Shimano WH7850-C24/C50 aerodynamica
ik zit naar een wielsetje te kijken om criteriums te rijden. De dura-ace WH7850 is een kandidaat vanwege het lage gewicht. IK twijfel echter nog tussen de C24 of de C50 versie.
C24 is lichter en trekt beter op (ongeveer 100 bochten per koers), de C50 zou aerodynamischer moeten zijn (gemiddeldes voor een koers rond de 42 à 43 km/h)
Maar als ik de test op http://www.rouesartisanales.com bekijk, dan zijn de 2 wielsets even aerodynamisch :rolleye:
hieronder de lijst uit de test
[img=http://idata.over-blog.com/0/02/72/10/T ... -table.jpg]
ik vind het een beetje raar ? De C50 zou toch echt aerodynamischer moeten zijn. Anders heeft het geen zin om deze te kopen en is de C24 veruit de beste keuze.
C24 is lichter en trekt beter op (ongeveer 100 bochten per koers), de C50 zou aerodynamischer moeten zijn (gemiddeldes voor een koers rond de 42 à 43 km/h)
Maar als ik de test op http://www.rouesartisanales.com bekijk, dan zijn de 2 wielsets even aerodynamisch :rolleye:
hieronder de lijst uit de test
[img=http://idata.over-blog.com/0/02/72/10/T ... -table.jpg]
ik vind het een beetje raar ? De C50 zou toch echt aerodynamischer moeten zijn. Anders heeft het geen zin om deze te kopen en is de C24 veruit de beste keuze.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Je geeft zelf het antwoord al. De 24-versie is de betere keuze. De hoge velgen zien er vooral sneller uit. Een verklaring voor de (onverwachte) aerodynamica van de wh 7850 c24 zpu kunnen zijn dat deze wielen maar 20/16 afgeplatte spaken hebben.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14089
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja maar ik wacht denk ik op de nieuwe C24, ja oke het zijn alleen de stickers, maar het staat wat netter bij de 7900 groep ![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Ik heb overigens ook aero wielen overwogen, vind ze vooral erg mooi. Maar hoe groot zou dat voordeel moeten zijn Met de racefiets rijd ik slechts 2 a 3 km gemmiddeld harder dan met de MTB. En als er iets niet aero is........ dus wat zou zo'n wiel is snelheid procentjes kunnen schelen met mijn polderrondje van tussen de 30 en 34 gem? ik verwacht vrij weinig eigenlijk.
daarnaast rijd ik er veel bij harde wind en mijn vraag is hoeveel nadeel geven ze bij zijnwind (ik begrijp dat er geen antword op is, maar ik kan me voorstellen dat het een negatief effect is)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Ik heb overigens ook aero wielen overwogen, vind ze vooral erg mooi. Maar hoe groot zou dat voordeel moeten zijn Met de racefiets rijd ik slechts 2 a 3 km gemmiddeld harder dan met de MTB. En als er iets niet aero is........ dus wat zou zo'n wiel is snelheid procentjes kunnen schelen met mijn polderrondje van tussen de 30 en 34 gem? ik verwacht vrij weinig eigenlijk.
daarnaast rijd ik er veel bij harde wind en mijn vraag is hoeveel nadeel geven ze bij zijnwind (ik begrijp dat er geen antword op is, maar ik kan me voorstellen dat het een negatief effect is)
-
- Forum-lid
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 05 nov 2006 19:02
Hoe harder je rijdt, hoe groter de rol van aerodynamica. Verder, als je die watts in een koers niet zou hoeven leveren, waarom zou je het wel doen? Verder natuurlijk goed voor de moraal, scheelt verreweg het meeste
ff reageren :
----
Eigenlijk ben ik er nog niet helemaal uit of ik nu voor een hoge velg zou gaan of niet. (wat is in zulke criteriums het belangrijkste ?? aero of gewicht ... en waar ligt het kantelpunt ??) En al zeker niet voor welk merk. ... de ffwd f4r Tu ziet er met 1245 gram ook heel goed uit EN met DT swiss naven leverbaar. Alleen heb ik daar niet direkt aero gegevens van.
Maar voorlopig valt de WH7850 C50 toch wel af.
die C50 heeft toch ook 20/16 spaken ?? Dus daar kan het volgens mij niet aanliggenEen verklaring voor de (onverwachte) aerodynamica van de wh 7850 c24 zpu kunnen zijn dat deze wielen maar 20/16 afgeplatte spaken hebben.
daar heb ik dus ook wat schrik van, dat de metingen niet 100% oké zijn en dat je dus eigenlijk een verkeerde beslissing neemt.En daarnaast zeggen die testen ook niet alles, ik weet niet wat voor een yaw angles ze hier hebben gebruikt. Dat geeft namelijk nogal grote verschillen.
daar gaat het dus eigenlijk om. Niet of je 0.1 of 0.3 km/h sneller rijdt. Op het einde van zo'n wedstrijd kun je elke extra stukje suiker in je lichaam nog gebruiken, dus elke kalorie die je niet hoeft te verbruiken IN de wedstrijd kan je op het einde nog ff in de schaal gooien. Kan soms toch wel het verschil maken als je voor de knikkers rijdt.Verder, als je die watts in een koers niet zou hoeven leveren, waarom zou je het wel doen?
----
Eigenlijk ben ik er nog niet helemaal uit of ik nu voor een hoge velg zou gaan of niet. (wat is in zulke criteriums het belangrijkste ?? aero of gewicht ... en waar ligt het kantelpunt ??) En al zeker niet voor welk merk. ... de ffwd f4r Tu ziet er met 1245 gram ook heel goed uit EN met DT swiss naven leverbaar. Alleen heb ik daar niet direkt aero gegevens van.
Maar voorlopig valt de WH7850 C50 toch wel af.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 jul 2009 00:08
Ik denk dat je met de FFWD's toch het beste uit bent. Dan heb je toch wel een goed allround setje. En bovendien zijn de DT Swiss naven net zo goed misschien wel beter dan de Dura Ace naven
Redbull Pro Team 4000, Dura-Ace, Reynolds, PRO, Selle Italia
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
ze moeten niet all-round zijn, daar koop ik zo goed als zeker dan WH7850 C24 Cl voor. Ik zoek echt een koerssetje, met tubes dus.Ik denk dat je met de FFWD's toch het beste uit bent. Dan heb je toch wel een goed allround setje. En bovendien zijn de DT Swiss naven net zo goed misschien wel beter dan de Dura Ace naven
pfff ... je maakt het me er niet makkelijker opMisschien zijn de naven net zo goed, maar de velgen van Shimano zijn echt wel een klasse beter dan die van FFWD. De Shimano velgen zijn behoorlijk onverwoestbaar.
![Surprised :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
---
ik heb over mijn eigen vraag nog eens wat nagedacht (jaja ... ook ik denk soms eens nawat is in zulke criteriums het belangrijkste ?? aero of gewicht ... en waar ligt het kantelpunt ??
![Surprised :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
Waarin zouden de wielen een verschil kunnen maken voor mij ?? Ik ben een sterke beer met een flinke sprint en een groot recuperatievermogen (type hushovd), maar kom te kort in uithouding.
Dus optrekken na een bocht en demarages deren me niet zo. Maar ik kan het wel lastig krijgen als ik alleen/of in een klein groepje wil wegrijden en wegblijven. Langere tijd aan een hoog wattage ligt me minder.
dus ...
lijkt het me dat ik vooral voor het aero voordeel moet gaan.
... juiste redenatie ??
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;