Theo\'s nieuwe moutainbike :-)
-
- Forum-lid
Omdat we de volgende week de Ventoux gaan beklimmen en m'n maat een Koga uit de jaren 90 heeft dacht ik er goed aan te doen om eens wat moderner spul als mijn oude Batavus Professional mee te nemen.
Nou, hier is ie dan: Koga RoadSpeed uit '81, 't oude klimachterwiel van de Batavus van 7 naar 9 ge-upgrade, Suntour VX langeslag derailleur, Durace remmen en Exage remgrepen. Originele trapas en Shimano 600 balhoofdstel.
Krap 10500 gr.
Wat mij verraste is dat deze Koga c-t 58 cm hoog is (net als mijn Batavus) maar dat de toptube c-c 55 cm. is! Da's 1,5 cm korter dan die van de Batavus.
Ik heb 's ergens gelezen dat alleen Gios Torino van 58 cm zo kort is. Maakt dat de Koga tot een uniek ding of hoe zit dat?
Tommassini's Sintesi frames hebben -net als de Batavus- bij een 58 cm hoogte een toptube van 56,5 cm. en zij claimen de traditione framebouw te volgen.
De kleur is eh.... even wennen.
Nou, hier is ie dan: Koga RoadSpeed uit '81, 't oude klimachterwiel van de Batavus van 7 naar 9 ge-upgrade, Suntour VX langeslag derailleur, Durace remmen en Exage remgrepen. Originele trapas en Shimano 600 balhoofdstel.
Krap 10500 gr.
Wat mij verraste is dat deze Koga c-t 58 cm hoog is (net als mijn Batavus) maar dat de toptube c-c 55 cm. is! Da's 1,5 cm korter dan die van de Batavus.
Ik heb 's ergens gelezen dat alleen Gios Torino van 58 cm zo kort is. Maakt dat de Koga tot een uniek ding of hoe zit dat?
Tommassini's Sintesi frames hebben -net als de Batavus- bij een 58 cm hoogte een toptube van 56,5 cm. en zij claimen de traditione framebouw te volgen.
De kleur is eh.... even wennen.
-
- Forum-lid
Worden wij wel een beetje moe van: Ook de imageshack blijkt niet te werken....
Wat nu heren?
Uploaded with ImageShack.us
Of zou 't nou wel lukken?
Wat nu heren?
Uploaded with ImageShack.us
Of zou 't nou wel lukken?
-
- Forum-lid
-
- Forum-lid
Tjeempie, zoveel retro op 1 pagina!
Over dat shirtje, was al op 't waterlooplein maar daar kon ik effe niks Kogiaans vinden.
Gelukkig heb ik nog wel wat ouds in de kast liggen
Maar om even terug te komen op deze Koga: hoe zit dat nou met die 55 cm toptube?
Het compact crankstel (48-33) is een oude Suntour XCM tripple. De pikkies waar normaliter 't 24 tands tandwieltje op geschroefd word heb ik afgezaagd, zo past de crank direct op de originele trapas van zowel de Koga als op mijn Batavus.
Normaliter heeft 't heel wat voeten in de aarde om oude racefietsen met een compact crankstel uit te rusten. Alleen Sunrace (http://www.sunrace.com/en/products/deta ... CR9F,%209A) levert een compact crankstel met een 'vierkantje' maar dan moet je vaak ook je trapas vervangen.
Gelukkig kost dit crankstel niet al te veel: met 70 euro ben je wel klaar dus een bijpassend Sunrace trapassie kan er dan nog wel bij.....
NB, de kwaliteit van 't hogere Sunrace spul valt niet tegen!
Over dat shirtje, was al op 't waterlooplein maar daar kon ik effe niks Kogiaans vinden.
Gelukkig heb ik nog wel wat ouds in de kast liggen
Maar om even terug te komen op deze Koga: hoe zit dat nou met die 55 cm toptube?
Het compact crankstel (48-33) is een oude Suntour XCM tripple. De pikkies waar normaliter 't 24 tands tandwieltje op geschroefd word heb ik afgezaagd, zo past de crank direct op de originele trapas van zowel de Koga als op mijn Batavus.
