Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Allerlei klachten (hulp gezocht)

jeroen-xtreme
Forum-lid

jeroen-xtreme 03 jun 2014 01:49

Ik rij nu terug zo'n 2 maand met de koersfiets. (Wilier La Triestina)

Nu heb ik 3 probleempjes waar ik mee blijf sukkelen.

Ten eerste,

Ik heb na een lange rit wel wat last aan mijn perinium.
Ik las dat het dan misschien wel aangeraden is het zadel wat naar voor te laten zakken?
Het is een fizik aliante zadel, dit staat nu gewoon recht.

Mijn zadel staat ook wat hoger dan mijn stuur. Mijn stuurpen is 12cm lang.

Is het aangeraden om mijn stuur dan misschien nog wat lichtjes te verhogen?

Afbeelding

Kan ik die bovenste ring gewoon onderaan erbij plaatsen of gaat dit allemaal niet?

Ten tweede
Omdat ik met een beenlengteverschil zit heb ik nu pedalen van Speed Play, zo zitten er 2 verhogingsplaatjes van 3mm tussen in mijn rechter schoen.

Nu heb ik ook nieuwe schoenen gekocht van Bontrager gelukkig maar 109 euro.
Maat 44 terwijl ik in gewone schoenen ook een 44 draag. Op het eerste zicht paste ze perfect.

Nu na 30min. rijden of langer vallen mijn rechtse tenen in slaap. Heb ik dus geen gevoel meer in.

Als ik dan ne de rit mijn kous uit doe zie ik dat de zijkant van mijn rechtste voet, de buitenkant volledig rood ziet. Ongeveer vanaf de kleine teen tot het midden van de voet, wel aan de zijkant.

Zijn die Bontrager schoenen dan gewoon te smal? Mijn linkse voet heeft dit bijna niet.
Zou ik anders een proberen te rijden zonder het inlegzooltje? Of moet ik weer al meteen achter nieuwe schoenen? Ik heb nu wel het schoenplaatje zoveel mogelijk naar voor proberen te zetten maar dit helpt ook nog niet.

Derde en laatste probleem

Na een intensieve rit (voor mij toch) vanaf pakweg 80-100km als ik stop met fietsen en afstap dan kan ik niet goed diep inademen door mijn mond. Als ik lucht naar binnen zou spelen dan door de mond dan krijg ik een bekropt gevoel in keel zeg maar, precies alsof je even niet kan ademen. Wat kan dit zijn? Iets van hyperventilatie? Dit gaat weer vanzelf weg na pakweg 1-2 uur na de inspanning. Verder rij ik altijd met hartslagmeter en die blijft perfect normaal.

Het heeft dus precies meer met de longen te maken? Ben ik dan te diep gegaan ofzo?

Het is gewoon een lastig gevoel. Ik mag dus gewoon niet hard inademen.

Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen!

Bedankt alvast!

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 03 jun 2014 07:51

Zadel met gleuf ontziet het perineum, je moet op je zitbotjes zitten en niet vol op het perineum.
Ga dus voor het opmeten van je zitbotjes, probeer een testzadel een paar weken uit.
Je schoenen zijn waarschijnlijk te klein en te smal, raceschoenen moet je minstens 1 maat groter nemen, sommige merken wel tot 2 maten.
Ga voor je 3e probleem maar naar de dokter, lijkt mij niet normaal.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 jun 2014 08:22

Je stuur hoort op z'n minst 5-8 cm lager te staan dan je zadel, het is een racefiets een opoe fiets. Je stuur moet juist naar beneden, want het staat al veel te hoog. Waarschijnlijk is een ander zadel dat beter bij je past wel een oplossing.

3 klinkt als een lichte vorm van inspanningsastma. Het zal waarschijnlijk afhankelijk zijn van de omstandigheden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

miezie
Forum-lid

miezie 03 jun 2014 08:23

Ik zou voor probleem 1 en 2 je laten adviseren door een goede fietsenmaker en je goed op de fiets laten zetten (wellicht videometing). Het zadel klinkt als een niet correct zadel bij jouw achterste.. Het slapende teentje kan prima een verkeerde afstelling zijn, naast de verkeerde maat.

Het laatste probleem, wanneer je dit normaal nooit had, kan ook komen doordat je niet lekker/geforceerd op de fiets zit.... Maar een checkup bij de dokter kan nooit kwaad.

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 03 jun 2014 08:53

ad 1. Ja. Ook dat laatste ringetje kan naar onder de stuurpen.
ad 2. Het kan goed zijn dat de leest van de schoen gewoon verkeerd is. Ook een te grote schoen kan voor dit soort klachten zorgen. Volgt je voetzool mooi de vorm van de zool? Als je denkt dat er niet iets mis is met de vorm/grootte van je schoen zou ik eerst met inlegzooltjes gaan experimenteren. Dit soort klachten laat zich vaak slecht helemaal oplossen.

Erik
Forum-lid

Erik 03 jun 2014 08:57

Probleem met je schoenen is, denk ik, een kwestie van opzwellen van je voeten tijdens de rit, waardoor ze bekneld komen te zitten. Iets andere pasvorm en eventueel anders afstellen van de plaatjes zou moeten helpen. Zadel is, zoals al gezegd, een ander zadel proberen.

Je 3e probleem klinkt inspanningsastma. Wanneer je beter getrained raakt zou het minder moeten worden, maar je huisarts kan je ook een inhaler voorschrijven om de boel wat meer open te zetten. Bij mij werkte salbutamol erg goed.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

louise
Forum-lid
Contact

louise 03 jun 2014 10:59

Misschien nog een tip voor die schoenen: in de breedte kun je schoenen laten oprekken bij een schoenmaker. Heeft mij bij één paar verlost van likdoorn-ontwikkeling (zeer pijnlijk). Natuurlijk geen succes gegarandeerd, maar wie weet.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Plaats reactie