Rondje IJsselmeer tips gevraagd
- Emielepiel
- Forum-lid
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 22 feb 2013 14:55
- Locatie: Stadskanaal
- Contact
Nu heb ik begin dit jaar geroepen dat ik dit jaar solo een rondje om het IJsselmeer wil gaan fietsen in 1 dag. Dit wil ik gaan doen in het eerste weekend van augustus! Qua conditie denk ik dat het moet gaan lukken. Ik kom uit Groningen wil gaan starten in de buurt van Lemmer. Ik heb een route gemaakt die 305km is. De dag ervoor zullen we ergens in een B&B arriveren en dan de volgende ochtend op tijd weg. 's avonds weer een nachtje in de B&B en zondags weer naar huus. Mijn vrouw zal mij op 1 of 2 punten op de route voorzien van de nodige versnaperingen (eten drinken etc.) zodat de pauzes kort kunnen zijn en ik door kan fietsen. Hoef dan niet te wachten in een bakkerij of supermarkt.
Nu ga ik een beroep doen op de ervaringsdeskundigen...!
Is augustus een 'goede' maand om daar te fietsen qua weer, drukte etc?
Wat ik me af vroeg is of ik de route het beste met de klok mee of tegen de klok in kan fietsen? Of is het het meest verstandig om dit de dag ervoor te bepalen. Kan natuurlijk beide routes in de Garmin zetten.
Hoe lang kan de batterij van de Garmin (edge 800) mee? Wil wel gps én de kaart gebruiken. Houdt ie dat wel 12 á 13 uur vol? Zat ook al te denken om tijdens de korte pauzes (10min..), de garmin aan de lader in de auto te leggen..
Om even terug te komen op de richting van de route. Ik kan nergens veel voorkomende windrichtingen vinden in augustus rondom het IJsselmeer. Ik had het idee om het eerste stuk tegen de wind in te doen om vervolgens een lang stuk met de wind in de rug te fietsen om vervolgens het laatste stuk tegen de wind in te gaan. Is dit verstandig, wetend dat je na 250km niet meer zo fit bent..
Ik heb een zadeltasje dus twee bandjes gaan mee evenals een multitooltje en een pompje (die werkt!!)
Zijn er meer zaken om rekening mee te houden??
Alvast bedankt voor jullie tips!
Nu ga ik een beroep doen op de ervaringsdeskundigen...!
Is augustus een 'goede' maand om daar te fietsen qua weer, drukte etc?
Wat ik me af vroeg is of ik de route het beste met de klok mee of tegen de klok in kan fietsen? Of is het het meest verstandig om dit de dag ervoor te bepalen. Kan natuurlijk beide routes in de Garmin zetten.
Hoe lang kan de batterij van de Garmin (edge 800) mee? Wil wel gps én de kaart gebruiken. Houdt ie dat wel 12 á 13 uur vol? Zat ook al te denken om tijdens de korte pauzes (10min..), de garmin aan de lader in de auto te leggen..
Om even terug te komen op de richting van de route. Ik kan nergens veel voorkomende windrichtingen vinden in augustus rondom het IJsselmeer. Ik had het idee om het eerste stuk tegen de wind in te doen om vervolgens een lang stuk met de wind in de rug te fietsen om vervolgens het laatste stuk tegen de wind in te gaan. Is dit verstandig, wetend dat je na 250km niet meer zo fit bent..
Ik heb een zadeltasje dus twee bandjes gaan mee evenals een multitooltje en een pompje (die werkt!!)
Zijn er meer zaken om rekening mee te houden??
Alvast bedankt voor jullie tips!
Alles valt of staat met het weer als je solo gaat. Waait het dat weekend windkracht 4 of meer en regent het of is het heel warm, dan zul je helemaal stuk gaan. Dus op basis van het actuele weer kun je ook de rijrichting bepalen.
