Frame maat Tijdritfiets
Aangezien ik toch wel serieus aan het rondkijken ben voor een tijdritfiets/frame zou ik grrag willen weten welke framemaat je moet nemen, dezelfde reach/stack als je gewone fiets ( Cervelo R3 maat 58 ) of een maatje kleiner.
MVG Arno
MVG Arno
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Arno357 schreef:amclassic-fan schreef:KNWU/UCI tijdritten of alles zonder strikte regels?
Triathlons ..
oow in dat geval hoef je je minder zorgen te maken en kun je ook voor wat groters gaan.
Nu is het wel zo dat de triathlon regels ook steeds strenger worden....
met een L (56cm) zit je zeker goed
Nu ben ik zelf ook op zoek naar een tijdritfiets en ik dacht altijd dat ik vanwege mijn lengte (188 cm) dat ik minimaal een 58 cm of 60 cm frame nodig zou hebben. Maar nu lees ik dat iedereen 1 of 2 maten kleiner neemt. Waarom is dit: vanwege aerodynamica?
Er staan op marktplaats veel tijdritfietsen met een framemaat van 56 cm. Zijn er mensen die net zo lang zijn (of bijna dezelfde lengte hebben) die op een tijdritframe 56 cm rijden? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen.
Alvast dank voor je reacties!
Er staan op marktplaats veel tijdritfietsen met een framemaat van 56 cm. Zijn er mensen die net zo lang zijn (of bijna dezelfde lengte hebben) die op een tijdritframe 56 cm rijden? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen.
Alvast dank voor je reacties!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
De ene 56 is de ander niet. Dat is ondertussen toch algemeen bekend? Je moet af gaan op een stack en reach van een frame.
Voor TT fiets, wil je zo diep mogelijk kunnen zitten, zonder dat je aan vermogen gaat inleveren.
Zeker voor de langere triathlons wil je niet te lang zitten, je wil zoveel mogelijk je ellebogen recht onder je schouders hebben staan.
Mijn advies zou zijn, begin met je huidige gewone racefiets en een opzetstuur. Monteren, ga rijden op een mooi, verkeersluw rondje, en test het uit. Tweak de positie van je zadel, armsteunen,en stuurhoogte. En ga nog eens rijden. Ga door, tot je soort van tevreden bent. Bij het proefrijden moet je dan wel even je best doen, want je wilt kijken of je fatsoenlijk je vermogen kwijt blijft kunnen.
Heb je dan ongeveer iets voor elkaar, ga dan kijken naar hoe je de boel hebt afgesteld (zadelstand en hoogte tov trapas, stuurpositie tov trapas) en ga dan op zoek naar een TT-fiets.
Wat je wellicht nog nodig hebt voor op je gewone fiets, is een zadelpen met omgekeerde setback. Om ver genoeg naar voren te komen zitten. zoiets bijv:
Voor TT fiets, wil je zo diep mogelijk kunnen zitten, zonder dat je aan vermogen gaat inleveren.
Zeker voor de langere triathlons wil je niet te lang zitten, je wil zoveel mogelijk je ellebogen recht onder je schouders hebben staan.
Mijn advies zou zijn, begin met je huidige gewone racefiets en een opzetstuur. Monteren, ga rijden op een mooi, verkeersluw rondje, en test het uit. Tweak de positie van je zadel, armsteunen,en stuurhoogte. En ga nog eens rijden. Ga door, tot je soort van tevreden bent. Bij het proefrijden moet je dan wel even je best doen, want je wilt kijken of je fatsoenlijk je vermogen kwijt blijft kunnen.
Heb je dan ongeveer iets voor elkaar, ga dan kijken naar hoe je de boel hebt afgesteld (zadelstand en hoogte tov trapas, stuurpositie tov trapas) en ga dan op zoek naar een TT-fiets.
Wat je wellicht nog nodig hebt voor op je gewone fiets, is een zadelpen met omgekeerde setback. Om ver genoeg naar voren te komen zitten. zoiets bijv:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Je kan dan een heel eind komen, zoals hier:
Hier valt ook nog genoeg op aan te merken hoor, maar moest t wel 180km volhouden dus keuze deels op comfort ipv aerodynamica gelegd.
Voordeel van een echte triathlonfiets is dat de de geo wat specifieker is, waardoor je gewichtsverdeling wat beter is dan bij een normale racefiets. Gewicht iets meer tussen de wielen in, in plaats van vol op de voorkant. Maar qua houding/positie op de fiets maakt dat niet meer al te veel uit.
Hier valt ook nog genoeg op aan te merken hoor, maar moest t wel 180km volhouden dus keuze deels op comfort ipv aerodynamica gelegd.
Voordeel van een echte triathlonfiets is dat de de geo wat specifieker is, waardoor je gewichtsverdeling wat beter is dan bij een normale racefiets. Gewicht iets meer tussen de wielen in, in plaats van vol op de voorkant. Maar qua houding/positie op de fiets maakt dat niet meer al te veel uit.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013