Fiets voor sprinter
Hallo,
Sinds kort doe ik mee met clubkoersjes bij de plaatselijke wielervereniging.
De eerste koersjes gingen zwaar en moest ik soms lossen, echter met de premiesprints zat ik er altijd goed bij.
Nu een aantal trainingsweken verder, is het lossen geschiedenis en doe ik mee met de snelle renners. Volgens de mannen heb ik echte sprintersbenen, want als ik bij de kopgroep zit, dan pak ik de sprint vaak
Mijn huidige Bulls racefiets is aan vervanging toe en na wat sparen, wordt het nu tijd voor een nieuwe racefiets.
Wat is nu het type racefiets voor een sprinter? Wellicht kunnen jullie mij wat tips/adviezen geven?
Mijn lichaamsbouw:
Lengte: 171cm
Binnenbeenlengte: 81cm
Gewicht: 68kg
Mijn budget is rond de €2800,-
Dank jullie
Sinds kort doe ik mee met clubkoersjes bij de plaatselijke wielervereniging.
De eerste koersjes gingen zwaar en moest ik soms lossen, echter met de premiesprints zat ik er altijd goed bij.
Nu een aantal trainingsweken verder, is het lossen geschiedenis en doe ik mee met de snelle renners. Volgens de mannen heb ik echte sprintersbenen, want als ik bij de kopgroep zit, dan pak ik de sprint vaak
Mijn huidige Bulls racefiets is aan vervanging toe en na wat sparen, wordt het nu tijd voor een nieuwe racefiets.
Wat is nu het type racefiets voor een sprinter? Wellicht kunnen jullie mij wat tips/adviezen geven?
Mijn lichaamsbouw:
Lengte: 171cm
Binnenbeenlengte: 81cm
Gewicht: 68kg
Mijn budget is rond de €2800,-
Dank jullie
-
- Forum-lid
Wat echt belangrijk is voor een sprinter is een stijve fiets met stijve wielen, vaak zie je ook bij de profs dat de sprinters kiezen voor het aero model frame.
Tegenwoordig is de keuze daarin reuze en voor €2800,- moet er zeker wel iets te vinden zijn.
Tegenwoordig is de keuze daarin reuze en voor €2800,- moet er zeker wel iets te vinden zijn.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red
Persoonlijk zou ik voor de KOga Kimera Prestige gaan, speciaal gemaakt voor sprinter Theo Bos! Prof team Koga rijdt hier ook mee.
Ik Rij zelf ook met veel plezier op deze fiets, gaat als een kanon!
Is licht 7.4 kg, gooi er dan wel even wat stijvere wielen in bijv. Fulcrum R1 of R3 en gaat je gewicht nog verder omlaag.
Voor 2800 euro ben je dan wel klaar, effe onderhandelen over de wielen dus...
succes
Ik Rij zelf ook met veel plezier op deze fiets, gaat als een kanon!
Is licht 7.4 kg, gooi er dan wel even wat stijvere wielen in bijv. Fulcrum R1 of R3 en gaat je gewicht nog verder omlaag.
Voor 2800 euro ben je dan wel klaar, effe onderhandelen over de wielen dus...
succes
-
- Forum-lid HC
Een sprinter wint op iedere fiets, dus daar zou ik me niet te veel zorgen over maken. Zorg vooral dat t een fiets is die "past"
-
- Forum-lid
Bij jouw wens past de BMC TMR02 perfect! Aero, stijf en rond de 2800 euro (<--- hangt er natuurlijk vanaf welke groep , en voor een sprinter is een goeie groep wel een must..)
-
- Forum-lid
Nou Body, hoge wielen gaan ten koste van de acceleratie , dus lijkt het me beter om 38 of 50 mm hoge wielen te nemen..
Er is zoveel keus, wat al gezegd word, kijk naar de stijfheid van je frame en de wielen, maar vergeet ook je stuur en pen niet.
Wat voor een fiets je moet nemen is allemaal persoonlijk als je het mij vraagt, iedereen heeft weer een ander merk en voorkeur. Ben zelf dan voor Giant en dan dePropel Advanced SL en TCR Advanced SL.
Wat voor een fiets je moet nemen is allemaal persoonlijk als je het mij vraagt, iedereen heeft weer een ander merk en voorkeur. Ben zelf dan voor Giant en dan dePropel Advanced SL en TCR Advanced SL.
-
- Forum-lid
Het hangt natuurlijk van het soort wedstrijd af, maar bij criteriums is de hoogte van het bracket ook niet onbelangrijk. Je kunt dan later stoppen met trappen of iets eerder aangaan dan de rest. Zelf reed ik in de jaren 80 mijn wedstrijden bij wat nu elite zonder contract heet met een Gazelle AA Super en dat gaf toch wel wat voordeel. Je moet toch wat om gebrek aan talent te compenseren...