Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Van de crosser naar MTB

rico8
Forum-lid

Gebruikersavatar rico8 12 mei 2014 17:00

Een zestal jaren geleden overgestapt van de 26"MTB naar de crossfiets, maar nu deze "op" is, oriënteer ik me op een terugstap naar de MTB. (naast m'n eerste liefde: de racefiets)
De reden: een MTB is wat vergevingsgezinder en breder inzetbaar.
De snelheidssensatie van de crosser vind ik wel erg lekker.

Ik wil er hard en lang (75-100 km)mee toeren door de bossen en rij regelmatig de MTB routes Posbank en Montferland. (nu met de crosser, maar dat vindt 'ie niet zo leuk :oops: )
Met de nieuwe bike zou ik ook serieuze alpencols(Col de Parpaillon, Col du Jandri etc.)
en ardennentrails willen doen die met de racefiets niet te doen zijn.

Destijds reed ik op een 26" MTB met een zeer "racy" geometrie/Shimano XT-XTR/een Reba SL vork en dat beviel me prima.(29" en 27'5" waren er toen nog niet/nauwelijks)
Een 29'er spreekt me op de één of andere manier niet zo aan mede omdat ik bang ben dat het te weinig reactief is in het betere bochtenwerk (misschien maakt onbekend onbemind).
Is de 27,5" (650b) dan de meest ideale keuze of hebben jullie andere inzichten/tips?

En dan: haal ik voldoende comfort uit de banden (t.o.v. de crosser) en rij ik met vaste vork of verdient een geveerde vork de voorkeur?
Het gewicht van een vaste vork spreekt me zeer aan, omdat ik daarmee waarschijnlijk dichter bij de crosser blijf qua stuurgedrag.

Ik ben 1.83 lang, BBL 86,5 en weeg 74 kg.
Mijn gevoel zegt dat een 27,5" Van Nicholas Tuareg wel eens aardig bij m'n wensen in de buurt zou kunnen komen.....(vind 'm i.i.g. alvast wel heel mooi)
De voldoening duurt langer dan de pijn...

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 12 mei 2014 18:55

Bedenk goed wat je wilt. Een 29 is absoluut de snelste fiets met jouw maten.
Een 29 voelt rustiger aan door het comfort en is inderdaad iets minder wendbaar.
Maargoed waar op de posbank heb je bv wendbaarheid nodig? Ik ken geen enkele meter waar je dat nodig hebt.

Echter dat minder wendbaar is doordat de meeste heel anders op hun 29 zitten dan op hun 26. Maar als je hem gelijk afstelt scheelt het echt niet zoveel.

Een 650 is een prima alternatief niets mis mee.

Zorg voor 2.25 brede banden en een lage bandenspanning, een geveerde vork verdient de voorkeur zeker als je ook in de alpen en ardennen wilt gaan rijden. Maar dat is ook een persoonlijke keuze een niner bv met vaste voorvork rijd best goed.

Zorg dat je vooral de juiste maat kiest en goed op je fiets zit en dat zal een hele uitdaging worden met jouw verleden.
650b of 29, 700mm brede sturen en dat is nog vrij smal, banden met hoog comfort etc.

Plaats reactie