Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Shimano WH7850-C24/C50 aerodynamica

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 19 aug 2010 21:32

ik zit naar een wielsetje te kijken om criteriums te rijden. De dura-ace WH7850 is een kandidaat vanwege het lage gewicht. IK twijfel echter nog tussen de C24 of de C50 versie.

C24 is lichter en trekt beter op (ongeveer 100 bochten per koers), de C50 zou aerodynamischer moeten zijn (gemiddeldes voor een koers rond de 42 à 43 km/h)

Maar als ik de test op http://www.rouesartisanales.com bekijk, dan zijn de 2 wielsets even aerodynamisch :rolleye:

hieronder de lijst uit de test

[img=http://idata.over-blog.com/0/02/72/10/T ... -table.jpg]

ik vind het een beetje raar ? De C50 zou toch echt aerodynamischer moeten zijn. Anders heeft het geen zin om deze te kopen en is de C24 veruit de beste keuze.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 19 aug 2010 22:00

Je geeft zelf het antwoord al. De 24-versie is de betere keuze. De hoge velgen zien er vooral sneller uit. Een verklaring voor de (onverwachte) aerodynamica van de wh 7850 c24 zpu kunnen zijn dat deze wielen maar 20/16 afgeplatte spaken hebben.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 aug 2010 23:35

En daarnaast zeggen die testen ook niet alles, ik weet niet wat voor een yaw angles ze hier hebben gebruikt. Dat geeft namelijk nogal grote verschillen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mondrius
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 31 aug 2008 23:00

mondrius 19 aug 2010 23:45

Gewoon nog 2 maandjes wachten!
Dan is de nieuwe C35 clincher leverbaar, heb je een mooi allround wielset van 35mm hoog.
Passoni XXti - Cervelo R3SL - Cervelo RS - Giant XTC 29er - BSP Metropolis - DOLLY bakfiets

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 aug 2010 23:56

Die C35's waren volgens mij behoorlijk zwaar. Ik zou er niet op wachten en gewoon die C24's kopen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14089
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 aug 2010 17:33

Ja maar ik wacht denk ik op de nieuwe C24, ja oke het zijn alleen de stickers, maar het staat wat netter bij de 7900 groep :-)

Ik heb overigens ook aero wielen overwogen, vind ze vooral erg mooi. Maar hoe groot zou dat voordeel moeten zijn Met de racefiets rijd ik slechts 2 a 3 km gemmiddeld harder dan met de MTB. En als er iets niet aero is........ dus wat zou zo'n wiel is snelheid procentjes kunnen schelen met mijn polderrondje van tussen de 30 en 34 gem? ik verwacht vrij weinig eigenlijk.

daarnaast rijd ik er veel bij harde wind en mijn vraag is hoeveel nadeel geven ze bij zijnwind (ik begrijp dat er geen antword op is, maar ik kan me voorstellen dat het een negatief effect is)

oudesluisdt
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 nov 2006 19:02

oudesluisdt 20 aug 2010 17:38

Hoe harder je rijdt, hoe groter de rol van aerodynamica. Verder, als je die watts in een koers niet zou hoeven leveren, waarom zou je het wel doen? Verder natuurlijk goed voor de moraal, scheelt verreweg het meeste

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 20 aug 2010 17:59

ff reageren :
Een verklaring voor de (onverwachte) aerodynamica van de wh 7850 c24 zpu kunnen zijn dat deze wielen maar 20/16 afgeplatte spaken hebben.
die C50 heeft toch ook 20/16 spaken ?? Dus daar kan het volgens mij niet aanliggen
En daarnaast zeggen die testen ook niet alles, ik weet niet wat voor een yaw angles ze hier hebben gebruikt. Dat geeft namelijk nogal grote verschillen.
daar heb ik dus ook wat schrik van, dat de metingen niet 100% oké zijn en dat je dus eigenlijk een verkeerde beslissing neemt.
Verder, als je die watts in een koers niet zou hoeven leveren, waarom zou je het wel doen?
daar gaat het dus eigenlijk om. Niet of je 0.1 of 0.3 km/h sneller rijdt. Op het einde van zo'n wedstrijd kun je elke extra stukje suiker in je lichaam nog gebruiken, dus elke kalorie die je niet hoeft te verbruiken IN de wedstrijd kan je op het einde nog ff in de schaal gooien. Kan soms toch wel het verschil maken als je voor de knikkers rijdt.

----

Eigenlijk ben ik er nog niet helemaal uit of ik nu voor een hoge velg zou gaan of niet. (wat is in zulke criteriums het belangrijkste ?? aero of gewicht ... en waar ligt het kantelpunt ??) En al zeker niet voor welk merk. ... de ffwd f4r Tu ziet er met 1245 gram ook heel goed uit EN met DT swiss naven leverbaar. Alleen heb ik daar niet direkt aero gegevens van.

Maar voorlopig valt de WH7850 C50 toch wel af.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

martijnblaas
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 jul 2009 00:08

martijnblaas 20 aug 2010 19:31

Ik denk dat je met de FFWD's toch het beste uit bent. Dan heb je toch wel een goed allround setje. En bovendien zijn de DT Swiss naven net zo goed misschien wel beter dan de Dura Ace naven
Redbull Pro Team 4000, Dura-Ace, Reynolds, PRO, Selle Italia

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 aug 2010 19:40

Misschien zijn de naven net zo goed, maar de velgen van Shimano zijn echt wel een klasse beter dan die van FFWD. De Shimano velgen zijn behoorlijk onverwoestbaar.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 20 aug 2010 19:54

Ik denk dat je met de FFWD's toch het beste uit bent. Dan heb je toch wel een goed allround setje. En bovendien zijn de DT Swiss naven net zo goed misschien wel beter dan de Dura Ace naven
ze moeten niet all-round zijn, daar koop ik zo goed als zeker dan WH7850 C24 Cl voor. Ik zoek echt een koerssetje, met tubes dus.
Misschien zijn de naven net zo goed, maar de velgen van Shimano zijn echt wel een klasse beter dan die van FFWD. De Shimano velgen zijn behoorlijk onverwoestbaar.
pfff ... je maakt het me er niet makkelijker op :o)

---
wat is in zulke criteriums het belangrijkste ?? aero of gewicht ... en waar ligt het kantelpunt ??
ik heb over mijn eigen vraag nog eens wat nagedacht (jaja ... ook ik denk soms eens na :o) )

Waarin zouden de wielen een verschil kunnen maken voor mij ?? Ik ben een sterke beer met een flinke sprint en een groot recuperatievermogen (type hushovd), maar kom te kort in uithouding.

Dus optrekken na een bocht en demarages deren me niet zo. Maar ik kan het wel lastig krijgen als ik alleen/of in een klein groepje wil wegrijden en wegblijven. Langere tijd aan een hoog wattage ligt me minder.

dus ...

lijkt het me dat ik vooral voor het aero voordeel moet gaan.

... juiste redenatie ??
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
johnwx
Forum-lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 31 mei 2010 11:08
Locatie: Baarn

Gebruikersavatar johnwx 20 aug 2010 20:03

Heb je al veel uitslagen gereden in koersen ?
"Arno van Boeijen" 15/09/1968 - 02/04/2003

Plaats reactie