Schakelproblemen Shimano 105
Mijn Shimano 105 schakelsysteem blijft bij de achterderailleur problemen geven. Diverse fm's is het niet gelukt de zaak op te lossen. In de afgelopen twee jaar buitenkabels vervangen, binnenkabels al paar keer vervangen. Altijd weer smeren. Eindeloos afstellen. Soms korte tijd redelijk werkend, maar al snel weer problemen. Visueel zie je dan de achterderailleur niet eens bewegen als je van het kleinste kransje een krans opschakelt (vandaar steeds weer die nieuwe kabels).
Recent werd bij de JNC door een monteur van Asport in de reparatiepost onderweg gesteld dat de 105 met kabels langs het stuur vaker problemen oplevert. Heb daarover op het forum niks kunnen vinden. Maar dat lost het probleem niet op.
Iemand ervaringen of tips, anders dan reeds genoemde?
Recent werd bij de JNC door een monteur van Asport in de reparatiepost onderweg gesteld dat de 105 met kabels langs het stuur vaker problemen oplevert. Heb daarover op het forum niks kunnen vinden. Maar dat lost het probleem niet op.
Iemand ervaringen of tips, anders dan reeds genoemde?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28
Wat is het precieze probleem? Dat de derailleur helemaal niet schakelt?
Ik zie alleen de oplossingen die je geprobeerd hebt staan, maar niet een duidelijke beschrijving van het probleem.
Ik zie alleen de oplossingen die je geprobeerd hebt staan, maar niet een duidelijke beschrijving van het probleem.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red
Probleem begint met opschakelen vooral in het gedeelte met de kleine tandwielen. Twee opschakelen en een terugschakelen om 1 tandwiel op te schakelen. Als dat afgesteld wordt dat het lekker opschakelt met 1 keer bedienen schakelhandel (dus 1 klik) ontstaat het probleem dat de ketting niet per 1 tandwiel wil terugschakelen. Moet er weer twee keer teruggeschakeld worden en een keer op om 1 tandwiel terug te schakelen.
Dat zou wijzen op verkeerd afgesteld zijn begrenzingen via L en H schroefjes, maar die staan conform de afstellingsrichtlijnen (zoals ook in de Fietsreparatiegids).
Het lijkt of er teveel wrijving in de gehele kabelvoering zit van schakelhandel tot derailleur. Voorheen had je met die zogenaamde waslijnen en buitenomgeleiding van de kabel veel minder bochten en dus wrijvingsverliezen.
Maar ja, als het een algemeen probleem zou zijn, zou er toch meer geklaagd worden, denk ik.
Dat zou wijzen op verkeerd afgesteld zijn begrenzingen via L en H schroefjes, maar die staan conform de afstellingsrichtlijnen (zoals ook in de Fietsreparatiegids).
Het lijkt of er teveel wrijving in de gehele kabelvoering zit van schakelhandel tot derailleur. Voorheen had je met die zogenaamde waslijnen en buitenomgeleiding van de kabel veel minder bochten en dus wrijvingsverliezen.
Maar ja, als het een algemeen probleem zou zijn, zou er toch meer geklaagd worden, denk ik.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
Waarom je van mening bent dat de symptomen een indicatie zouden zijn voor verkeerd afgestelde berijk schroefjes begrijp ik niet goed... Als tip kan ik je geven dit eens na http://www.m-gineering.nl/derafst.htm te lopen...
-
- Forum-lid
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 15 feb 2007 19:45
- Locatie: Bergschenhoek
- Contact
Ik heb ooit iemand bij mij langs gehad met een soortgelijk probleem. Bij het nalopen van de gehele kabel kwam ik uit bij een heel klein foutje in de kabelvanger / afstelbout frame. Binnen in dat deel zat een scherp randje waar de kabel moeite had om onder spanning langs te lopen. Bij het monteren van de kabels merkte je hier niets van. Advies is dus niet alleen naar binnen en buitenkabels te kijken maar ook naar alle delen waar de binnen kabel doorgeen loopt. Dat zijn dus ook de kabelvanger op onderbuis (met of zonder stelbout), de liggende achtervork en niet te vergeten de kabelvanger van de derrailleur. Wellicht zit daar net een scherp randje zit of dat de binnenkabel daar beetje klem loopt. Dat is met een vijltje zo opgelost.
Als laatste speling op je cassettebody kan ook een dergelijk probleem veroorzaken. hier kun je makkelijk achterkomen door cassette beet te pakken en te proberen of je deze kan bewegen (wiebelen)
Als laatste speling op je cassettebody kan ook een dergelijk probleem veroorzaken. hier kun je makkelijk achterkomen door cassette beet te pakken en te proberen of je deze kan bewegen (wiebelen)
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets
Bedankt voor het advies.
