Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Compact ombouwen naar Dubbel met alleen nieuwe bladen

Twigg
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 mei 2014 21:56

Twigg 20 mei 2014 09:39

Beste,

Ik heb een Veloce compact crankset op mijn fiets. Met bladen 50-34. Ik vind dit veel en veel te licht. Nu is mijn vraag of ik alleen de tandwielen kan vervangen en de crank gewoon her-gebruiken. Graag zou ik naar 53-45 ofzo gaan.

Zijn er dan zaken die ik erbij moet kopen? Zoals een nieuwe ketting? En kan ik er ook andere kettingbladen op leggen? Zoals Shimano, of moet dat echt persé van campagnolo 10-speed zijn? (kettingbladen)

Heel erg bedankt voor jullie hulp, als beginnende wielrenner zie ik soms door de bomen het bos niet meer.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 20 mei 2014 09:50

Als 50*11 veel te licht is, dan kun je beter gaan werken aan het verhogen van het beentempo dan het gebruik van nog een zwaarder beuk verzet.

Ik gok dat je nu slechts rond de 70 a 75 omwentelingen maakt met fietsen waardoor je dus heel veel snelheid laat liggen. Begin eens met het opvoeren van de trapfrequentie door een lichter verzet sneller rond te trappen. Dit zal wennen zijn in het begin maar veel beter voor je knieën, enkel en algehele efficientie.

Wat voor een casette heb je overigens op je fiets? (Hoeveel tandwielen achter en hoeveel tandjes heeft de kleinste en hoeveel de grootste?

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 20 mei 2014 09:56

Kan natuurlijk ook zijn dat TS zijn roeping heeft gemist en soepeltjes rond de 60 over de dijk rijdt :D
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Twigg
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 mei 2014 21:56

Twigg 20 mei 2014 10:04

Achter is mijn kleinste verzet maar 13... en de grootste is 28 zal ik dan een andere cassette erop zetten? Want als ik gewoon op het vlakke fiets, dan heb ik hem altijd in de zwaarste versnelling.

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 20 mei 2014 10:07

Als je 'm dan op de 13 hebt rij je met een trapfrequentie van 100 rpm ca 48 km/h. Ik weet niet of dit het geval is, maar mocht je langzamer rijden dan kan je beter, zoals eerder al voorgesteld, werken aan het verhogen van je trapfrequentie.

Als je een 11-23 cassette monteert heb je overigens ook al een bijna 20% zwaarder verzet.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9103
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 mei 2014 10:07

Een 50 blad hoef je in de meeste gevallen niet te vervangen door een groter blad. Een 42 of groter als binnenblad is echter best wel fijn in de polder. Campagnolo levert deze bladen niet voor een 110 mm steek, maar merken als Stronglight en TA wel. Deze zijn kwalitatief goed en vaak ook nog iets minder duur dan de originele campa bladen.

Met crankstellen kun je overigens probleemloos campa, shimano, 10 en 11 spd combineren

EDIT: ik snap TS wel, zelf rij ik natuurlijk alleen maar op 53 voor en 11 achter :-D
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 20 mei 2014 10:09

De 34 is idd gewoon te klein bij ons in de polder, maar 45 daaretegen is weer veeeeeeeeeeel te groot.

Antwoord op je vraag is ja, met de juiste bladen kan je grotere monteren. Let wel op dat je echt bladen koopt die geschikt zijn voor Campa, niet ieder 110mm blad gaat passen.

Nighty
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 jun 2012 16:49
Locatie: Kempen BE

Nighty 20 mei 2014 10:13

Twigg schreef: Ik heb een Veloce compact crankset op mijn fiets. Met bladen 50-34. Ik vind dit veel en veel te licht. Nu is mijn vraag of ik alleen de tandwielen kan vervangen en de crank gewoon her-gebruiken. Graag zou ik naar 53-45 ofzo gaan.
Tandbladen vervangen kan gemakkelijk. Gewoon zien dat je ze met de juiste BCD (110) koopt dat Campa-compatibel is.
Weet wel dat beide tandbladen vervangen niet goedkoop zal zijn.
Kijk maar eens hier: http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=3050

