Compact ombouwen naar Dubbel met alleen nieuwe bladen
Beste,
Ik heb een Veloce compact crankset op mijn fiets. Met bladen 50-34. Ik vind dit veel en veel te licht. Nu is mijn vraag of ik alleen de tandwielen kan vervangen en de crank gewoon her-gebruiken. Graag zou ik naar 53-45 ofzo gaan.
Zijn er dan zaken die ik erbij moet kopen? Zoals een nieuwe ketting? En kan ik er ook andere kettingbladen op leggen? Zoals Shimano, of moet dat echt persé van campagnolo 10-speed zijn? (kettingbladen)
Heel erg bedankt voor jullie hulp, als beginnende wielrenner zie ik soms door de bomen het bos niet meer.
Ik heb een Veloce compact crankset op mijn fiets. Met bladen 50-34. Ik vind dit veel en veel te licht. Nu is mijn vraag of ik alleen de tandwielen kan vervangen en de crank gewoon her-gebruiken. Graag zou ik naar 53-45 ofzo gaan.
Zijn er dan zaken die ik erbij moet kopen? Zoals een nieuwe ketting? En kan ik er ook andere kettingbladen op leggen? Zoals Shimano, of moet dat echt persé van campagnolo 10-speed zijn? (kettingbladen)
Heel erg bedankt voor jullie hulp, als beginnende wielrenner zie ik soms door de bomen het bos niet meer.
Als 50*11 veel te licht is, dan kun je beter gaan werken aan het verhogen van het beentempo dan het gebruik van nog een zwaarder beuk verzet.
Ik gok dat je nu slechts rond de 70 a 75 omwentelingen maakt met fietsen waardoor je dus heel veel snelheid laat liggen. Begin eens met het opvoeren van de trapfrequentie door een lichter verzet sneller rond te trappen. Dit zal wennen zijn in het begin maar veel beter voor je knieën, enkel en algehele efficientie.
Wat voor een casette heb je overigens op je fiets? (Hoeveel tandwielen achter en hoeveel tandjes heeft de kleinste en hoeveel de grootste?
Ik gok dat je nu slechts rond de 70 a 75 omwentelingen maakt met fietsen waardoor je dus heel veel snelheid laat liggen. Begin eens met het opvoeren van de trapfrequentie door een lichter verzet sneller rond te trappen. Dit zal wennen zijn in het begin maar veel beter voor je knieën, enkel en algehele efficientie.
Wat voor een casette heb je overigens op je fiets? (Hoeveel tandwielen achter en hoeveel tandjes heeft de kleinste en hoeveel de grootste?
Als je 'm dan op de 13 hebt rij je met een trapfrequentie van 100 rpm ca 48 km/h. Ik weet niet of dit het geval is, maar mocht je langzamer rijden dan kan je beter, zoals eerder al voorgesteld, werken aan het verhogen van je trapfrequentie.
Als je een 11-23 cassette monteert heb je overigens ook al een bijna 20% zwaarder verzet.
Als je een 11-23 cassette monteert heb je overigens ook al een bijna 20% zwaarder verzet.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
Een 50 blad hoef je in de meeste gevallen niet te vervangen door een groter blad. Een 42 of groter als binnenblad is echter best wel fijn in de polder. Campagnolo levert deze bladen niet voor een 110 mm steek, maar merken als Stronglight en TA wel. Deze zijn kwalitatief goed en vaak ook nog iets minder duur dan de originele campa bladen.
Met crankstellen kun je overigens probleemloos campa, shimano, 10 en 11 spd combineren
EDIT: ik snap TS wel, zelf rij ik natuurlijk alleen maar op 53 voor en 11 achter
Met crankstellen kun je overigens probleemloos campa, shimano, 10 en 11 spd combineren
EDIT: ik snap TS wel, zelf rij ik natuurlijk alleen maar op 53 voor en 11 achter
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
De 34 is idd gewoon te klein bij ons in de polder, maar 45 daaretegen is weer veeeeeeeeeeel te groot.
Antwoord op je vraag is ja, met de juiste bladen kan je grotere monteren. Let wel op dat je echt bladen koopt die geschikt zijn voor Campa, niet ieder 110mm blad gaat passen.
Antwoord op je vraag is ja, met de juiste bladen kan je grotere monteren. Let wel op dat je echt bladen koopt die geschikt zijn voor Campa, niet ieder 110mm blad gaat passen.
Tandbladen vervangen kan gemakkelijk. Gewoon zien dat je ze met de juiste BCD (110) koopt dat Campa-compatibel is.Twigg schreef: Ik heb een Veloce compact crankset op mijn fiets. Met bladen 50-34. Ik vind dit veel en veel te licht. Nu is mijn vraag of ik alleen de tandwielen kan vervangen en de crank gewoon her-gebruiken. Graag zou ik naar 53-45 ofzo gaan.
Weet wel dat beide tandbladen vervangen niet goedkoop zal zijn.
Kijk maar eens hier: http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=3050
Als je 42x52 koopt ben je al goed 85EUR kwijt...
Dus ik zou enkel het binnenblad vervangen.
Nieuwe ketting moet niet per se.Twigg schreef: Zijn er dan zaken die ik erbij moet kopen? Zoals een nieuwe ketting? En kan ik er ook andere kettingbladen op leggen? Zoals Shimano, of moet dat echt persé van campagnolo 10-speed zijn? (kettingbladen)
Zeker niet als je enkel het binnenblad gaat vervangen.