Vraag die als eerste bij me op kwam: Hoe goed ben je getrained? Als je normaal 225km kunt fietsen dan is dit geen probleem, maar als je na 100km al helemaal stuk zit, dan moet je nog veel zien te trainen.
Vraag die als eerste bij me op kwam: Hoe goed ben je getrained? Als je normaal 225km kunt fietsen dan is dit geen probleem, maar als je na 100km al helemaal stuk zit, dan moet je nog veel zien te trainen.
Om te beginnen heel veel succes!
Ik heb dit zelf vorig jaar eind september solo gedaan
Lees mijn verslag (met tips) hier: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 8&start=72
Ik had enorm 'mazzel' met het weer want het was bewolkt, grijs en windstil. Dat maakte dat ik niet onnodig vocht verloor en natuurlijk was die windstilte een ongekende luxe.
Ik had mijn tocht opgedeeld in 4 delen: 0 naar 100, stop, 100 naar 200, stop, 200 naar 250, stop, 250 naar het einde. Bij iedere stop nam ik even de tijd om te rekken en te strekken. Met name de schouders, nek en armen wil je aandacht geven want je zit lang in dezelfde houding. Verder hield ik mijn hartslag onder de 145 (grens D1/D2) en de omwentelingen zo rond de 100, want dit is minder vermoeiend voor de spieren. Je wilt je krachten verdelen, je kan altijd de laatste 50km nog gas geven als je wat over hebt.
Neem voldoende eten mee, je bidons kan je onderweg wel vullen. Ik had 2 grote bidons en 1 kleine, die kleine kon ik dan gebruiken om de grote aan te vullen en evt als reserve. Eet niet te veel in 1 keer, maar gewoon constant tijdens de tocht en niet te veel 'snelle' suikers, die geven wel snel energie, maar daarna krijg je ook weer een dip. Een colatje kopen kan altijd nog tijdens die laatste 50km. Zelf had ik de nodige sneetjes Mueslibrood (een Mueslibonk) van de Jumbo mee met Jam. Hier zitten veel gedroogde vruchten en rozijnen in en geven een constante stroom van voeding. Het belangrijkste is dat je kiess voor eten wat je lekker vind en zorg voor afwisseling, ik hou er zelf wel van om naast zoet ook hartige opties te hebben.
Qua route koos ik er voor om vanuit Kampen met de klok mee te rijden. De windrichting kan hier natuurlijk wel doorslaggevend zijn, maar als je bijvoorbeeld een NO wind heb dan heb je die of tegen over de afsluitrijk of tegen bij de Oostvaardersplassen... dat is beiden vervelend en ontloopt elkaar niet zo veel.
Voor je Garmin heb ik wel tips:
- 'Smart' registratie interval
- Schermverlichting uit
- Tijdens het rijden het scherm niet op de kaartweergave maar op een aantal beperkte velden. Ik rij zelf nu altijd met Hartslag/Snelheid/Cadans/Temperatuur (of perc. in de bergen). Informatie als afstand of tijd dat ik onderweg ben wil ik juist niet weten, dan ga ik aftellen Maar goed, zorg voor een route met aanwijzingen, die komen ook wel als je een ander scherm op zet. En bij lastige punten kan je natuurlijk altijd even kort de kaartweergave gebruiken,. Ik heb begrepen dat de kleuren en het feit dat alles constant beweegt meer energie verbruikt dan de info-velden
Als je hem verder bij iedere stop even uit zet (wat ik vergeten was!) mag het geen probleem zijn. Ik kwam met een oranje batterij indicator bij de auto en dacht op het laatst dat hij uit zou vallen, maar bij de auto aangekomen bleek er nog meer dan 15% in te zitten. En dat terwijl hij toch meer dan 12 uur aan heeft gestaan.
