien
Dan kun je een nieuwe stuurpen kopen en je stuur weer monteren

http://www.bikester.nl/fietsonderdelen/ ... /4289.html
Deze heb ik hier nog liggen, nieuw in verpakking. Als dit is wat je zoekt mag je deze voor een mooi prijsje overnemen.. Let wel op de maten! Die ik heb liggen is een 22,2 (diameter vorkbuis) naar 25,4 (diameter stuurpen).

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 10 mei 2014 16:47

Ik ben even niet mee.
Gaat het hier over een oude fiets met zo'n stuurpen zoals op de foto genre Afbeelding

Dan moet je inderdaad eerst een "vorkbuis verlenger" plaatsen en dan kan je een "moderne" stuurpen en stuur steken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

thebruins
Forum-lid

thebruins 10 mei 2014 17:08

Gaat het hier over een oude fiets met zo'n stuurpen zoals op de foto genre
Ja, zoiets is het.

Technisch gezien, waarom heb je zo'n speciale adapter nodig en volstaat het niet om gewoon een rechte standaard vorkbuis te plaatsen?

fietseric
Forum-lid

Gebruikersavatar fietseric 10 mei 2014 17:21

Bij de oudere type voorvorken is er geen andere optie ben ik bang, je hebt boven je balhoofd toch "vlees" nodig om een stuurpen op te bevestigen.

thebruins
Forum-lid

thebruins 10 mei 2014 17:54

Ok, bedankt.

Wat maten betreft: ik moet dus kijken of ik een 1inch of 222mm vorkbuis-opening in mijn vork heb?
En voor mijn beeldvorming, als je naar de afbeedling van de adapter kijkt: schroef je de stuurpen op het glimmende gedeelte of zijn dat simpelweg spacers?

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 10 mei 2014 18:07

Daarop monteer je de stuurpen. Anders realiseer je nooit een verdikking natuurlijk. Je kunt de spacers wel verwijderen die je hoogte van de stuurpen belemmeren. Zodat je geen toren boven je stuurpen overhoud.

Wees wel voorzichtig met de eerste fietstocht of laat iemand er even naar kijken, want laatste wat je wil is dat je stuur afbreekt ofzo. En aangezien je niet heel handig bent is dit een serieus risico.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 10 mei 2014 21:18

Als ik jouw vragen hier goed lees is het geen goed idee dat je dit zelf gaat uitvoeren.
Haal er iemand bij met verstand van zaken alvorens je ergens tijdens je eerste ritje in het decor beland.

Echt geloof me, haal er iemand met ervaring bij.
Nothing to defend

thebruins
Forum-lid

thebruins 10 mei 2014 22:19

ok. wat is er zo tricky aan dan?

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 10 mei 2014 23:29

thebruins schreef:ok. wat is er zo tricky aan dan?
Je moet de juiste bouten op het juiste moment met de juiste kracht vastzetten.
Aan de hand van jouw vraagstelling hier schat ikdekans dat het goed gaat niet hoog in.

Als je stuur niet goed vaststaat kan dat ernstige gevolgen hebben.

Daarom best dat je een deskundige laat helpen.

Ik zou niet graag hebben dat je volgende post hier het melden van een valpartij is :)
Nothing to defend

Plaats reactie