Alles over vakanties op én met de fiets

Volgende week: Dolomieten - Routes en tips gevraagd!

JanWielrenner
Forum-lid

JanWielrenner 26 jun 2014 18:27

Beste Forumleden,

Volgende week vertrek ik met een paar maten naar de Dolomieten om daar een week te gaan fietsen. Voor ons allemaal is het de eerste keer dat we tegen échte bergen op gaan rijden, maar we zijn allemaal redelijk goed getraind. Gemiddeld rijden we ruim 150 km per week door de polder en af en toe maken we langere ritten (waaronder Amstel Gold Race 150 km en Limburgs Mooiste 175 km).

Nu heb ik de volgende vragen aan jullie: wie heeft er tips voor mooie routes en beklimmingen?

Onze standplaats is Corvara en op de website http://www.maratona.it heb ik het parcours bekeken om inspiratie op te doen. De Sella Ronda en de Giau staan zeker op het programma. De maratona rijden we zelf niet, maar de dag dat deze verreden wordt is onze eerste volledige dag in de Dolomieten. Hebben jullie tips voor andere beklimmingen/routes die wij op deze dag kunnen doen zonder dat we onbedoeld op het parcours terecht komen? Overigens overwegen we ook om een dag naar de Stelvio te rijden en deze te beklimmen. Aangezien we allemaal niet ervaren zijn in het échte klimmen is dat echter een plan voor later in de week (en afhankelijk van het weer).

Hebben jullie nog andere tips in de omgeving van Corvara? Goede/betaalbare restaurants, perfecte locaties om te stoppen tijdens een ritje voor een espresso, gezellige barretjes, een plek om een dag te luieren en te zwemmen etc? Alles is welkom!

Gr. JanWielrenner

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 26 jun 2014 18:44

Genoeg te doen daar. Dagtrip naar Stevio zou ik niet doen, dat is een waste of time. Passo dello Erbe, Fedaia, Sellarondje, Giau, Valporola / Falzarego zijn allemaal prachtig en dan vergeet ik waarschijnlijk nog de helft.

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 26 jun 2014 18:53

Mocht je jezelf vervelen: Plan de Corones/Kronplatz http://www.climbbybike.com/climb.asp?Co ... ainID=8189 Zoals Havana al zei, meer dan genoeg beklimmingen daar. Op de dag van maratona zou ik richting het Noorden een klimmetje meepakken.
Laatst gewijzigd door c.zaballa op 26 jun 2014 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gazelle Team TVM \'99

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 26 jun 2014 18:58

Eens met Havana. Vergeet de Stelvio, er ligt daar genoeg voor een week fietsplezier. Erbe vanuit de oostkant San Martino. Fedaia vanuit Caprile betekent één van de zwaarste van Italië. Vanuit Canazei betekent afdalen tegen de 100 km/u. Neem de Passo Nigra vanuit Blumau en je passeer meerdere bordjes van 24%, hoewel ze daar wel een beetje van overdrijven houden. Passo Furcia + Kronplatz. Vergeet ook Tre Cime niet.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 26 jun 2014 18:58

Vanuit Corvara kan je ook prima een rondje maken naar de Tre Cime! Over de passen heen en over het Noorden terug. Heb ik in de sneeuw gedaan dus met aardig weer moet dat geen probleem zijn. 8-)

Costalungo, Kronplatz en Fedaia (kan je 100 in de afdaling) zijn een must.

Bjjna alle passo's kan je boven goed eten. Badia dal heeft bij met name de Engelse een goede naam als het om eten gaat, maar ga de hoofdstraat tentjes toch een beetje uit de weg en zoek het iets achter op.

Grappig is van dat dal dat zowel de Oostenrijks als de Italiaanse kaart het er goed doet.
Vooral veel krapfen eten. Heerlijk :idea:

pinarello
Forum-lid

pinarello 26 jun 2014 19:13

Op de dag van de Maratona zijn nogal wat wegen afgesloten met name rond Corvara....

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 26 jun 2014 19:26

Als je einde van de middag arriveert is de boel alweer open...

elefantino
Forum-lid

elefantino 26 jun 2014 19:59

Hoezo de Stelvio vergeten? Veel mooier en indrukwekkender kun je t niet krijgen in Europa.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 26 jun 2014 20:16

2x 2h20 rijden vind ik persoonlijk een waste of time. Zo bijzonder is die Stelvio nu ook weer niet. Als je de Stelvio wilt meepakken kun je beter een weekje Bormio doen. Dan kun je meteen de Gavia meepakken.

Ik vind de omgeving Corvara overigens mooier dan de Stelvio maar dat mag je gerust met me oneens zijn...

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 26 jun 2014 20:30

elefantino schreef:Hoezo de Stelvio vergeten? Veel mooier en indrukwekkender kun je t niet krijgen in Europa.
Stelvio is inderdaad prachtig, maar er liggen rond Corvara 30 schitterende beklimmingen op een postzegel. Ik vind het zonde van de tijd om dan een halve dag in de auto te zitten voor één enkele klim.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

peterfietser
Forum-lid

peterfietser 26 jun 2014 21:56

Forcella staulanza is ook prachtig en vergeet de Fedeia en drei zinnen ook niet.
Iets verder weg de passo rolle en passo valles

Triple A
Forum-lid

Triple A 26 jun 2014 22:03

pinarello schreef:Op de dag van de Maratona zijn nogal wat wegen afgesloten met name rond Corvara....
Ik verwacht dat je na de start van de maratona (per fiets) voorbij la villa moet zien komen. De passo campolongo en Gardena zijn lange tijd afgesloten.

Jammer dat je de niet eerder aankomt in corvara, ook de dagen voor de maratona is het hier een fraai fietsfestijn. Woensdag ga ik die kant op, ik heb weer zin in de maratona
Specialized S-works Tarmac Etap
Specialized Crux X1

Plaats reactie