Pagina 1 van 2
DI2 spanningsverlies
Geplaatst: 09 jul 2014 11:30
door henkv
Na 2 maanden de componenten in een doos in de garage gehad te hebben had ik het probleem dat na montage dagelijks mijn batterij leeg was.
Na testen kwam ik erachter dat de batterijhouder de verantwoordelijke was. Simpelweg deze op het buro leggen met de accu erin zorgde evoor dat het voltage na 2 dagen 0V was. De batterij niet plaatsen betekende dat die gewoon z'n spanning behield.
Canyon wilde hem laten testen door shimano maar ik deed aan een 12 daagse tour mee en had geen reservehouder.
De 1é 5 dagen van de tour dagelijks opladen. De 6e dag enorme hoosbuien en de 7e dag enorm warm.
Normaal was het voltage na de rit van 8.39V naar 7.3V gezakt maar opeens de 7é dag zat er nog 7.9V in.
Wederom opladen en een dag later na aankomst: 8.3V. Probleem dus weg...
Inmiddels ben ik 1 week terug, voor de laatste rit opgeladen en vervolgens de batterij laten zitten. De spanning is nu 7.4V na 5 dagen met 1 dag van 6 uur fietsen. De symptonen van dagelijks leeg zijn dus volledig verdwenen. Of het verval tot nu normaal is weet ik niet want voor de problemen heb ik nooit het voltage gemeten. (anders dan het groene lampje op de junction).
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kon zijn? Men zegt dat de batterijhouder onderhoudsvrij is maar schijnbaar is deze toch gevoelig voor iets. Zou ik alsnog gaan voor vervanging (hij is nu 21 maanden oud, nog 3 maanden garantie dus) of zou het opgelost zijn?
Re: DI2 spanningsverlies
Geplaatst: 09 jul 2014 14:11
door GRS Pro Bike service
Is het de oude gelijkstroom DI2 of de Canbus?
Of makkelijker: 7900 DA serie of 9000DA / 6800 UL serie?
Re: DI2 spanningsverlies
Geplaatst: 09 jul 2014 15:20
door amclassic-fan
DI2 heeft nooit iets met CANbus te maken gehad. HenkV heeft volgens mij Ultegra 6770. Bij alle versies met het 2-wire systeem zit er electronica in de batterijhouder, klinkt alsof daar ergens iets mis is. Ik zou 'm vervangen.
Re: DI2 spanningsverlies
Geplaatst: 09 jul 2014 16:56
door henkv
Ja, het is de 6770.
Maar am, over die electronica, als ik de externe batterij met houder vervang door een interne batterij (die heeft geen explicite houder), zit die electronica dan in het omhulsel van de interne batterij?
Zit er soms een voltage regulator of iets dergelijks in de batterijhouder? Wellicht dat die vochtig is geworden? Aan de buitenkant zie je niets....
Ik wacht nog een paar dagen om te zien wat er gebeurt en als de spanning verder wegzakt ga ik alsnog voor garantie. Als ik zelf moet vervangen ga ik voor een interne batterij. Komt alleen weer een hoop bij, langere kabel, een lader, andere junction, 2 junction-handel kabels... Is aardig prijzig.
Re: DI2 spanningsverlies
Geplaatst: 09 jul 2014 17:00
door NicoNB
Dat klinkt als een (nieuwe) Li-Ion of LiPo batterij die een tijdje niet gebruikt (lang in de verpakking heeft gezeten) is en door het gebruik gereactiveerd word.
Re: DI2 spanningsverlies
Geplaatst: 09 jul 2014 19:46
door GRS Pro Bike service
amclassic-fan schreef:DI2 heeft nooit iets met CANbus te maken gehad. HenkV heeft volgens mij Ultegra 6770. Bij alle versies met het 2-wire systeem zit er electronica in de batterijhouder, klinkt alsof daar ergens iets mis is. Ik zou 'm vervangen.
9000 en 6800 gebruiken wel degelijk CanBus protocol.
vandaar dat het werkt met 1 signaaldraad en elk component een eigen chip heeft.
