Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

After dinner dip

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 24 jun 2014 08:35

Hallo,

Regelmatig heb ik na een fietstocht en lunch last van een after dinner dip.

Meestal pak ik na een ritje van 3 uur een paar winegums, ga douchen en neem een lunch met boterhammen of een pasta.

Komt regelmatig voor dat ik daarna een verjaardag of iets dergelijks heb en dat het wel een paar uur duurt voordat ik weer wat energie heb.

Zijn er meer fietsers die deze ervaring hebben en hoe kan ik de after dinner dip voorkomen.
Laatst gewijzigd door gaisdergerman op 24 jun 2014 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 24 jun 2014 08:44

Niet naar een verjaardag of iets dergelijks gaan...?

Eet niet te veel, want dan is je lichaam alleen maar bezig met voedsel verteren en doe een tukkie.

Wat zijn 'wiegjes' b.t.w.?

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 24 jun 2014 08:53

Bij voorkeur plof ik na het fietsen op de bank. Echter is dat niet altijd mogelijk en wordt ook niet altijd gewaardeerd door de wederhelft ;-).

Wiegjes = winegums

En ik eet meestal wel redelijk wat. Zal eens proberen om wat minder te eten.

El Pistolero
Forum-lid

El Pistolero 24 jun 2014 09:55

Na het fietsen neem ik een eiwitshake en wat gedroogde abrikozen of iets dergelijks.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

lnnrtlnnrt
Forum-lid

lnnrtlnnrt 24 jun 2014 09:57

Ik heb op lange tochten altijd de eerste 10 kilometer na de lunch een after diner dip ;)

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 24 jun 2014 10:19

gaisdergerman schreef:Bij voorkeur plof ik na het fietsen op de bank. Echter is dat niet altijd mogelijk en wordt ook niet altijd gewaardeerd door de wederhelft ;-).

Wiegjes = winegums

En ik eet meestal wel redelijk wat. Zal eens proberen om wat minder te eten.
Neem vooral geen suiker (wiegjes e.d.) in grote hoeveelheden! Voelt heel lekker in een moe lichaam, maar je gaat als een gek insuline aanmaken zodat als snel het suikergehalte in je bloed juist weer gaat dalen en je in de hypoglycemische dip terecht komt. Bruine boterhammen met ei (veel lekkerder en goedkoper dan eiwitshakes) en niet te zuinig zijn met de boter zijn dan veel beter

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 24 jun 2014 19:34

Zorg dat je onderweg wat knabbelt. Je kunt ook prima winegums of muesli repen kanen op de fiets waardoor je de lichaams voorraad wat onderhoud en niet zo uitput. Dan hoeft het lichaam na een tochtje ook minder te herstellen van een dip.

Theo D.
Forum-lid

Theo D. 15 aug 2014 09:19

insuline dipje bedoel je?

Koolhydraat arm dieet voorkomt dat, al zul je hier daarvoor weinig voorstanders vinden.
Energie uit vetten en eiwitten halen ipv suikers past niet geheel bij een top-sport-prestatie plaatje maar is wel een stuk gezonder en langer vol te houden.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 aug 2014 09:47

Theo D. schreef:insuline dipje bedoel je?

Koolhydraat arm dieet voorkomt dat, al zul je hier daarvoor weinig voorstanders vinden.
Energie uit vetten en eiwitten halen ipv suikers past niet geheel bij een top-sport-prestatie plaatje maar is wel een stuk gezonder en langer vol te houden.
Ik lunch bij voorkeur koolhydraat vrij. Is ook beter als ik daarna een meeting heb of een leverancier op bezoek heb. Eet ik flink (4-5 sneetjes) brood hang ik 1,5 uur voor pampus in m'n stoel!

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 15 aug 2014 16:39

Ik denk dat het ook persoonlijk is. Het hangt ook allemaal ervan af hoe hard je jezelf afbeult wat erna het beste is.

Ik zou eens gaan variëren. Eet fruit na de rit, chocomelk, noten, ander broodbeleg, etc (niet perse allemaal tegelijk ;) ). Kijk eens wat dat met je doet.

Beone storm
Forum-lid

Beone storm 28 aug 2014 19:16

Hallo, ik heb ook altijd een dipje. Na het fietsen ( meestal km of 50/60) ben ik altijd erg duizelig en sta ik echt te tollen op mijn benen bij het opstaan vanuit stoel/ bank. Na enkele uren heb ik er geen last meer van. Erg irritant. Ik ga er vanuit dat mijn lichaam even tijdelijk wat voeding te kort komt, maar wat weet ik niet. Iemand een idee?

Gr Ron

Corto Maltese
Forum-lid

Gebruikersavatar Corto Maltese 28 aug 2014 20:21

Rustiger opstaan. Wordt meestal veroorzaakt door de plotseling dalende bloeddruk. Lange dunne mensen hebben er meer last van. Heeft niets met een tekort aan voeding te maken.

Plaats reactie