Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wanneer vet en wanneer montagepasta ?

Polleke_1974
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58

Polleke_1974 01 jul 2014 13:23

Sta op het punt een carbon fiets uit losse onderdelen zelf in elkaar te zetten.
Aangezien dit de eerste keer is voor mij komen er vanzelf vragen bij me op waar ik graag wat advies voor zou inwinnen. 1 van die vragen is:

-wanneer kan ik het beste vet gebruiken en wanneer montage pasta bij het monteren van onderdelen ?

Wat ik zelf denk is dat voor het monteren van zadelpen, stuurpen aan vork en stuurpen aan stuur montagepasta het beste is (aangezien dit carbon op carbon is)
en voor onderdelen zoals headset (lagers) en groeponderdelen vet te gebruiken tussen de onderdelen en het frame.

Zit ik dan in de juiste richting ?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 jul 2014 13:57

Er zijn drie soorten vet

gewoon vet, zoals lagervet
montagevet (zonder korreltjes)
montagepasta (met korreltjes)

guver
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 04 okt 2011 11:16

guver 01 jul 2014 14:00

vuistregel is:
Onderdelen die moeten kunnen draaien/bewegen: vet (of olie igv ketting)
Onderdelen die niet bewegen: montagepasta (bijv voor bouten)

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 01 jul 2014 15:01

havana schreef:Er zijn drie soorten vet
buikvet, dat is 4... :lol:

Maar goed, voor carbon-carbon gebruik ik Tacx montagepasta, bevalt goed.
older Budweiser

Polleke_1974
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58

Polleke_1974 01 jul 2014 17:29

Dank jullie wel !

Eens kijken of ik het allemaal netjes in elkaar gezet krijg :)

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 06 jul 2014 22:19

Ik heb montagepasta van Shimano in een rond doosje. Uitdrogen doet dat niet maar nat is het ook niet. Ben er wel tevreden over.

Gebruikersavatar
GRS Pro Bike service
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2014 08:55
Locatie: Epe
Contact

Gebruikersavatar GRS Pro Bike service 09 jul 2014 08:11

guver schreef:vuistregel is:
Onderdelen die niet bewegen: montagepasta (bijv voor bouten)
Montagepasta met korreltjes aan bouten?... :?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 09 jul 2014 09:23

Waarschijnlijk bedoelde guver met montage pasta iets als Shimano anti seize paste.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Polleke_1974
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58

Polleke_1974 12 jul 2014 11:11

De montage pasta met korreltjes, is dat hetzelfde spul als dit ?:

http://www.mantel.com/shimano-montagepasta

Ik heb deze shimano pasta namelijk gekocht en daarmee mijn zadelpen en stuurpen ingesmeerd alvorens te bevestigen.
Maar als er beter spul op de markt is hoor ik het graag. Een link is welkom zodat ik een en ander eens kan vergelijken.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 12 jul 2014 11:19

Polleke_1974 schreef:De montage pasta met korreltjes, is dat hetzelfde spul als dit ?:

http://www.mantel.com/shimano-montagepasta

Ik heb deze shimano pasta namelijk gekocht en daarmee mijn zadelpen en stuurpen ingesmeerd alvorens te bevestigen.
Maar als er beter spul op de markt is hoor ik het graag. Een link is welkom zodat ik een en ander eens kan vergelijken.
Nee, dat is de Shimano Anti Seize.

Carbon montage pasta met korrels is b.v. deze, deze of deze.Die gebruik je b.v. voor je zadelpen en heb je bij gebruik ervan een lager aanhaal moment nodig.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Polleke_1974
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58

Polleke_1974 21 jul 2014 10:00

Bedankt. die ga ik eens proberen. De anti-seize die ik heb gekocht, waar is die dan eigenlijk speciaal voor bedoeld ?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 jul 2014 13:45

Gewoon montagevet, zoals Shimano anti seize, is bedoeld voor niet-draaiende delen, voornamelijk voor schroefdraad op boutjes en de schroefdraad van de pedalen. Je kunt het ook voor bladboutjes gebruiken, al gebruik ik daar liever loctite voor. Je kunt het ook voor andere niet-draaiende verbindingen gebruiken zoals de verbinding zadelrails>zadelpen of stuurpen>stuur. Ook aan de buitenkant van de behuizing van een trapaslager kun je dit vet smeren. Vroeger werd als montagevet nog wel eens kopervet of vaseline gebruikt, maar dit is enigszins verouderd. De meeste montagevetten zijn gemaakt voor aluminium en staal, en niet specifiek voor carbon.

"Carbon" montagepasta (zoals Cyclon Stay Fixed of Tacx Carbon Pasta) bevat korreltjes en is eigenlijk maar voor één ding bedoeld: de zadelpen. Eventueel kun je het ook gebruiken voor je stuur maar dat is eigenlijk alleen nodig als je extreem licht spul gebruikt. Bij gebruik van dit vet kun je het aandraaimoment met ca. 30% verminderen.

Lagervet (ook wel "kogellagervet" genoemd) gebruik je voor draaiende delen, zoals lagers.

Dan heb je nog Loctite 241 (=zwakste versie), dat is een soort lijm. Die wordt gebruikt om bladboutjes vast te zetten. Ik ken genoeg fietsers die hiervoor gewoon montagevet gebruiken en nooit een boutje verliezen maar er zijn er ook genoeg waarbij loctite een must is (ik ben er een van). Voordeel van loctite is dat je de boutjes niet zo idioot hard hoeft aan te draaien en daardoor veel minder vaak boutjes naar de vaantjes helpt.

Loctite kent ook een medium strenght versie (Loctite 641), die wordt gebruikt om krakende BB30 lagers te borgen.

Plaats reactie