Je kunt deze groepen dan ook als een kersboom in elkaar pluggen in welke volgorde dan ook en het werkt altijd omdat de chips herkent worden door de interface wanneer je Etube koppelt.
Oude series hebben trouwens niet altijd de electronica in de batterijhouder.
Ligt eraan of er het een batterijhouder met 4draden of 2 draden is.(ligt aan jaartal)
De Junction verschilt dan ook.
Re: DI2 spanningsverlies
Geplaatst: 09 jul 2014 19:48
door GRS Pro Bike service
Stekkertjes met contactspray inspuiten kan soms helpen, vooral bij de shifters en achterderailleur.
Re: DI2 spanningsverlies
Geplaatst: 10 jul 2014 13:53
door amclassic-fan
@GRS, één keer heeft een medewerker van Shimano tegen een journalist dat verhaal over CANbus eruit gegooid en vervolgens neemt de hele wereld het voor waarheid aan. Ik heb zelf de nodige metingen gedaan in een poging het systeem te reverse engineren, iets dat met 7970 heel makkelijk was (dat lukte binnen de 2 uur). Na de tientallen uren die we in het E-Tube systeem hebben gestoken weet ik 100% zeker 't echt geen CANbus is, maar goed daar valt ook niet over discusieren als je gewoon het aantal draden telt. CANbus gebruikt immers een differentieel communicatie systeem, dus met 2 lijnen en daar komt de voeding nog bij, dat geeft dus een totaal van 4 draden.
@Henk, in de externe 6770 accuhouder zit electronica. Op het moment dat je de batterij in de aangesloten houder steekt vertelt die de rest van het systeem dat het operationeel is. Daarnaast zorgt de elektronica er voor dat de communicatie op de voedingslijn gemoduleerd kan worden, dat kan niet als je de batterij er rechtsstreeks aanhangt zoals bij 7970.
Re: DI2 spanningsverlies
Geplaatst: 10 jul 2014 15:01
door GRS Pro Bike service
@Amclassic:
OK, zo was het mij iig uitgelegd door Shimano. Het staat in meerdere persberichten en ik zag het in die van XTR ook weer voorbij komen. Affain, ik heb mechanische achtergrond dus alles buiten een gelijkstroom systeempje houdt het voor mij wel op...
Maar het is dus net zoiets als de term "tandwiel" die vaak gebruikt word wanneer men een kettingwiel/blad bedoelt.
Thanks voor de uitleg!
Ik bedenk me trouwens dat ik ééns heb meegemaakt bij een 7900 dat een corrupte voorderailleur de accu leegtrok...
Re: DI2 spanningsverlies
Geplaatst: 13 jul 2014 10:55
door iceskater77
Mijn accu liep ook (te) snel leeg. Ik kon er zo'n 500 km mee rijden. Ik heb laatst de firmware laten updaten van alle Di2 componenten. Voor de accu(houder) was er een speciale update, volgens de LBS zou die update mijn probleem oplossen. En inderdaad ik rijd nu al 1500 km met een acculading. Op mijn Garmin kan ik het batterij percentage aflezen en die staat nu op 70%.
Kijk dus of je de laatste firmware hebt!
Re: DI2 spanningsverlies
Geplaatst: 13 jul 2014 11:22
door henkv
Ja, de firmware heb ik geupdate. Het is inmiddels een week verder en hij is toch verder terug gelopen. Niet meer zo snel als eerst toen hij in 1 dag naar 0 ging.. Ik ga vanavond weer opladen en de batterijhouder loskoppelen, kijken wat er gebeurt. Mocht die weer langzaam teruglopen stuur ik de batterijhouder op.
Re: DI2 spanningsverlies
Geplaatst: 13 jul 2014 18:53
door iceskater77
Ok, nou hoop op het beste. Let er ook op dat de shifters niets raken als je de fiets wegzet. Heb ergens gelezen dat het systeem dan niet in standby gaat en stroom blijft verbruiken.