Alles over vakanties op én met de fiets

Fiets mee

joenuh
Forum-lid

Gebruikersavatar joenuh 02 jul 2014 19:49

Goedenavond allemaal,

Komende zomer gaat de vakantie richting zuid Frankrijk en wil ook dit jaar weer de racefiets meenemen. Er zijn 2 mogelijkheden , op het dak naast een dakkoffer of op de achterruit. (Scenic2005) wie heeft hier ervaring mee en wat is jullie voorkeur? En welke type drager zouden jullie aanbevelen ??

Groetjes,

Jeroen

Pointer16
Forum-lid

Pointer16 02 jul 2014 22:02

Ik heb originele dakdragers voor mijn type auto dus fiets op het dak.

Als je de fiets op de achterruit doet kan de klep dan nog wel open of moet eerst de fiets er af? Zou voor mij een te groot nadeel zijn.

Vwb dakdragers levert Thule prima modellen, mocht je geen merk gebonden dakdrager willen.

joenuh
Forum-lid

Gebruikersavatar joenuh 02 jul 2014 22:18

Onderweg hoef ik verder niet in de kofferbak te zijn.. , die gaat pas open als we er zijn ;) maar wat rijdt prettiger/veiliger?

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 02 jul 2014 22:38

Maakt niks uit qua veiligheid van de fiets
Op het dak is hij niet in het zichtveld, terwijl als je hem achterop doet je minder ziet.

Naast Thule heb je tevens van Elite de San Remo dakbevestiging. Werkt ook prima.

Er wordt altijd gezegd dat een fiets achter de auto erg slecht is voor de fiets, omdat dan al vieze opspattende troep lang die fiets gaat. Dat wat normaal de achterruit besmeurd. Dus als je pech hebt en door de regen moet, kun je met een gore fiets aankomen.

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 02 jul 2014 22:53

Op het dak is een prima optie, maar houd wel rekening met je extra hoogte! Bij supermarkten, tolpoortjes e.d. heb je soms lagere doorrijhoogten!
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 02 jul 2014 22:59

tsja en op het dak loop je het risico op steenslag. Hebben we het nog niet eens over de lading insecten die je op een lange rit door frankrijk weet te verzamelen..

ik ben persoonlijk voorstander van de fiets achterop, vorig jaar naar italie ook een paar lage tunneltjes moeten passeren en ik moet er dan niet aan denken dat je dan te hoog bent en je fiets achter je eraf ziet stuiteren, daarnaast vang je natuurlijk aardig wat wind en gaat je gebruik ook aanzienlijk omhoog.

achterop moet je altijd even rekening houden met het zichtbaar blijven van je verlichting en kentekenplaat, tenminste in het geval dat je geen trekhaak hebt en een drager op de achterklep monteert..

ik neem aan dat de Scenic wel een trekhaak heeft, dus met een trekhaakdrager heb je dat probleem al getackeld.
Afbeelding

dario
Forum-lid

dario 03 jul 2014 09:55

Ik dacht dat je oproep een uitnodiging was om mee te fietsen, maar soit. :)
Zelf ben ik voor de fietsdrager-op-trekhaak: boven op het dak is nadelig voor je verbruik en in kleine tunneltjes (of aan de tolstations op de Franse autowegen: je zou de eerste niet zijn die vergeet dat hij te hoog is om onder de lage poortjes door te kunnen!); achterop kofferdeksel is goedkoper maar toch net iets minder solide...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

joenuh
Forum-lid

Gebruikersavatar joenuh 03 jul 2014 10:19

De trekhaak is al bezet door de vouwwagen.. Dus die optie kan niet. Mijn voorkeur gaat denk ik ook uit naar de achterruit.. Er zijn een paar verschillende systemen/merken. Maakt dat nog uit??

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 03 jul 2014 10:22

Kun je hem niet op de vouwwagen bevestigen? Kun je hem waarschijnlijk ook nog afdekken. Minste weerstand enz.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 03 jul 2014 11:38

Ik heb ooit een tweetal fietsen vervoerd naar Bourg d'Oisans met behulp van een Mottez drager die 25 euro op Marktplaats kostte. Prima apparaat. Wel tie-wraps meenemen om de fiets(en) stevig te bevestigen.

Er staat er eentje op MP voor 5 euro...

http://link.marktplaats.nl/m823646596

Gentle
Forum-lid

Gentle 03 jul 2014 23:08

Gewoon voorwiel eraf en "plat" op een matrasje ofzo achterin, lekker binnen, als je een hatchback hebt of je banken naar voren kunnen klappen natuurlijk :-), we namen er dit jaar op die wijze 2 mee (incl koffers), fietsen op elkaar gescheiden door dikke oude dekbedden (wel de fiets op tactische steunpunten laten rusten en evt. zijwaarts met spullen inklemmen zodat die niet gaat schuiven).

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 03 jul 2014 23:14

Al 17 jaar met drager op de achterklep, een, twee en zelfs drie fietsen. Minder solide? Snap ik niet.

Plaats reactie