Alles over vakanties op én met de fiets

Vaujany 2014

jw19
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:41

jw19 26 jun 2014 20:15

Wij gaan aankomend weekend op naar de Franse Alpen, waar we gaan meedoen (want dat is belangrijker dan winnen :D :D ) aan de Trophee L'oisans.

Aanstaande zondag staat de eerste rit op de planning, de Vaujany. De weersverwachting is niet slecht, maar meer bagger slecht :lol: . Doen er nog andere forum members mee? Nog tips onder deze omstandigheden (naast lekker in mijn bed blijven liggen)?


Groeten

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 28 jun 2014 09:09

Ik zit nu ook in Allemond voor de Vaujany. Vandaag is nog droog, morgen alleen maar regen en daarna weer droog. Nogal knudde maar ik ben in vorm en peins er niet over deze cyclo te laten schieten. Tips voor in de regen? Ik zou zeggen regenjasje en overschoenen. En extra voorzichtigheid in de afdaling. Zeker op de Sarenne want dat is een klein hobbelig weggetje met slecht asfalt en af en toe wat grind.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 28 jun 2014 10:32

Cyclo in de regen: vooraf nieuwe remblokjes plaatsen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 jun 2014 17:59

Het verslag:

Een helse tocht onder erbarmelijke omstandigheden. Als ik dit verslag typ, is het zonnig en warm en ik moet wel in de schaduw gaan zitten. Vanochtend was dat allemaal heel anders. De regen begon om twee uur 's nachts. Slapen voor een cyclo doe ik toch al slecht en ik sliep nu in een tent. Zeg maar dag met je nachtrust. Bij de start miezert het gelukkig alleen een beetje maar als het startschot klinkt, trekken de hemelsluizen open. De eerste 25 km in dalende lijn gaat in de stromende regen. Het was 11 graden. De eerste klim is zo'n 15 km lang en het is nu zachtjes gaan regenen. Deze klim mag ik wel. Net niet te steil en ik zit snel in het ritme. De afdaling gaat weer in de stromende regen. De rode en knalgele regenjackjes van de overige deelnemers komen goed van pas. Ik had geen bril bij me met doorzichtige glazen, dus ik moest het doen met een zonnebril. Is er zon dan? Nee, maat anders krijg ik teveel water en zand in mijn ogen. De volgende klim is de col d'Ornon. Nog een makkie col maar mijn derailleur doet moeilijk vandaag. Ik draai een paar keer aan het stelschroefje maar dat wil niet baten. De hele tocht gaat die derailleur op compleet onvoorspelbare ogenblikken beginnen met etteren. Pas als ik mijn fiets voor rot scheld en een paar keer zinloos op en af schakel, gaat die weer normaal werken.

Na 100 km volgt de splitsing. Of nog 10 km en de slotklim en het is gedaan met de kou en de ellende. Of nog een extra lus van 70 km over Alpe d'Huez en de col de Sarenne. Ik kan er nog wel wat ellende bij hebben. Op de Alpe zit het tegen. De benen willen niet en ik heb het koud. Op de Sarenne gaat het nog minder. Op de steile zeer hobbelige afdaling die volgt, doe ik rustig aan. Wat verder beneden in het dal wordt het wat warmer en de wegen beter. Nu nog een even vlak stukje door het dal. In ons groepje van vijf weigeren er twee kopwerk. Of ze kunnen niet beter of ze willen niet. Ik gok eigenlijk op het tweede want als ik een gaatje laat vallen en dat vervolgens rap dicht fiets, zitten ze wel weer in mijn wiel. Op de slotklim is bij mij de jus uit de benen. Vijf kilometer met negen procent. En eindelijk dan toch na 6 uur koud en nat, nu een aangenaam zonnetje. Ik krijg goddank hier geen kramp die eerder wel op de loer lag maar veel meer dan harken is het niet. Na 7 uur 24 minuten finish ik, 1 uur 23 achter de winnaar. Mijn geplande tijd van 7 uur zat er dus niet in. Ach, de tocht was ook drie kilometer langer en telde 250 hoogtemeters meer dan vooraf aangekondigd. Het weer was ook niet de helpende hand vandaag en misschien had ik ook wel mijn vormpeil iets te hoog ingeschat.

En heb ik nog genoten vandaag? Stiekum toch ook af en toe. Toen ik de Alpe opdraaide voor de lange route, dacht ik, kom maar met die ellende. Ik kan het hebben.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27870
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 jun 2014 06:10

Nette prestatie Rob!

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 30 jun 2014 09:02

Petje af, Rob! Vooral dat toch volhouden en 'doordouwen' vind ik een hele prestatie!
60 x Ventoux

Eindbaas
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 feb 2014 11:58

Eindbaas 30 jun 2014 10:40

Knap gereden. En maar 24minuten boven je eigen doelstelling is gewoon heel erg goed in de regen. Zonder regen was je er waarschijnlijk ruim onder gedoken. Alpencols in de regen afdalen en zeker de Sarenne kost je heel veel tijd (natte wegen in zn algemeenheid overigens).

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 30 jun 2014 11:13

Prachtig Rob! Mooi verhaal van deze heroïsche editie.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39533
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 jun 2014 11:32

Helaas hetzelfde als 2jr terug, ook na dagen mooi weer precies op die dag zeikende regen. En daarna weer droog....

Netjes gereden, respect voor doorzetten!
Less is bore

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 jun 2014 11:41

Respect Rob en gelukkig de rit heelhuids volbracht.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 jul 2014 11:12

Dank voor de aardige reacties. Achteraf gezien ben ik wel gelukkig met mijn tijd. 24 minuten meer dan gepland maar de winnaar was ook een half uur trager dan voorig jaar. En daarnaast top100 gereden (p75). Dat komt ook niet zo vaak voor. Het is nu natuurlijk een kleine cyclo en een velen zijn ook niet gestart maar toch, top100 klinkt wel leuk.

nog een plaatje van onderweg:
Afbeelding
op de slotklim:
Afbeelding
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 01 jul 2014 13:07

Plek 75 is natuurlijk voor de wereldkamioen niet echt glansrijk :D ;)

Nu weer serieus: nette prestatie Rob.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Plaats reactie