Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Klimmende beginner: welke cassette?

burnds
Forum-lid

burnds 20 aug 2010 11:22

Volgende week ga ik op vakantie naar Barcelonnette en op ongeveer 10 kilometer van de camping ligt de Col de la Bonette (Jausiers). Nu heb ik een paar maanden geleden een racefiets gekocht (volslagen beginner dus) en op mijn fiets, Canyon roadlite 6.0, is het verzet is 50x34 en 12x27. Ik heb eigenlijk nog nooit een berg beklommen (viaduct is het hoogst), maar denken jullie dat ik bovenkom met deze cassette, of zou ik 'm moeten verwisselen voor een bergcassette? En verder nog tips voor het klimmen?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 20 aug 2010 11:25

Dat is al een bergcassette.

Weet je trouwens wat als beginner ook een goede is? De zoekfunctie ;)

dapoker
Forum-lid

Gebruikersavatar dapoker 20 aug 2010 11:29

Bergcassette 12/29
Of het moet zijn dat je een talentje bent!

Dat ding is vies lang en op sommige stukken ook smerig steil.
Hou je in het begin rustig, drink veel en vergeet je gelletjes niet mee te nemen!

Veel plezier
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

burnds
Forum-lid

burnds 20 aug 2010 11:42

Vandaar dat ik dat viaduct zo makkelijk boven kwam ;). Trouwens had al gezocht, maar blijkbaar niet goed genoeg.

Heb er wel heel veel zin in, hopelijk haal ik het om binnen de 3 uur boven te komen. Ben trouwens niet echt een klimmer qua bouw (1.96 en 86 kilo), maar moet wel lukken toch? Ongetrainde maat van mij (moest bij fietsverhuur vragen hoe klikpedaaltjes werken) heeft de Ventoux in 3u.55 gedaan. Is Bonette trouwens zwaarder of lichter dan de Ventoux?

dapoker
Forum-lid

Gebruikersavatar dapoker 20 aug 2010 12:32

burnds schreef:Is Bonette trouwens zwaarder of lichter dan de Ventoux?

Bonette is niet te vergelijken met de Ventoux. De Ventoux is gemiddeld steiler. Bonette is net wat langer en de top ligt hoger. Je krijgt er zeker last van de ijlere lucht (minder zuurstof voor je spieren).

Check maar eens:
http://www.climbbybike.com/nl/beklimmin ... 62#profile
http://www.climbbybike.com/nl/beklimmin ... untainID=4
http://www.climbbybike.com/nl/beklimmin ... ainID=6061

Een triple is wel lekker hoor. Je kan beter wat tandjes over hebben dan er een paar te kort komen!
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

edwin01
Forum-lid

edwin01 20 aug 2010 12:39

Substantieel lichter dan je nu op je fiets hebt wordt het niet echt.
De Bonette valt wat mij betreft wel zo'n beetje in dezelfde categorie als de Ventoux. De Ventoux heeft die smerig zuigende 9 km door het bos (vanuit Bedoin dan wel hè) en de Bonette geeft door zijn absolute hoogte wat problemen met de ademhaling, is inderdaad op sommige stukken smerig steil en heeft een hele smerige laatste kilometer.........
Allebei 2-uurs beklimmingen.... (als je wat training en ervaring hebt).

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 aug 2010 12:53

burnds schreef:Vandaar dat ik dat viaduct zo makkelijk boven kwam ;). Trouwens had al gezocht, maar blijkbaar niet goed genoeg.

Heb er wel heel veel zin in, hopelijk haal ik het om binnen de 3 uur boven te komen. Ben trouwens niet echt een klimmer qua bouw (1.96 en 86 kilo), maar moet wel lukken toch? Ongetrainde maat van mij (moest bij fietsverhuur vragen hoe klikpedaaltjes werken) heeft de Ventoux in 3u.55 gedaan. Is Bonette trouwens zwaarder of lichter dan de Ventoux?

Met dat gewicht zal het een hele kluif worden, als je maar de goede instelling hebt in je bovenkamer kom je wel boven. Maar de Bonette loopt best lekker, genoeg stukken die weer een stuk minder steil zijn. Alleen het laatste stukje naar de Cime is verdomd steil.

Ventoux in 3u 55 is gewoon wandeltempo, hij had beter z'n fiets beneden kunnen laten ipv mee zeulen ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

burnds
Forum-lid

burnds 20 aug 2010 12:58

Hahaha, zal het eventjes naar hem mailen! In elk geval bedankt voor de info.

Omdat ik toch vlakbij de Bonette kampeer zal ik hem wel vaker dan één keer beklimmen. Eens kijken of er enigzins progressie te maken valt. Als het goed is gegaan zal ik mijn tijd hier wel spammen ;)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 aug 2010 13:04

Rij anders 1e eens de Cayolle omhoog, die begint met een heel lang stuk valsplat en de laatste km's meer omhoog, maar niet erg steil. En als je 't niet meer ziet zit draai je om en je rolt vanzelf terug naar de camping :)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gast
Forum-lid

gast 20 aug 2010 13:05

3 uur is gemiddeld 8 kilometer per uur, dan word je niet blij van 34x27. Ik rijd em in 2 uur en heb dan op het eind veel plezier van mijn 30x25.

edwin01
Forum-lid

edwin01 20 aug 2010 13:14

Amclassic-fan schreef:Rij anders 1e eens de Cayolle omhoog, die begint met een heel lang stuk valsplat en de laatste km's meer omhoog, maar niet erg steil. En als je 't niet meer ziet zit draai je om en je rolt vanzelf terug naar de camping :)

En de Cayolle is onwaarschijnlijk mooi.......

burnds
Forum-lid

burnds 20 aug 2010 13:33

Edwin01 schreef:
Amclassic-fan schreef:Rij anders 1e eens de Cayolle omhoog, die begint met een heel lang stuk valsplat en de laatste km's meer omhoog, maar niet erg steil. En als je 't niet meer ziet zit draai je om en je rolt vanzelf terug naar de camping :)

En de Cayolle is onwaarschijnlijk mooi.......

Heb hem net eventjes opgezocht en dat is wel een mooie om te beginnen. Eigenlijk is dit een prachtige wieleromgeving! Had gebied al uitgezocht voordat ik een fiets had, maar heb een gelukkige hand gehad. Schijnt dat er ook heel mooi ge-mountainbiked kan worden aldaar, dus dat zal er ook wel van komen.

Plaats reactie