Ik heb dit zelf vorig jaar eind september solo gedaan
Lees mijn verslag (met tips) hier: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 8&start=72
Ik had enorm 'mazzel' met het weer want het was bewolkt, grijs en windstil. Dat maakte dat ik niet onnodig vocht verloor en natuurlijk was die windstilte een ongekende luxe.
Ik had mijn tocht opgedeeld in 4 delen: 0 naar 100, stop, 100 naar 200, stop, 200 naar 250, stop, 250 naar het einde. Bij iedere stop nam ik even de tijd om te rekken en te strekken. Met name de schouders, nek en armen wil je aandacht geven want je zit lang in dezelfde houding. Verder hield ik mijn hartslag onder de 145 (grens D1/D2) en de omwentelingen zo rond de 100, want dit is minder vermoeiend voor de spieren. Je wilt je krachten verdelen, je kan altijd de laatste 50km nog gas geven als je wat over hebt.
Neem voldoende eten mee, je bidons kan je onderweg wel vullen. Ik had 2 grote bidons en 1 kleine, die kleine kon ik dan gebruiken om de grote aan te vullen en evt als reserve. Eet niet te veel in 1 keer, maar gewoon constant tijdens de tocht en niet te veel 'snelle' suikers, die geven wel snel energie, maar daarna krijg je ook weer een dip. Een colatje kopen kan altijd nog tijdens die laatste 50km. Zelf had ik de nodige sneetjes Mueslibrood (een Mueslibonk) van de Jumbo mee met Jam. Hier zitten veel gedroogde vruchten en rozijnen in en geven een constante stroom van voeding. Het belangrijkste is dat je kiess voor eten wat je lekker vind en zorg voor afwisseling, ik hou er zelf wel van om naast zoet ook hartige opties te hebben.
Qua route koos ik er voor om vanuit Kampen met de klok mee te rijden. De windrichting kan hier natuurlijk wel doorslaggevend zijn, maar als je bijvoorbeeld een NO wind heb dan heb je die of tegen over de afsluitrijk of tegen bij de Oostvaardersplassen... dat is beiden vervelend en ontloopt elkaar niet zo veel.
Voor je Garmin heb ik wel tips:
- 'Smart' registratie interval
- Schermverlichting uit
- Tijdens het rijden het scherm niet op de kaartweergave maar op een aantal beperkte velden. Ik rij zelf nu altijd met Hartslag/Snelheid/Cadans/Temperatuur (of perc. in de bergen). Informatie als afstand of tijd dat ik onderweg ben wil ik juist niet weten, dan ga ik aftellen Maar goed, zorg voor een route met aanwijzingen, die komen ook wel als je een ander scherm op zet. En bij lastige punten kan je natuurlijk altijd even kort de kaartweergave gebruiken,. Ik heb begrepen dat de kleuren en het feit dat alles constant beweegt meer energie verbruikt dan de info-velden
Als je hem verder bij iedere stop even uit zet (wat ik vergeten was!) mag het geen probleem zijn. Ik kwam met een oranje batterij indicator bij de auto en dacht op het laatst dat hij uit zou vallen, maar bij de auto aangekomen bleek er nog meer dan 15% in te zitten. En dat terwijl hij toch meer dan 12 uur aan heeft gestaan.
- Serge du Temps
- Forum-lid
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 09 sep 2013 22:49
Ik hou dit topic even in de gaten, wil dit ook nog dit jaar doen.
Ik heb hem vorige maand ook (solo) gereden :
http://www.strava.com/activities/134421281
Ik had hem al tijdje op todo lijstje staan en toen ik 's ochtends wakker werd besloten het te rondje te maken
Scheelt wel dat ik al regelmatig 200+ heb gereden, dit was slechts 40km meer dan m'n vorige record.
Ga op tijd weg 's ochtends, zodat je wat uitloop hebt.
Je fietst je veel door open gebieden dus je zal altijd wel last hebben van de wind, ik had er voor gekozen om iig afsluitdijk geen wind tegen te hebben.
