crank compact/double
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 13 apr 2014 09:03
Hallo,
Zijn er crankstellen te koop die je om kan bouwen van een double naar een compact?
Ik ben op zoek naar een 50/39 die naar een 50/34 omgebouwd kan worden dmv het monteren van een kleiner (kleinste) voorblad.
Als dit eventueel 53(of 52) 39 naar 34 is, is dat ook geen probleem.
Ik weet dat een triple ook een oplossing is, maar die heb ik al en daar wil ik van af omdat ik de 34 alleen maar in de Alpen (series lange bergen) gebruik.
Groeten,
Joost
Zijn er crankstellen te koop die je om kan bouwen van een double naar een compact?
Ik ben op zoek naar een 50/39 die naar een 50/34 omgebouwd kan worden dmv het monteren van een kleiner (kleinste) voorblad.
Als dit eventueel 53(of 52) 39 naar 34 is, is dat ook geen probleem.
Ik weet dat een triple ook een oplossing is, maar die heb ik al en daar wil ik van af omdat ik de 34 alleen maar in de Alpen (series lange bergen) gebruik.
Groeten,
Joost
Iedere compact crankstel (BCD 110 mm, 5 armen) kan dit als ook de nieuwe 11v 4-armen cranks van Shimano (hierbij is geen onderscheid meer tussen compact en dubbel).
Op een 110mm BCD crank kun je idd gewoon grotere bladen plaatsen. Een andere optie is om te spider te verwisselen. Bij oa Rotor en Cannondale crankstellen kan dit. Theoretisch voordeel van een 130mm BCD crank is dat de constructie crank-spider-bladen theoretisch iets stijver is. Lijkt me zeer sterk als dit merkbaar (of mss zelfs meetbaar) is. Dat Shimano en nu ook Campa met hunm 4-bolt crankstellen geen onderscheid meer maken tussen double en compact is ook wel een teken aan de wand.
Slimste optie: een standaard 5-arms compact kopen en een extra '39' binnenblad (van bijv TA of stronglight) los erbij
Slimste optie: een standaard 5-arms compact kopen en een extra '39' binnenblad (van bijv TA of stronglight) los erbij
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 13 apr 2014 09:03
ok, ik weet dat ik reageer op een oud bericht, maar ik begin hier toch nog even opnieuw:)
De huidige situatie is als volgt; ik heb op mijn fiets een shimano 5700 triple groep.
Nu ik serieus ben gaan trainen en ook wat wedstrijden ben gaan rijden, wil ik van die triple af.
Aangezien ik op dit moment geen geld heb voor een nieuwe fiets, zoek ik een goedkoop alternatief: 1 crank die zowel een dubbel (53/39) als een compact (50/34) kan zijn.
De dubbel zal er 99,9% van de tijd opzitten en daar kom ik in Nederland/Limburg overal eenvoudig mee boven. Voor het serieuze hooggebergte wil ik kunnen wisselen naar een compact.
Ik zie een aantal mogelijkheden:
Crankkeuze:
* rotor rd24 bcd 110
- nogal aan de prijs. kost ongeveer 300+ euro
* shimano fc5800/fc6800
- is deze crank compatible met 10 speed?
* shimano fc5700/fc6700 compact
- kan deze crank omgebouwd worden naar een 53/39? en zou dit stijf genoeg zijn?
Voorderrailer:
* ik denk dat het wel noodzakelijk is om van voorderailleur te wisselen om voor nog een beetje te kunnen schakelen.
* is een dubbel derailler (fd 5700/6700 compatible met mijn triple shifter? of moet ik ook nog een nieuwe schifter?
Een andere oplossing is gewoon een compleet nieuwe groep (5800/6800) kopen. Als bovenstaande 'oplossing' net zo veel geld kost (ultegra 6800 kost rond de 525) als een nieuwe groep dan lijkt me dat beter. ook als er eventuele compatibiliteitsproblemen zijn.
Kan iemand zijn ideeën/ervaringen delen?
Groet,
Joost
De huidige situatie is als volgt; ik heb op mijn fiets een shimano 5700 triple groep.
Nu ik serieus ben gaan trainen en ook wat wedstrijden ben gaan rijden, wil ik van die triple af.
Aangezien ik op dit moment geen geld heb voor een nieuwe fiets, zoek ik een goedkoop alternatief: 1 crank die zowel een dubbel (53/39) als een compact (50/34) kan zijn.
De dubbel zal er 99,9% van de tijd opzitten en daar kom ik in Nederland/Limburg overal eenvoudig mee boven. Voor het serieuze hooggebergte wil ik kunnen wisselen naar een compact.
Ik zie een aantal mogelijkheden:
Crankkeuze:
* rotor rd24 bcd 110
- nogal aan de prijs. kost ongeveer 300+ euro
* shimano fc5800/fc6800
- is deze crank compatible met 10 speed?
* shimano fc5700/fc6700 compact
- kan deze crank omgebouwd worden naar een 53/39? en zou dit stijf genoeg zijn?
Voorderrailer:
* ik denk dat het wel noodzakelijk is om van voorderailleur te wisselen om voor nog een beetje te kunnen schakelen.
* is een dubbel derailler (fd 5700/6700 compatible met mijn triple shifter? of moet ik ook nog een nieuwe schifter?
Een andere oplossing is gewoon een compleet nieuwe groep (5800/6800) kopen. Als bovenstaande 'oplossing' net zo veel geld kost (ultegra 6800 kost rond de 525) als een nieuwe groep dan lijkt me dat beter. ook als er eventuele compatibiliteitsproblemen zijn.
Kan iemand zijn ideeën/ervaringen delen?