Normaliter heeft 't heel wat voeten in de aarde om oude racefietsen met een compact crankstel uit te rusten. Alleen Sunrace (http://www.sunrace.com/en/products/deta ... CR9F,%209A) levert een compact crankstel met een 'vierkantje' maar dan moet je vaak ook je trapas vervangen.
Gelukkig kost dit crankstel niet al te veel: met 70 euro ben je wel klaar dus een bijpassend Sunrace trapassie kan er dan nog wel bij.....
NB, de kwaliteit van 't hogere Sunrace spul valt niet tegen!
Is het een hobbie om op oude spullen rond te rijden?
(serieuze vraag, ben benieuwd wat mensen nou zo trekt naar die rommel)
Ik heb er niet zoveel mee, met dat oude spul. Misschien ben ik er nog niet oud genoeg voor, kan ook. Maar hopelijk als ik later groot ben, blijf ik niet in het verleden hangen.
Overigens bedoel ik het niet negatief hoor, ieder heeft zo z'n eigen ding. Zo heb ik vast weer dingen waar jij niks mee hebt.
(serieuze vraag, ben benieuwd wat mensen nou zo trekt naar die rommel)
Ik heb er niet zoveel mee, met dat oude spul. Misschien ben ik er nog niet oud genoeg voor, kan ook. Maar hopelijk als ik later groot ben, blijf ik niet in het verleden hangen.
Overigens bedoel ik het niet negatief hoor, ieder heeft zo z'n eigen ding. Zo heb ik vast weer dingen waar jij niks mee hebt.
-
- Forum-lid
MrT schreef:(serieuze vraag, ben benieuwd wat mensen nou zo trekt naar die rommel)
Beetje respect beste man. Rommel? http://www.vandale.nl/vandale/zoekServi ... ery=rommel
Gezien je eigen voorkeur heb ik zo 't idee dat je niet weet waar je over praat.
-
- Forum-lid
Hond schreef:Zo vreemd vind ik zijn vraag niet, ik zie het zelf ook als rommel/ouwe meuk en ik weet ook niet waar ik over praat. Dus wat is er zo speciaal aan, waarom koop je geen moderne fiets om de Ventoux mee te beklimmen?
.... is hier spraken van een generatieconflict. Maar eh, over je laatste opmerking: Geef maar geld!
http://www.gios.it/bike/?Vecchio#menu en zoek de verschillen:D .
-
- Forum-lid HC
Die Gios is nieuwe ouwe rommel.
Ik begrijp al dat retro gedoe ook niet hoor. Een nieuwe rijd toch veel en veel beter!!
Ik begrijp al dat retro gedoe ook niet hoor. Een nieuwe rijd toch veel en veel beter!!
-
- Forum-lid
nieuwe ouwe rommel. ouwe nieuwe rommel. Snap jij 'm snap ik 'm.japie carbon schreef: nieuwe ouwe rommel
japie carbon schreef: Een nieuwe rijd toch veel en veel beter!!
Nieuwe wàt Japie? Gezien je forumnaam denk ik dat je aan een nieuwe niet staal of alu fiets denkt.
Maar niet iedereen denkt daar zo over: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=18290
-
- Forum-lid
Nee zeker niet iedereen vind die nieuwe oude rommel niks,wat mij betreft zou ik zeker mijn cannondale caad9 inruilen op zo'n nieuwe oude rommel fiets er zit waanzinnig mooi spul tussen die nieuwe oude rommel,ware het niet dat de prijzen ook navenant zijn voor die nieuwe oude rommel,het blijven gewoonweg zalig mooie fietsen uitzonderingen daargelaten,dus ik droom nog (kwijl)nog maar ff verder over die nieuwe oude rommel todat ik de staatsloterij win of zo.:D:D
Waanzinnig mooie nieuwe oude rommel.
Waanzinnig mooie nieuwe oude rommel.
Wie nimmer dwaalt word nooit verstandig.