Ik had dus ochtends eerste stuk wind mee gehad en toen door friesland wind tegen. (wat ik mij herinner was het wind zuid kracht 3 die dag)
Ik heb op plaatsnaam bordjes gereden, alleen in Friesland paar keer google maps erbij gepakt om te kijken naar welke plaats ik moest fietsen. (handig als je bordjes ziet met plaatsnamen die je niet veel zeggen)
Garmin 500 had ik enkel mee voor registratie van de rit.
Belangrijk om van jezelf te weten welk tempo je lang gaat volhouden, ik had nog best stuk door kunnen fietsen.
En eten is ook persoonlijk, ik neem met lange ritten altijd paar snelle jelle koeken mee en heb die dag onderweg terasje gepakt voor goede lunch.
En bidons uiteraard paar keer bijgevuld.
http://www.strava.com/activities/134421281
Ik had hem al tijdje op todo lijstje staan en toen ik 's ochtends wakker werd besloten het te rondje te maken
Scheelt wel dat ik al regelmatig 200+ heb gereden, dit was slechts 40km meer dan m'n vorige record.
Ga op tijd weg 's ochtends, zodat je wat uitloop hebt.
Je fietst je veel door open gebieden dus je zal altijd wel last hebben van de wind, ik had er voor gekozen om iig afsluitdijk geen wind tegen te hebben.
Ik had dus ochtends eerste stuk wind mee gehad en toen door friesland wind tegen. (wat ik mij herinner was het wind zuid kracht 3 die dag)
Ik heb op plaatsnaam bordjes gereden, alleen in Friesland paar keer google maps erbij gepakt om te kijken naar welke plaats ik moest fietsen. (handig als je bordjes ziet met plaatsnamen die je niet veel zeggen)
Garmin 500 had ik enkel mee voor registratie van de rit.
Belangrijk om van jezelf te weten welk tempo je lang gaat volhouden, ik had nog best stuk door kunnen fietsen.
En eten is ook persoonlijk, ik neem met lange ritten altijd paar snelle jelle koeken mee en heb die dag onderweg terasje gepakt voor goede lunch.
En bidons uiteraard paar keer bijgevuld.
- Emielepiel
- Forum-lid
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 22 feb 2013 14:55
- Locatie: Stadskanaal
- Contact
Super, zoveel reacties!
@Gerboon: Das een goeie vraag. Ik denk dat ik daar wel achter kom. Ik fiets bijna altijd alleen en 100km fiets ik met 30 gemiddeld. Ik was niet van plan om de 300km met 30 km/h te fietsen. Ik richt me er een beetje op 25km/h incl. stops.
@steven250: ik had je verhaal reeds met veel plezier gelezen. Je indeling met stops had ik ook in gedachten. Over het eten zit ik ook nog te dubben. Op zich vind ik de gels en repen niet echt smerig, maar wat je zegt, snelle werking en vervolgens een dip. Zat ook nog te denken aan zelfgemaakte pannenkoeken met rozijnen. Lekker, gezond en geeft energie.
De tips van de Garmin neem ik ter harte. Ik ga de komende tijd hiermee even 'knutselen'.
@DDX: Was ook van plan om op tijd weg te gaan. En voor wat betreft de route. Ik ben in die omgeving helemaal niet bekend, dus navigeren is denk ik wel nodig.
Allen bedankt voor de tips! Ik ga de komende tijd 'oefenen' met de Garmin. Meer tips zijn meer dan welkom!
@Gerboon: Das een goeie vraag. Ik denk dat ik daar wel achter kom. Ik fiets bijna altijd alleen en 100km fiets ik met 30 gemiddeld. Ik was niet van plan om de 300km met 30 km/h te fietsen. Ik richt me er een beetje op 25km/h incl. stops.
