Hoeveel verschillen comfort/endurance racefietsen
- razenderoeland
- Forum-lid
Mijn tijdritfiets staat al te koopen ik overweeg ook om m'n racfiets te gan verkopen. Hiervoor in de plaats wil ik dan een comfortracer gaan aanschaffen. Van wat ik zo in de diverse topics lees is de Specialized Roubaix een graadmeter voor dit soort racefietsen.Ik ben echter wel benieuwd naar de verschillen ten opzichte van andere comfortracers zoals bijvoorbeeld:
Trek domane
Rose Xeon
Cervelo r3
Merida ride
Scott solace
Cannondal synapse
Om het plaatje meteen maar duidelijk te maken, momenteel fiets ik op een cannondale CAAD3. Wat betreft de bovenstaande fietsen, kijk ik iet meteen naar de prijs, maar ben meer benieuwd naar de verschillen in rijgedrag en comfort.
Trek domane
Rose Xeon
Cervelo r3
Merida ride
Scott solace
Cannondal synapse
Om het plaatje meteen maar duidelijk te maken, momenteel fiets ik op een cannondale CAAD3. Wat betreft de bovenstaande fietsen, kijk ik iet meteen naar de prijs, maar ben meer benieuwd naar de verschillen in rijgedrag en comfort.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Er zijn geen grenzen bepaald voor de categorie waar een fiets in past. Iedere fabrikant creëert zijn eigen marktniche.
-
- Forum-lid
http://www.roadbike.de/test/rennrad/im- ... 4#produkte
kijk eens hier naar
Roadlite zit er niet bij, de rest wel voor zover....Ernie?
kijk eens hier naar
Roadlite zit er niet bij, de rest wel voor zover....Ernie?
De voornaamste verschillen in comfortfietsen zit in de geometrie.
Als je een aantal testen leest worden een aantal racefietsen als zeer comfortabel ervaren - Cannondale Synapse, Cervelo r3 - maar dit blijven qua geometrie echte racefietsen.
Ik heb zelf in 2010 voor de Specialized Roubaix gekozen wegens de lengte (hoogte) van de balhoofdbuis, dit wegens problemen met nek (na 2 wiplashes) en onderrug. Op een Roubaix zit je wel degelijk een 'hoger' dan op gelijk welk andere fiets. De Roubaix is dan ook iets gestrekter, wat wil zeggen dat hij zeer stabiel is, maar iets minder 'kort' door de bochten gaat.
Dit in tegenstelling tot de Trek Domane. Deze heeft een wat langere balhoofdbuis dan de Madone, maar is dan weer wat korter., waardoor je ook wat rechter komt te zitten - opnieuw minder belastend voor rug en nek.
Het hangt er dus echt af welk probleem je wil oplossen: meer comfort bij een zelfde rijhouding, of een andere rijhouding omdat dit je toelaat beter en langer te fietsen.
Bij mij duidelijk dit laatste.
Dirk
Als je een aantal testen leest worden een aantal racefietsen als zeer comfortabel ervaren - Cannondale Synapse, Cervelo r3 - maar dit blijven qua geometrie echte racefietsen.
Ik heb zelf in 2010 voor de Specialized Roubaix gekozen wegens de lengte (hoogte) van de balhoofdbuis, dit wegens problemen met nek (na 2 wiplashes) en onderrug. Op een Roubaix zit je wel degelijk een 'hoger' dan op gelijk welk andere fiets. De Roubaix is dan ook iets gestrekter, wat wil zeggen dat hij zeer stabiel is, maar iets minder 'kort' door de bochten gaat.
Dit in tegenstelling tot de Trek Domane. Deze heeft een wat langere balhoofdbuis dan de Madone, maar is dan weer wat korter., waardoor je ook wat rechter komt te zitten - opnieuw minder belastend voor rug en nek.
Het hangt er dus echt af welk probleem je wil oplossen: meer comfort bij een zelfde rijhouding, of een andere rijhouding omdat dit je toelaat beter en langer te fietsen.
Bij mij duidelijk dit laatste.
Dirk
-
- Forum-lid
Hetzelfde als wanneer je een Nederlandse test ziet? Of zijn die testen objectief?Nicosch schreef:Mooie test, vooral de Duitse fietsen komen bij deze Duitse website erg Duits uit de test.
En daarmee denk ik meteen, wat heb je aan een dergelijke test als het chauvinisme er vanaf druipt?
qua comfort, zou ik dan voor een ligfiets kiezen...
Ik mis vooral de Endurance CF van Canyon, dat is toch wel het beste aanbod wat er is bij de comfortracers op dit moment. Ik had graag gelezen hoe die zich verhoudt tot de duurdere concurrenten.Roadlite zit er niet bij, de rest wel voor zover....Ernie?
