Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Maat fietsschoenen. Groter dan normaal?

bnijssen
Forum-lid

Gebruikersavatar bnijssen 23 mei 2014 16:57

In mijn zoektocht naar het voorkomen van koude / tintelende / gevoelloze voeten tijdens en kort na het koersen denk ik na over mijn schoenen.
Op dit moment rijd ik op Shimano R099 schoenen maat 44. Nu heb ik in mijn normale schoenen ook altijd 43 / 44, beetje afhankelijk van het merk. Als ik het zooltje uit die Shimano's haal en mijn voet erop zet, sluit het perfect aan. Zelfde maat als de Nike's welke ik nu draag.

Nu lees ik her en der dat je fietsschoenen altijd een maat groter moet nemen. Voornamelijk bij Sidi wordt er vaak de 'werkelijke' schoenmaat vermeldt. Of geldt hier hetzelfde als bij Castelli, dat de maten gewoon erg klein uitvallen.

Overigens heb ik niet het idee dat mijn schoenen nu knellen (misschien een beetje in de breedte) of te klein zijn. Zou ik dan beter kunnen experimenteren met inlegzooltjes. (noot: mijn hardloopschoenen zijn bijvoorbeeld anti-pronerend (door platte voet-onderzijde).
De eerste prijsvergelijker voor online fiets-shops: DonBidon.nl

Lomax
Forum-lid

Lomax 23 mei 2014 17:37

Mijn ervaring is dat fietsschoenen klein vallen. Ook van shimano. Ik heb gewone schoenmaat 45/46 (ligt aan het type schoen)maar heb van shimano toch echt 47 genomen. Maat 46 kwam ik lichtjes tegen de voorkant voor mn gevoel.

Kan je niet de zooltjes van je hardloopschoenen een keer in je fietsschoenen stoppen? Goede zooltjes die bepaalde drukpunten wegnemen willen weleens helpen. Zorgt voor een betere drukverdeling.

bever
Forum-lid

bever 24 mei 2014 00:28

Interessante vraag. Heb ooit van een collega van mij gehoord dat je fietsschoenen altijd twee maten groter dan je daadwerkelijke maat moet kopen. Nu heb ik al een babymaatje (40), maar mijn Mavic schoenen (42) vallen denk ik echt te groot. Heb er verder geen last van, slipt niet ofzo, maar ben benieuwd hoe maatje 41 zou voelen.
Kan een zooltje daadwerkelijk helpen ?

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 24 mei 2014 08:21

Dit topic leest alsof er een denkfout gemaakt wordt. Ook voor fietsschoenen is het van belang dat ze goed passen.
Het advies om deze 1 of 2 maten groter te kopen dan je normale schoenmaat, heeft er alleen maar mee te maken dat veel fietsschoenen simpelweg klein uitvallen. Dus koop je een grotere maat, zodat ze passen.

Bij TS zouden de schoenen (misschien) in de breedte een beetje knellen. Dat los je niet op door inlegzooltjes, maar door een schoen met een wat bredere pasvorm.

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 24 mei 2014 13:51

Te grote fietsschoenen is een drama. Je wilt echt stevig vast zitten en vooral bij je hiel moet het goed passen.
Sommige merken vallen inderdaad klein en dan moet je een maat groter passen. Soms twee maten groter, maar dan moet je je afvragen of de schoenen wel geschikt zijn voor je voeten. Er zijn heel veel merken en veel verschillende pasvormen dus meten is weten. Zere voeten kan namelijk ook komen door te smal of voetbed dat niet goed is.
Ga met bloten voeten op een wit vel papier staan en vraag of iemand met een stift je voet wil omtrekken. Vervolgens meet je lengte en breedte op. Daarna kijk je in maattabellen van diverse merken. Je hebt bij je tenen doorgaans wat ruimte nodig want bij heet weer zetten je voeten wat uit. Bij je hiel moet een schoen altijd stevig gefixeerd zitten zodat je hiel niet slipt. In de breedte mag je stevig zitten, maar het mag niet knellen. Schoenen zijn soepel dus het zet nog wel wat uit. In de lengte richting zetten schoenen nooit uit.
Te smalle schoenen geven onvoldoende steun en dan krijg je moeie/zere voeten.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

debier
Forum-lid

debier 25 mei 2014 15:36

Sommige merken heb bredere schoenen series. Bij sidi heb je de Mega serie. Bij shimano is het gewoon aangeduid met Wide.