Heb alles, zoals aangeraden, nagelopen. Wat me opviel: de derailleurkabels lopen door een kunststof kabelgeleider onder het brackethuis. Kabel achterderailleur komt uit de schuine buis en loopt dan in een toch wat ongelukkige hoek door die geleider. Heb de geleider doorgesneden en de kabel naast de geleidegoot gelegd. Dat gaf enige verbetering. Voor de zekerheid ook de derailleurwieltjes vervangen. De ketting liep niet echt mooi, af en toe een hakerig gevoel, ook al zagen ze er nog patent uit.
't Schakelt weer. Hangt blijkbaar van kleine factoren af.
Hou mijn hart vast als ik ooit nog van 10 naar 11 kransjes moet overstappen. Zou me niet verbazen als ik op deze manier gedwongen wordt om op electronisch schakelen over te stappen, zodat het fijnere trimwerk aan de techniek wordt overgelaten.
Heb alles, zoals aangeraden, nagelopen. Wat me opviel: de derailleurkabels lopen door een kunststof kabelgeleider onder het brackethuis. Kabel achterderailleur komt uit de schuine buis en loopt dan in een toch wat ongelukkige hoek door die geleider. Heb de geleider doorgesneden en de kabel naast de geleidegoot gelegd. Dat gaf enige verbetering. Voor de zekerheid ook de derailleurwieltjes vervangen. De ketting liep niet echt mooi, af en toe een hakerig gevoel, ook al zagen ze er nog patent uit.
't Schakelt weer. Hangt blijkbaar van kleine factoren af.
Hou mijn hart vast als ik ooit nog van 10 naar 11 kransjes moet overstappen. Zou me niet verbazen als ik op deze manier gedwongen wordt om op electronisch schakelen over te stappen, zodat het fijnere trimwerk aan de techniek wordt overgelaten.
Hendrikjan: Ik noemde die schroefjes om te voorkomen dat gedacht zou worden dat het laagste kransje niet bereikt zou kunnen worden omdat ik de begrenzing te krap zou hebben afgesteld. Als de range tussen grootste en kleinste tandwiel goed is, moet in theorie de afstand in tien stappen overbrugd moeten worden als alles lekker loopt en schuift.
Ilikebike: Opvallend is dat in de laatste fietsbladen stukken staan over de vernieuwde 105 6800 die voorzien is van kabels met een nieuwe coating, waardoor een betere schakelprestatie verkregen wordt. Blijkbaar was er dus wel iets te verbeteren. Eén van de door mij geraadpleegde fm's noemde ook al eens Goretex-kabels die hij zelf gebruikt bij professioneel mtb-en, maar ja, €60 voor een paar kabeltjes is me toch te gortig. En natuurlijk nog geen zekerheid.
Voorlopig ben ik weer even gered en wat je zegt: mee leren leven is ook een goede optie.
Ilikebike: Opvallend is dat in de laatste fietsbladen stukken staan over de vernieuwde 105 6800 die voorzien is van kabels met een nieuwe coating, waardoor een betere schakelprestatie verkregen wordt. Blijkbaar was er dus wel iets te verbeteren. Eén van de door mij geraadpleegde fm's noemde ook al eens Goretex-kabels die hij zelf gebruikt bij professioneel mtb-en, maar ja, €60 voor een paar kabeltjes is me toch te gortig. En natuurlijk nog geen zekerheid.
Voorlopig ben ik weer even gered en wat je zegt: mee leren leven is ook een goede optie.
-
- Forum-lid
- Berichten: 219
- Lid geworden op: 02 mar 2013 22:57
Ik kan di2 aan iedereen aanraden!
Dat klopt, maar dat hangt voornamelijk af van de kabelroutering. Als je spreekt over een kunststof kabelgeleider onder het bracket en dan ook nog eens een slechte bocht achteraan dan zou het probleem daar weleens kunnen zitten.andre1947 schreef:Recent werd bij de JNC door een monteur van Asport in de reparatiepost onderweg gesteld dat de 105 met kabels langs het stuur vaker problemen oplevert.
Er zijn behoorlijk wat problemen met de eerste generatie waarbij de kabels onder het stuurlint lopen. En dan niet enkel bij 105 maar ook Ultegra en zelfs Dura Ace.
http://www.bikeforums.net/bicycle-mecha ... fting.html
http://www.bikeforums.net/bicycle-mecha ... oblem.html
http://www.bikeforums.net/bicycle-mecha ... oting.html
http://forum.slowtwitch.com/Slowtwitch_ ... _P2506286/
Herinner u eind maart 2009, Saxobank die een paar maanden ver in het seizoen plots overstappen naar Sram, dat was het eerste jaar dat Dura Ace met de kabels onderdoor ging. In combinatie met de Cervelo's die nogal wat bochten maken was dit dus voldoende om van leverancier te veranderen, iets wat ik nog nooit heb zien gebeuren midden in het seizoen
http://velonews.competitor.com/2009/03/ ... -red_89836
De beste prestaties ga je met de beste kabels krijgen. Sram Slickwire, Yokozuna, ...
De nieuwe groepen van Shimano komen plots ook met betere kabels, ze weten wel waarom