42 of 60 ventiel?
- Contrastique
- Forum-lid
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 28 jul 2013 16:31
- Locatie: Gronsveld
- Contact
Eindelijk" voor het eest lekgereden voor een klim. Gelukkig waren er mensen die wisten hoe ze de biba moesten vervangen Nu zit er een behoorlijk gat in mijn buba dus ben op zoek naar een set bi en bu-ba's. Buiten heb ik de Continental GP4000s II op het oog en binnen de Continental Supersonics (is lichter uberhaupt een voordeel bij binnenbanden of kan ik beter de zwaardere nemen?). Nu kan ik kiezen uit de 42 of 60 ventiellengtes. Ik denk met 3cm velgen dat 42 genoeg is maar is er een reden om voor een langere of een zo kort mogelijk ventiel te kiezen?
Als het ventiel maar voldoende door de velg komt zodat je de zaak goed vast kan zetten. Langer is 'makkelijker' maar heeft geen enkele zin.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Lichter is niet perse beter. Sommigen willen een lichter dunner binnenbandje omdat die je band soepeler maakt. Maar ze zijn minder lekbestendig. Misschien geen probleem voor jou omdat je toch nooit lek rijdt, maar als je gewoon wil fietsen is het niet perse een noodzaak.
Te kort ventiel kan soms lastig zijn, maar een te lang ventiel ziet er ook niet uit. Als je het red met 42mm kun je dat doen. Maar ik heb zelf een 50mm ventiel (ander merk, Vredestein) in een 27mm hoge velg. Denk dat 50mm het beste is in je 30mm hoge velg, maar 60mm kan altijd...
Te kort ventiel kan soms lastig zijn, maar een te lang ventiel ziet er ook niet uit. Als je het red met 42mm kun je dat doen. Maar ik heb zelf een 50mm ventiel (ander merk, Vredestein) in een 27mm hoge velg. Denk dat 50mm het beste is in je 30mm hoge velg, maar 60mm kan altijd...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- Contrastique
- Forum-lid
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 28 jul 2013 16:31
- Locatie: Gronsveld
- Contact
Dank jullie voor de tips. Bij Mantel (waar ik de buba's wil bestellen) zien ik geen Continentals met een 50 ventiel. 42 misschien net te kort en 60 (die had ik) zijn wel heel lang.
Die lichte biba's hoeven voor mij niet perse. Ik zit niet op een racefiets omdat ik comfort wil, daar heb ik thuis een bank voor
Ik weet nu iig dat een lang ventiel verder geen ander voordeel heeft dan bereikbaarheid.
Ik denk dat ik voor deze ga:
http://www.mantel.com/michelin-a1-ultra ... N0YXJ0Nw==
Die lichte biba's hoeven voor mij niet perse. Ik zit niet op een racefiets omdat ik comfort wil, daar heb ik thuis een bank voor

Ik denk dat ik voor deze ga:
http://www.mantel.com/michelin-a1-ultra ... N0YXJ0Nw==
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Een ander punt is de balans van het wiel. Elk wiel is wel enigszins uit balans. Door een langer ventiel te nemen kan de balans toenemen of juist afnemen. Meestal is dit niet zo van belang maar een wiel dat erg uit balans is kan problemen gaan geven bij hogere snelheden (afdalingen). Dit geldt vooral voor full carbon velgen waarbij een lang ventiel wordt gebruikt. Bij aluminium velgen zit tegenover het ventielgat een contragewicht (lasnaad) om het gewicht van het ventiel te compenseren maar dat heb je bij full carbon wielen niet.
Website: https://www.maatwielen.nl
Denk er bij de keuze voor Michelin aan dat deze geen schroefdraad aan de buitenzijde heeft zodat het ventiel geborgd kan worden tegen de velg. De ene wil die moertjes niet, de andere wel.
Ik wil ze bijvoorbeeld wel zodat het ventiel niet zo heen en weer gaat bij het aankoppelen van de pomp.
Ik wil ze bijvoorbeeld wel zodat het ventiel niet zo heen en weer gaat bij het aankoppelen van de pomp.

- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Die moertjes hebben wel degelijk functie, ze zorgen dat de boel niet gaat rammelen. Is bij sommige wielen nodig. Stukje tape of krimpkous werkt ook.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41152
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Moertje is niet mooi, maar stuk beter dan 100km rammelende ventielen in de hoge velg.havana schreef:Die moertjes hebben wel degelijk functie, ze zorgen dat de boel niet gaat rammelen. Is bij sommige wielen nodig. Stukje tape of krimpkous werkt ook.
Less is bore
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
@am-classic-fan: er kunnen wel degelijk voelbare vibraties ontstaan. Verder zijn het details natuurlijk, maar een uitgebalanceerd wiel is gewoon sneller.
Website: https://www.maatwielen.nl