Groet,
Joost
Gefeliciteerd Joost, je bent de 10.000e die deze vragen stelt. Maar omdat ik de lulligste niet ben:
Op ELK compact crankstel zijn grotere bladen te plaatsen, bijvoorbeeld 39-50 of 42-53. Bij de meeste crankstellen moet je dan op zoek naar 3e partijen (stronglight of TA bijvoorbeeld), de 4-arms crankstellen van shimano en campagnolo zjin er alleen nog maar in 110mm BCD (en daarvoor zijn dus originele Shimano/Campa originele bladen in alle maten te krijgen). Grotere tandbladen zijn minder stijf (Shimano en Campagnolo hebben daarom de vorm van hun tandbladen aangepast), maar niemand die dat merkt. Bovendien kun je met 50x42 uitstekend uit de voeten in de polder.
Je triple voorderrie kun je officieel niet gebruiken voor compact/double (had je nou maar campa gekocht , maar het schijnt met een beetje slim afstellen wel te werken.
Een modern voorderailleur is geschikt voor zowel compact als dubbel. Als het verschil in tandjes tussen klein en groot groter is dan 16, dan gaat schakelen niet of niet lekker meer.
[EDIT] ik zie nu pas dat in mijn vorige post (direct boven die van jou) ik 75% van deze info al gegeven had :-S
Op ELK compact crankstel zijn grotere bladen te plaatsen, bijvoorbeeld 39-50 of 42-53. Bij de meeste crankstellen moet je dan op zoek naar 3e partijen (stronglight of TA bijvoorbeeld), de 4-arms crankstellen van shimano en campagnolo zjin er alleen nog maar in 110mm BCD (en daarvoor zijn dus originele Shimano/Campa originele bladen in alle maten te krijgen). Grotere tandbladen zijn minder stijf (Shimano en Campagnolo hebben daarom de vorm van hun tandbladen aangepast), maar niemand die dat merkt. Bovendien kun je met 50x42 uitstekend uit de voeten in de polder.
Je triple voorderrie kun je officieel niet gebruiken voor compact/double (had je nou maar campa gekocht , maar het schijnt met een beetje slim afstellen wel te werken.
Een modern voorderailleur is geschikt voor zowel compact als dubbel. Als het verschil in tandjes tussen klein en groot groter is dan 16, dan gaat schakelen niet of niet lekker meer.
[EDIT] ik zie nu pas dat in mijn vorige post (direct boven die van jou) ik 75% van deze info al gegeven had :-S
Laatst gewijzigd door 53x11 op 22 okt 2014 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Maar waarom moet je van je tripple af als je serieus gaat fietsen??
Zodat de fiets ook serieus uit ziet?japiecarbon schreef:Maar waarom moet je van je tripple af als je serieus gaat fietsen??
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 13 apr 2014 09:03
ja, sorry ik weet idd dat er veel bladen te koop zijn etc.., ik ben nu gewoon op zoek naar ervaringen of iets wel of niet goed werkt. Als ik een aantal zaken als crank, voorderrie aanschaf en het werkt allemaal net wel/net niet, heb ik liever voor iets meer een nieuwe groep.53x11 schreef:Gefeliciteerd Joost, je bent de 10.000e die deze vragen stelt. Maar omdat ik de lulligste niet ben:
Op ELK compact crankstel zijn grotere bladen te plaatsen, bijvoorbeeld 39-50 of 42-53. Bij de meeste crankstellen moet je dan op zoek naar 3e partijen (stronglight of TA bijvoorbeeld), de 4-arms crankstellen van shimano en campagnolo zjin er alleen nog maar in 110mm BCD (en daarvoor zijn dus originele Shimano/Campa originele bladen in alle maten te krijgen). Grotere tandbladen zijn minder stijf (Shimano en Campagnolo hebben daarom de vorm van hun tandbladen aangepast), maar niemand die dat merkt. Bovendien kun je met 50x42 uitstekend uit de voeten in de polder.
Je triple voorderrie kun je officieel niet gebruiken voor compact/double (had je nou maar campa gekocht , maar het schijnt met een beetje slim afstellen wel te werken.
Een modern voorderailleur is geschikt voor zowel compact als dubbel. Als het verschil in tandjes tussen klein en groot groter is dan 16, dan gaat schakelen niet of niet lekker meer.
[EDIT] ik zie nu pas dat in mijn vorige post (direct boven die van jou) ik 75% van deze info al gegeven had :-S
Het begint volgens mij met de vraag of een nieuwe compact/double voorderrie gaat werken met mn huidige triple shifter? Zo ja, mooi:), dan nu nog een nieuwe betaalbare crank. Werkt een 5800/6800 op een 10 speed?
Groet,
Joost
Er is eigenlijk een hele andere vraag die je je moet stellen.
Waarom wil je een paar honderd euro stoppen in een cranck change die niets oplevert?
Dan heb je 2 keuze. Het goed doen en een nieuw shifter, derrie en cranck kopen of je gaat klooien met de huidige onderdelen.
Waarom wil je een paar honderd euro stoppen in een cranck change die niets oplevert?
Dan heb je 2 keuze. Het goed doen en een nieuw shifter, derrie en cranck kopen of je gaat klooien met de huidige onderdelen.
Double met een triple shifter werkt gewoon.
Euh, ja, waar ik dus schreef dat je triplederailleur officieel niet (meer offcieus dus wel) werkt met een double/compact, bedoelde ik een tripleshifterhavana schreef:Double met een triple shifter werkt gewoon.
@TS: welke info mis je nu nog dan?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
Haal de 30 er af als je gaat koersen en je bent bang om met een triple gezien te worden. Aanslag van de voorderraileur aanpassen en je bent klaar. Kost niets , dit advies ook niet
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works