@steven250: ik had je verhaal reeds met veel plezier gelezen. Je indeling met stops had ik ook in gedachten. Over het eten zit ik ook nog te dubben. Op zich vind ik de gels en repen niet echt smerig, maar wat je zegt, snelle werking en vervolgens een dip. Zat ook nog te denken aan zelfgemaakte pannenkoeken met rozijnen. Lekker, gezond en geeft energie.
De tips van de Garmin neem ik ter harte. Ik ga de komende tijd hiermee even 'knutselen'.
@DDX: Was ook van plan om op tijd weg te gaan. En voor wat betreft de route. Ik ben in die omgeving helemaal niet bekend, dus navigeren is denk ik wel nodig.
Allen bedankt voor de tips! Ik ga de komende tijd 'oefenen' met de Garmin. Meer tips zijn meer dan welkom!
Over het algemeen neemt de wind later op de dag toe, dus ik zou het liefst met wind tegen beginnen. De dominante wind is ZW. Vanuit Lemmer zou ik dan eerst naar het zuiden gaan, want dan heb je de 2e helft van je tocht in principe wind mee. Alleen het allerlaatste stukje na de Afsluitdijk heb je dan vermoedelijk zijwind, maar dan ruik je de stal al, dus dan kun je jezelf op rijden.
Qua voeding zou ik vooral mikken op variatie: Snelle Jelle (met rozijnen), mueslireep, krentenbol, eierkoek, banaan, pitloze druiven. Gezien de lage inspanning kun je ook gewoon wat belegd brood eten.
Qua voeding zou ik vooral mikken op variatie: Snelle Jelle (met rozijnen), mueslireep, krentenbol, eierkoek, banaan, pitloze druiven. Gezien de lage inspanning kun je ook gewoon wat belegd brood eten.
- Emielepiel
- Forum-lid
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 22 feb 2013 14:55
- Locatie: Stadskanaal
- Contact
Dat is een waardevolle aanvulling! Ik was idd van plan om het eerste stuk tegen de wind in te doen om het middelste deel voor de wind aan te hebben. Dan kan ik, als de wind gunstig is, het beste met tegenwind het eerste stuk rijden omdat ik dan nog het meest fris ben. Zou je net zien dat de wind die dag net anders staat als anders... Tja, niets is zo veranderlijk als het weer...aapje schreef:Over het algemeen neemt de wind later op de dag toe, dus ik zou het liefst met wind tegen beginnen. De dominante wind is ZW. Vanuit Lemmer zou ik dan eerst naar het zuiden gaan, want dan heb je de 2e helft van je tocht in principe wind mee. Alleen het allerlaatste stukje na de Afsluitdijk heb je dan vermoedelijk zijwind, maar dan ruik je de stal al, dus dan kun je jezelf op rijden.
Maar mijn ervaring is ook dat als de avond valt, de wind ook weer afneemt. Dan kun je er ook voor kiezen om iets later te vertrekken... allemaal twijfelpunten..
In groepsverband zijn dit soort ritjes altijd leuker / beter te doen: http://www.extremetoertochten.nl/
- Serge du Temps
- Forum-lid
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 09 sep 2013 22:49
Afzien, pijn lijden en jezelf tegenkomen, de essenties van het wielrennen. Daarom gewoon solo!
Nog meer als je het rondje als ploegentijdrit gaat rijden hoor...Serge du Temps schreef:Afzien, pijn lijden en jezelf tegenkomen, de essenties van het wielrennen. Daarom gewoon solo!
Maar solo of in een groep, dit soort tochten zijn vooral ook een mentale uitdaging. Wat mij altijd hielp ("hielp", want ik ga dit rondje echt noooooit meer doen) is de gedachte dat je na een dag lang fietsen toch gewoon weer bij het beginpunt bent. M.a.w. dat er altijd, onherroepelijk, toch weer een eind komt aan de inspanningen, en dat een dag eigenlijk helemaal niet zo heel lang duurt (als je het maar op de juiste schaal bekijkt )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?