De Roubaix is wel korter dan de Tarmac dus het principe is hetzelfde als bij de Domane/Madone alleen zijn de fietsen van Specialized allemaal wat langer dan die van Trek. Bij Specialzed wordt vanaf maat 58 de balhoofdbuis verhoudingsgewijs een stuk langer. De langere wielbasis van de Roubaix vond ik zelf erg lastig om aan te wennen en gelukkig heb ik een fiets met een vergelijkbare zitpositie met een aanzienlijk kortere wielbasis kunnen vinden. Hier heb ik dan wel weer een stukje demping voor moeten inleveren.Ik heb zelf in 2010 voor de Specialized Roubaix gekozen wegens de lengte (hoogte) van de balhoofdbuis, dit wegens problemen met nek (na 2 wiplashes) en onderrug. Op een Roubaix zit je wel degelijk een 'hoger' dan op gelijk welk andere fiets. De Roubaix is dan ook iets gestrekter, wat wil zeggen dat hij zeer stabiel is, maar iets minder 'kort' door de bochten gaat.
Volgens mij is de Domane de hoogste, kortste fiets op de markt op dit moment, eigenlijk in alle maten. Bij een aantal andere fietsen valt de lengte van de balhoofdbuis wel mee maar is het voor een groot deel de demping die de fiets tot een comfortracer maakt.
Het is dus een kwestie van nagaan welke maat en geometrie het beste past en wat je mooi vindt. Als ik zie dat bijna alle fietsen minimaal "sehr gut" scoren zou ik mij om de kwaliteit niet zo heel snel druk maken.
Campagnolo Ultra Dork
- razenderoeland
- Forum-lid
Ik heb een ligfiets overwogen, maar wil voorlopig toch een racefiets blijven rijden.In ieder geval wil ik wat relaxter op de fiets komen te zitten zodat m'n onderrug wat minder belast gaat worden. Ook is het m'n bedoeling dat ik blijf meedoen met de clubcompetitie op de wielerbaan.oldsteel schreef:qua comfort, zou ik dan voor een ligfiets kiezen...
Ik heb diverse tests gelezen omtrent comfort racers, maar hoor ook graag reacties van mensen die een comfortracers in gebruik hebben. De trek domane kan ik hier proefrijden bij de lokale fietsenmaker. Maar ook ben ik zeer geinteresseerd in de Rose xeon. Deze is echter uitsluitend via internet te bestellen dus daar zal je van achter de pc toe moeten beslissen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Hoi,
Ik heb zelf sinds kort een Bianchi Infinito CV. Trilling bij grof asfalt/slecht wegdek worden redelijk gedempt.
Mijn advies is om te gaan proefrijden. Beukers in Petten heeft een demo (57 cm). Is goed te doen vanaf Texel.
Verdere info:
http://bicyclingaustralia.com.au/2014/0 ... -cv-review
http://road.cc/content/review/97052-bianchi-infinito-cv
http://road.cc/content/news/80296-first ... nfinito-cv
Beukers heeft ook een TREK Domane 5.9 Ultrega EPS staan.
Heb voor de Bianchi gekozen ivm de "looks" moet ik eerlijk toegeven. Eerst natuurlijk wel testrit gemaakt.. Inmiddels zo'n 600 km gereden en bevalt mij prima.
Als je nog vragen hebt, laat maar weten. Woon zelf in de buurt van Den Helder.
Ik heb zelf sinds kort een Bianchi Infinito CV. Trilling bij grof asfalt/slecht wegdek worden redelijk gedempt.
Mijn advies is om te gaan proefrijden. Beukers in Petten heeft een demo (57 cm). Is goed te doen vanaf Texel.
Verdere info:
http://bicyclingaustralia.com.au/2014/0 ... -cv-review
http://road.cc/content/review/97052-bianchi-infinito-cv
http://road.cc/content/news/80296-first ... nfinito-cv
Beukers heeft ook een TREK Domane 5.9 Ultrega EPS staan.
Heb voor de Bianchi gekozen ivm de "looks" moet ik eerlijk toegeven. Eerst natuurlijk wel testrit gemaakt.. Inmiddels zo'n 600 km gereden en bevalt mij prima.
Als je nog vragen hebt, laat maar weten. Woon zelf in de buurt van Den Helder.
-
- Forum-lid HC
Ik zou zorgen dat als je op de baan wilt blijven rijden je houding zo gelijk mogelijk is, anders gaat dat nooit goed werken. Dan krijg je op de baan ineens een hele andere belasting.
Niks mis mee om voor looks te kiezen als de geo je prima past. zoveel verschil zit er nou niet in de goede fietsen die genoemd worden.
Niks mis mee om voor looks te kiezen als de geo je prima past. zoveel verschil zit er nou niet in de goede fietsen die genoemd worden.
Ik heb vorig jaar ongeveer een maand gereden op een Trek Domane 5.2, dit ivm een kapot frame en ik nog niet helemaal besloten had welke fiets ik ging bestellen. Uiteindelijk is dit een Madone geworden, maar ik vond de Domane bijzonder lekker fietsen. Wel het comfort, maar zeker ook de performance!! Alle andere modellen uit je rijtje heb ik geen ervaring mee.