Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Wat is het nut van Di2/EPS voor de fietstoerist?

Fietsjongen
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 okt 2013 15:55

Fietsjongen 09 jul 2014 19:42

Zonder een flametopic te willen starten:

Wat is het nu het nut van elektronisch schakelen voor de fietstoerist?

Ik begrijp dat voor profs het elektronisch schakelen een grote pré is, je schakelt immers sneller, maar voor de gewone man?

Heb het idee dat het de fiets alleen maar zwaarder wordt, en de elektronica lijkt mij toch een onderdeel van de fiets dat alleen stuk kan gaan, en dan heb je toch een probleem.
De gemiddelde reparatieafdeling van een fietsenzaak begint volgens mij meer op die van een autodealer te lijken dan een simpel fietsenzaakje bij jou om de hoek.

Hetzelfde kan je je afvragen bij carbon frames, bij de introductie waren er veel voordelen te noemen, maar vooral dat het frame toch enigszins kwetsbaar is. Één verkeerde belasting en het frame kan scheuren. Inmiddels is daar veel vooruitgang in geboekt (reperatie van frames bijvoorbeeld),maar bij elektronisch schakelen, zeker voor de toeristen onder ons, zie ik het nut er niet van in.

Ben benieuwd naar jullie bevindingen. :)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28027
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 jul 2014 19:46

Makkelijker afstellen, automatisch trimmen, nooit gezeur met kabels die scherpe bochten maken, mogelijkheid meerdere shifters te monteren, fenomenaal schakelgevoel, schakelkabels hoeven nooit vervangen te worden. Redenen genoeg, dus.

Zwaarder is het niet of nauwelijks, kapot gaan kan ook een mechanische groep.

Cobbles-eater
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mei 2014 22:18

Cobbles-eater 09 jul 2014 20:13

havana schreef:Makkelijker afstellen, automatisch trimmen, nooit gezeur met kabels die scherpe bochten maken, mogelijkheid meerdere shifters te monteren, fenomenaal schakelgevoel, schakelkabels hoeven nooit vervangen te worden. Redenen genoeg, dus.

Zwaarder is het niet of nauwelijks, kapot gaan kan ook een mechanische groep.
+1

Perfect verwoord.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 09 jul 2014 20:39

Ik moet zeggen dat ik de hierboven genoemde voordelen niet herken.
Echt een voordel is het mijns inziens niet, het is anders, niet meer dan dat.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1544
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 09 jul 2014 21:00

Als ik de mensen die electronisch schakelen mag geloven is het vooral het gemak waarmee je schakelt. Het zit dus eigenijk voor een heel groot deel tussen de oren. Maar...... een extra bron van mogelijke ergernis nl. klapperende kabels in het frame, zijn verleden tijd. Ik zie wel voordelen maar ze zijn niet dusdanig dat je perse over moet.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5308
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 09 jul 2014 21:07

Vooral gemak dat je niet hoeft te trimmen en erg makkelijk schakelt.
Afstellen en geen kabels vervangen is ook een plus maar minder merkbaar.

En kapot kan het idd altijd, heb zelfs idee dat mechanische shifters eerder kapot gaan door meer (bewegende) onderdelen.

(ik heb di2 6770)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16482
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jul 2014 21:12

Is "het willen hebben" ook een goede reden? :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 09 jul 2014 21:15

Je kan ook nadelen verzinnen. Losse stekkertjes, kabelbreuk, kortsluiting met water, lege accu.

Neemt niet weg dat ik binnenkort ook een di2 groep heb ;-)

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 09 jul 2014 21:18

MarcFaFo schreef:een extra bron van mogelijke ergernis nl. klapperende kabels in het frame, zijn verleden tijd.
Alleen jammer als het de remkabel in de bovenbuis is :roll:
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 09 jul 2014 21:21

het is voor de normale mens gewoon een gadget en voor alles zijn voor en nadelen te verzinnen
Als je het leuk vind moet je het kopen zo heb ik voor mechanische super record gekozen
echt niet omdat ik harder rij tegenover de ultegra maar gewoon omdat ik het leuk vind
En nu ik dat gehad heb ben ik me aan het bedenken om een keer iets met di2 te kopen als zomerfiets 2015 maar eerst zomer 2014 eens volbrengen :)
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Cobbles-eater
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mei 2014 22:18

Cobbles-eater 09 jul 2014 22:27

Maar nu bedenk ik me net nog een vraagje; Is het waar dat je met Di2 beter van kasseien afblijft?
Want aan men nickname zien jullie wel dat ik nogal graag kasseitjes eet. 8-) Ik ben alleen te bang om het te proberen en in kosten te vallen.. :roll:

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5308
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 09 jul 2014 22:35

Waarom zou dat zijn dan ?

Plaats reactie