Als je 42x52 koopt ben je al goed 85EUR kwijt...
Dus ik zou enkel het binnenblad vervangen.
Twigg schreef: Zijn er dan zaken die ik erbij moet kopen? Zoals een nieuwe ketting? En kan ik er ook andere kettingbladen op leggen? Zoals Shimano, of moet dat echt persé van campagnolo 10-speed zijn? (kettingbladen)
Nieuwe ketting moet niet per se.
Zeker niet als je enkel het binnenblad gaat vervangen.
Er wordt gezegd dat het merk niet zo veel uitmaakt... Maar kies voor de zekerheid een type dat compatibel is met Campa. Zoals bovenstaande TA Nerius.
11-speed is volgens mij iets smaller dan 9/10-speed.
Twigg schreef: Heel erg bedankt voor jullie hulp, als beginnende wielrenner zie ik soms door de bomen het bos niet meer.
Het zou me verbazen als een beginnende wielrenner met een 50T niet zou toekomen ;)

EDIT: 13-28 is dan geloof ik 9speed?

Twigg
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 mei 2014 21:56

Twigg 20 mei 2014 10:27

Bedankt voor jullie antwoorden.

Het is wel echt een 10-speed, zojuist nog even nageteld.

Daarnaast moet ik even zeggen dat ik niet in de polder woon, maar 2 km van de keutenberg in zuid-limburg. Misschien dat ik inderdaad maar eens mijn trap-tempo omhoog moet schroeven. Ben een pure kracht-trapper en sprinten vind ik het mooiste wat bestaat. Wellicht dat 50-13 ooit nog went, maar tot nu toe vind ik het te licht, zeker als ik bergaf wil mee-trappen.

Dus ik ben zo erg aan het twijfelen wat ik moet vervangen, de cassette, voorbladen of gewoon stoppen met zeuren en bergaf maar iedereen langs me heen laten fietsen?

EDIT: @Gebron: het is inderdaad een 29T, dat staat er ook op zie ik.
Laatst gewijzigd door Twigg op 20 mei 2014 10:59, 3 keer totaal gewijzigd.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 20 mei 2014 10:39

Nu kun je met 50-13 normaal bijtrappen tot 48.5 km/h dan draai je 100rpm
Als je een 11-25 casette koopt die rond de 50 euro is (misschien ook wel goedkoper), dan kun je mee blijven trappen to 57.5km/h bij 100rpm. Dus voor het meetrappen loont een 11-25 casette.

Voor het gewone fietsen en het betere klimwerk is 50/34 met 11-25 casette een keurige optie.

Als het echt 10 speed is, dan heb je niet goed geteld, want een 13-28 casette bestaat niet standaard. Je zult een 13-26 of een 13-29 hebben.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 20 mei 2014 12:04

100 is een normal beentempo voor op het vlakke, naar beneden mag het best wat hoger. En vaak heft het meer zin om in een aero houding te gaan zitten.

Nighty
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 jun 2012 16:49
Locatie: Kempen BE

Nighty 20 mei 2014 13:17

Als je in een toch wel heuvelachtig gebied woont zou ik die 50x34 laten zitten en inderdaad voor een 11x25 gaan.

Daarnaast dat beentempo naar boven jagen ;)
Schakel eens twee tandjes af, ten opzichte van het verzet je nu draait, op je normale snelheid.
Eventueel kan je dit in blokjes van een paar minuten doen, om het gewoon te raken.
Doe bv het volgende:
*10 minuutjes op je normale beentempo;
*4 minuutjes een tandje terugschakelen, op hetzelfde tempo;
*5 minuutjes weer op je normale verzet;
*4 minuutjes twee tandjes terugschakelen, op hetzelfde tempo;
*5 minuutjes normale verzet;
*2 minuutjes een tandje terugschakelen, 2kmh sneller fietsen;
*5 minuutjes normale verzet;
..........

Naarmate dit beter gaat, kort je de intervallen op het normale verzet in.

Mijn gemiddelde trapfrequentie is zo van 90RPM naar 100RPM gegaan, wat ik nu wel oké vind.

Plaats reactie