Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Onderhandelen/Afdingen

eelcoz

eelcoz 20 aug 2010 11:38

Naar aanleiding van een discussie(tje) elders op het forum vroeg ik me af op welke (fietsgerelateerde) producten jullie allemaal proberen af te dingen. Toen ik voor het eerst hier kwam, en met fietsen begon, verbaasde ik me erover waar mensen allemaal op afdingen. Ik dacht dat dat iets was dat je alleen in bepaalde vakantielanden doet. Ook lees ik soms dat mensen afdingen op producten van een paar tientjes. Ieder z'n goed recht hoor, maar het zou niet in mij opkomen. Ik bedoel, vraag je dan in de supermarkt bij de kassa ook of je een tientje minder mag betalen, onder het dreigement dat je anders al je spullen teruglegt?

Dus kortom, wat is jullie standpunt m.b.t. onderhandelen/afdingen en wat voor ervaringen hebben jullie hiermee?

p.s. Ik weet niet zeker of het topic hier goed staat.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 20 aug 2010 11:41

Onderhandelingen zijn in bepaalde branches héél normaal. Ik probeer wél reëel te blijven, maar ga niet teveel betalen. En zo idioot als bijv in de keukenbranche is het nog lang niet.
Less is bore

montalbano
Forum-lid

montalbano 20 aug 2010 11:43

Heb weinig ervaring met aanschaffen van racefietsen, maar wel van andere zaken en ik moet zeggen dat ik er altijd wel wat vanaf probeer te krijgen, of bij probeer te krijgen.
Maar ik ga daarbij zeker niet tot het gaatje, want het moet wel voor beide partijen leuk blijven om zaken te doen en je wilt ook niet dat ze dan gaan beknibbelen op service of zo.

Als iets al in de aanbieding is dan zou ik proberen er wat accessoires bij te lullen of in ieder geval met korting te verkrijgen. Als de adviesprijs gevraagd wordt kan er doorgaans wel wat vanaf.

IBAN
Forum-lid

IBAN 20 aug 2010 11:43

de marges op kleding en schoenen zijn enorm, dus daar valt echt wel wat te halen!

danthaman
Forum-lid

danthaman 20 aug 2010 11:56

Mijn ervaring is dat als je een goede relatie opbouwd met je FM dat je er niet eens altijd om hoeft te vragen.
Eerlijk communiceren: op intenet gezien voor... , ik weet dat je geen webwinkel bent, maar kun je er wat bij in de buurt komen...
Bij mijn vast FM probeer ik nooit tot het gaatje te gaan. Ik heb liever dat hij mij met een goed gevoel binnen ziet komen en dat hij met een goed gevoel evt. problemen voor me oplost. Dat merk je meer dan eventueel een paar tientjes extra korting!
http://downtheroad.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 20 aug 2010 12:06

Bij de fietsenmaker: in principe op alle grote uitgaven (feitelijk dus complete fietsen en wielsets). Ik koop echter tegenwoordig alleen nog maar bij prijsvechters. Die doen over het algemeen niet aan afdingen, want zitten vaak al aan de bodem.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

nagtie
Forum-lid

nagtie 20 aug 2010 12:20

Heel veel bedrijfstakken gaan er van uit dat je afdingt.
Dus dan heb je 2 keuze je doet het niet, en de winkelier lacht in zijn vuistje want pakt een paar tientjes meer. Of je doet het wel en hij gaat op zoek naar een prijs die hij je kan bieden.
Bij electronica, keukens, caravans, auto's heel normaal. Bij fietsen winkels is het een beetje afhankelijk welke fietsen winkel je neemt. Sommige zeggen veel service te bieden en dus niet aan kortingen doen, andere zitten al aan de bodemprijs, en dan kun je de service vergeten, (VOS goed voorbeeld van). Weer andere zoeken een prijs die zo ligt dat service mogelijk is, maar de prijzen netje blijven. Als klant je natuurlijk prima meehelpen met zoeken.

swoosh
Forum-lid

swoosh 20 aug 2010 13:16

eelcoz schreef:Ieder z'n goed recht hoor, maar het zou niet in mij opkomen. Ik bedoel, vraag je dan in de supermarkt bij de kassa ook of je een tientje minder mag betalen, onder het dreigement dat je anders al je spullen teruglegt?

Zodra je in een supermarkt iets op de band legt of in een winkel iets op de (verkoop)balie ben je verplicht het artikel te kopen.
Veel mensen weten dat niet en in de praktijk denk ik zelden een probleem maar strikt volgens de wet gezien een feit.

Veel winkels hebben een regel dat als je kunt aantonen dat een bepaald artikel elders goedkoper is je het voor dezelfde prijs mag hebben. Helaas sluit men dan vaak webwinkels daarbij uit. Een goed argument om ook bij een FM om korting te vragen.

Als je je gezicht vaker laat zien bij een bepaalde FM en je koopt bijv een setje kleding of 2 kun je rustig vragen om 10% korting. Probeer het vragen om korting een beetje leuk in te pakken. Wie niet waagt wie niet wint.
Afbeelding

rubenm
Forum-lid

rubenm 20 aug 2010 13:30

Maar als je bij salden bv een fiets van rond de 800 euro koopt.
En je koopt daar ng een bidonhouder, fietscomputer, schoenen bij...
Mag je dan verwachten dat ze nog is 10 procent op de fiets geven (mits je het vraagt)?
Bianchi Via Nirone

Mr. R
Forum-lid

Mr. R 20 aug 2010 13:44

Swoosh schreef: Zodra je in een supermarkt iets op de band legt of in een winkel iets op de (verkoop)balie ben je verplicht het artikel te kopen.
Veel mensen weten dat niet en in de praktijk denk ik zelden een probleem maar strikt volgens de wet gezien een feit.

Euhhh en als je het dan niet koopt? krijg je dan een boete? Of een winkel verbod?

Afdingen hoort er wel bij inderdaad. Altijd leuk als je wat minder betaald dan op het prijskaartje. Ik probeer het altijd wel maar niet altijd met succes.
In the end cycling is easy. Just pedal and see where it ends.

elboutero
Forum-lid

elboutero 20 aug 2010 14:06

Bij een FM eigenlijk alleen op complete fietsen. De rest koop ik via internet
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

montalbano
Forum-lid

montalbano 20 aug 2010 17:39

RubenM schreef:Maar als je bij salden bv een fiets van rond de 800 euro koopt.
En je koopt daar ng een bidonhouder, fietscomputer, schoenen bij...
Mag je dan verwachten dat ze nog is 10 procent op de fiets geven (mits je het vraagt)?

Het lijkt mij heel sterk als ik hun prijzen zo zie, maar wie niet vraagt wie niet wint.

Plaats reactie