Er wordt gezegd dat het merk niet zo veel uitmaakt... Maar kies voor de zekerheid een type dat compatibel is met Campa. Zoals bovenstaande TA Nerius.
11-speed is volgens mij iets smaller dan 9/10-speed.
Het zou me verbazen als een beginnende wielrenner met een 50T niet zou toekomenTwigg schreef: Heel erg bedankt voor jullie hulp, als beginnende wielrenner zie ik soms door de bomen het bos niet meer.
EDIT: 13-28 is dan geloof ik 9speed?
Bedankt voor jullie antwoorden.
Het is wel echt een 10-speed, zojuist nog even nageteld.
Daarnaast moet ik even zeggen dat ik niet in de polder woon, maar 2 km van de keutenberg in zuid-limburg. Misschien dat ik inderdaad maar eens mijn trap-tempo omhoog moet schroeven. Ben een pure kracht-trapper en sprinten vind ik het mooiste wat bestaat. Wellicht dat 50-13 ooit nog went, maar tot nu toe vind ik het te licht, zeker als ik bergaf wil mee-trappen.
Dus ik ben zo erg aan het twijfelen wat ik moet vervangen, de cassette, voorbladen of gewoon stoppen met zeuren en bergaf maar iedereen langs me heen laten fietsen?
EDIT: @Gebron: het is inderdaad een 29T, dat staat er ook op zie ik.
Het is wel echt een 10-speed, zojuist nog even nageteld.
Daarnaast moet ik even zeggen dat ik niet in de polder woon, maar 2 km van de keutenberg in zuid-limburg. Misschien dat ik inderdaad maar eens mijn trap-tempo omhoog moet schroeven. Ben een pure kracht-trapper en sprinten vind ik het mooiste wat bestaat. Wellicht dat 50-13 ooit nog went, maar tot nu toe vind ik het te licht, zeker als ik bergaf wil mee-trappen.
Dus ik ben zo erg aan het twijfelen wat ik moet vervangen, de cassette, voorbladen of gewoon stoppen met zeuren en bergaf maar iedereen langs me heen laten fietsen?
EDIT: @Gebron: het is inderdaad een 29T, dat staat er ook op zie ik.
Laatst gewijzigd door Twigg op 20 mei 2014 10:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Nu kun je met 50-13 normaal bijtrappen tot 48.5 km/h dan draai je 100rpm
Als je een 11-25 casette koopt die rond de 50 euro is (misschien ook wel goedkoper), dan kun je mee blijven trappen to 57.5km/h bij 100rpm. Dus voor het meetrappen loont een 11-25 casette.
Voor het gewone fietsen en het betere klimwerk is 50/34 met 11-25 casette een keurige optie.
Als het echt 10 speed is, dan heb je niet goed geteld, want een 13-28 casette bestaat niet standaard. Je zult een 13-26 of een 13-29 hebben.
Als je een 11-25 casette koopt die rond de 50 euro is (misschien ook wel goedkoper), dan kun je mee blijven trappen to 57.5km/h bij 100rpm. Dus voor het meetrappen loont een 11-25 casette.
Voor het gewone fietsen en het betere klimwerk is 50/34 met 11-25 casette een keurige optie.
Als het echt 10 speed is, dan heb je niet goed geteld, want een 13-28 casette bestaat niet standaard. Je zult een 13-26 of een 13-29 hebben.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
100 is een normal beentempo voor op het vlakke, naar beneden mag het best wat hoger. En vaak heft het meer zin om in een aero houding te gaan zitten.
Als je in een toch wel heuvelachtig gebied woont zou ik die 50x34 laten zitten en inderdaad voor een 11x25 gaan.
Daarnaast dat beentempo naar boven jagen
Schakel eens twee tandjes af, ten opzichte van het verzet je nu draait, op je normale snelheid.
Eventueel kan je dit in blokjes van een paar minuten doen, om het gewoon te raken.
Doe bv het volgende:
*10 minuutjes op je normale beentempo;
*4 minuutjes een tandje terugschakelen, op hetzelfde tempo;
*5 minuutjes weer op je normale verzet;
*4 minuutjes twee tandjes terugschakelen, op hetzelfde tempo;
*5 minuutjes normale verzet;
*2 minuutjes een tandje terugschakelen, 2kmh sneller fietsen;
*5 minuutjes normale verzet;
..........
Naarmate dit beter gaat, kort je de intervallen op het normale verzet in.
Mijn gemiddelde trapfrequentie is zo van 90RPM naar 100RPM gegaan, wat ik nu wel oké vind.
Daarnaast dat beentempo naar boven jagen
Schakel eens twee tandjes af, ten opzichte van het verzet je nu draait, op je normale snelheid.
Eventueel kan je dit in blokjes van een paar minuten doen, om het gewoon te raken.
Doe bv het volgende:
*10 minuutjes op je normale beentempo;
*4 minuutjes een tandje terugschakelen, op hetzelfde tempo;
*5 minuutjes weer op je normale verzet;
*4 minuutjes twee tandjes terugschakelen, op hetzelfde tempo;
*5 minuutjes normale verzet;
*2 minuutjes een tandje terugschakelen, 2kmh sneller fietsen;
*5 minuutjes normale verzet;
..........
Naarmate dit beter gaat, kort je de intervallen op het normale verzet in.
Mijn gemiddelde trapfrequentie is zo van 90RPM naar 100RPM gegaan, wat ik nu wel oké vind.