Ik heb een setje shimano r086 normaal en een setje r170 wide. bij de Wide heb je net even 5mm meer ruimt in de breedte. Bij mijn r086 haal ik mn zooltje eruit als ik wat dikkere sokken aan heb anders krijg ik dode (koude voeten). En bij de r170 wide heb ik zelfs ruimte om comfortabel een steunzool toe te voegen.

btw (Shimano koop je doorgaans 1 maat groter als normaal)
redbull pro sl 4400
Fiets weer in Calpe

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 25 mei 2014 23:38

Als je gewone Shimano's 2 maten te groot moet kopen zullen ze inderdaad te smal zijn. Ik heb mijn Shimano schoenen in dezelfde maat als mijn Northwave mtb schoenen. Mijn Northwaves Extreme Techs SBS zijn naar mijn idee wel ietsje pietsies breder, maar toch zitten mijn Shimano R315's goed. Northwave heeft geloof ik geen extra brede schoenen, Shimano wel.

Mavic heeft ook bredere schoenen. Standaard Mavic schoenen heb ik overigens ook in dezelfde maat als mijn Northwaves en Shimano's. Qua pasvorm is standaard Mavic misschien ietsje pietsie smaller dan Shimano, maar ook dat zit mij nog goed met normale sokken.

Zowel Mavic, Northwave en Shimano heb ik 1 maat groter dan mijn normale schoenen. 2 maten te groot lijkt me ook niet ok....

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 26 mei 2014 00:55

De sidi's waren voor mij te smal. Gearne in maat 43, die wat breder zijn pasten uitstekend.
Nu rijd ik met Pearl Izumi en heb hier maat 44 nodig, mijn gewone schoenmaat is 42.Zodoende !

knutmo
Forum-lid

knutmo 26 mei 2014 08:56

Een maataanduiding is slechts een grove aanduiding van de pasvorm van een schoen, waarbij er ook nog eens geen echte standaardisering is. Maataanduidingen kunnen dus verschillen tussen merken, maar zelfs binnen een merk is maat 44 niet altijd hetzelfde. Veel fietsschoenmerken hebben een wat grotere maataanduiding dan vergelijkbare andere schoenen, dus fietsschoen maat 44 is dan vergelijkbaar met schoenmaat 43 (of 42 zelfs). Dat is dus handig om te weten bij het startpunt van schoenen passen, vaak moet je beginnen met 1 of 2 maten groter dan je gewend bent.

Maar uiteindelijk gaat het om het passen! Een fietsschoen moet perfect passen, niet te groot en niet te klein. Het maakt dan natuurlijk geen zak uit welke maat er op vermeld staat, als-ie maar past. Ga dus naar een ruim gesorteerde winkel, of bestel een serie schoenen bij een webwinkel met een goed terugzendbeleid.

martijnm
Forum-lid

martijnm 26 mei 2014 15:29

Het heeft inderdaad weinig met fietsschoenen te maken..
Maar als je gewone leren stappers maatje 43 hebt, is het wellicht handig de verkoper eerst om maatje 44 te vragen als je gaat passen.. veel meer dan dat heb je er niet aan.
Ik heb shimano schoenen maatje 46, net als mn asics en nikes... Spiuk fietsschoenen maatje 45..
Mn meeste andere schoenen schommelen zo in de buurt van de 44..
Ik heb 1x schoenen gekocht zonder te passen, daarbij heb ik het er op gegokt dat shimano een beetje maatvast was.. Maar van een merk waar ik nog niks van heb zou ik er niet aan beginnen...

buddo
Forum-lid

buddo 26 mei 2014 17:54

ottorongo schreef:De sidi's waren voor mij te smal.
Volgens mij is dat wel heel algemeen gesteld... Sidi levert als ik mij niet vergis (een aantal modellen) ook in extra brede uitvoering.

kloekloek
Forum-lid

kloekloek 27 mei 2014 08:07

Normale schoenmaat is bij mij 42 en soms zelfs 41.
Shimano's zijn bij mij één maatje groter voldoende, maatje 43 past prima.
Sidi's heb ik twee maten groter nodig. Deze zijn echter standaard redelijk smal, daarom heb ik nu 44,5 hier in. De halve maat zegt iets over de breedte.
Koop ze bij de lbs als je alle maten goed wil passen, of bestel een goedkoop tweedehands setje op marktplaats om de maat te proberen.

Plaats reactie