Wat is het nut van Di2/EPS voor de fietstoerist?
-
- Forum-lid
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 24 okt 2013 15:55
Zonder een flametopic te willen starten:
Wat is het nu het nut van elektronisch schakelen voor de fietstoerist?
Ik begrijp dat voor profs het elektronisch schakelen een grote pré is, je schakelt immers sneller, maar voor de gewone man?
Heb het idee dat het de fiets alleen maar zwaarder wordt, en de elektronica lijkt mij toch een onderdeel van de fiets dat alleen stuk kan gaan, en dan heb je toch een probleem.
De gemiddelde reparatieafdeling van een fietsenzaak begint volgens mij meer op die van een autodealer te lijken dan een simpel fietsenzaakje bij jou om de hoek.
Hetzelfde kan je je afvragen bij carbon frames, bij de introductie waren er veel voordelen te noemen, maar vooral dat het frame toch enigszins kwetsbaar is. Één verkeerde belasting en het frame kan scheuren. Inmiddels is daar veel vooruitgang in geboekt (reperatie van frames bijvoorbeeld),maar bij elektronisch schakelen, zeker voor de toeristen onder ons, zie ik het nut er niet van in.
Ben benieuwd naar jullie bevindingen.
Wat is het nu het nut van elektronisch schakelen voor de fietstoerist?
Ik begrijp dat voor profs het elektronisch schakelen een grote pré is, je schakelt immers sneller, maar voor de gewone man?
Heb het idee dat het de fiets alleen maar zwaarder wordt, en de elektronica lijkt mij toch een onderdeel van de fiets dat alleen stuk kan gaan, en dan heb je toch een probleem.
De gemiddelde reparatieafdeling van een fietsenzaak begint volgens mij meer op die van een autodealer te lijken dan een simpel fietsenzaakje bij jou om de hoek.
Hetzelfde kan je je afvragen bij carbon frames, bij de introductie waren er veel voordelen te noemen, maar vooral dat het frame toch enigszins kwetsbaar is. Één verkeerde belasting en het frame kan scheuren. Inmiddels is daar veel vooruitgang in geboekt (reperatie van frames bijvoorbeeld),maar bij elektronisch schakelen, zeker voor de toeristen onder ons, zie ik het nut er niet van in.
Ben benieuwd naar jullie bevindingen.
Makkelijker afstellen, automatisch trimmen, nooit gezeur met kabels die scherpe bochten maken, mogelijkheid meerdere shifters te monteren, fenomenaal schakelgevoel, schakelkabels hoeven nooit vervangen te worden. Redenen genoeg, dus.
Zwaarder is het niet of nauwelijks, kapot gaan kan ook een mechanische groep.
Zwaarder is het niet of nauwelijks, kapot gaan kan ook een mechanische groep.
-
- Forum-lid
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 26 mei 2014 22:18
+1havana schreef:Makkelijker afstellen, automatisch trimmen, nooit gezeur met kabels die scherpe bochten maken, mogelijkheid meerdere shifters te monteren, fenomenaal schakelgevoel, schakelkabels hoeven nooit vervangen te worden. Redenen genoeg, dus.
Zwaarder is het niet of nauwelijks, kapot gaan kan ook een mechanische groep.
Perfect verwoord.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik moet zeggen dat ik de hierboven genoemde voordelen niet herken.
Echt een voordel is het mijns inziens niet, het is anders, niet meer dan dat.
Echt een voordel is het mijns inziens niet, het is anders, niet meer dan dat.
Als ik de mensen die electronisch schakelen mag geloven is het vooral het gemak waarmee je schakelt. Het zit dus eigenijk voor een heel groot deel tussen de oren. Maar...... een extra bron van mogelijke ergernis nl. klapperende kabels in het frame, zijn verleden tijd. Ik zie wel voordelen maar ze zijn niet dusdanig dat je perse over moet.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
Vooral gemak dat je niet hoeft te trimmen en erg makkelijk schakelt.
Afstellen en geen kabels vervangen is ook een plus maar minder merkbaar.
En kapot kan het idd altijd, heb zelfs idee dat mechanische shifters eerder kapot gaan door meer (bewegende) onderdelen.
(ik heb di2 6770)
Afstellen en geen kabels vervangen is ook een plus maar minder merkbaar.
En kapot kan het idd altijd, heb zelfs idee dat mechanische shifters eerder kapot gaan door meer (bewegende) onderdelen.
(ik heb di2 6770)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Je kan ook nadelen verzinnen. Losse stekkertjes, kabelbreuk, kortsluiting met water, lege accu.
Neemt niet weg dat ik binnenkort ook een di2 groep heb
Neemt niet weg dat ik binnenkort ook een di2 groep heb
het is voor de normale mens gewoon een gadget en voor alles zijn voor en nadelen te verzinnen
Als je het leuk vind moet je het kopen zo heb ik voor mechanische super record gekozen
echt niet omdat ik harder rij tegenover de ultegra maar gewoon omdat ik het leuk vind
En nu ik dat gehad heb ben ik me aan het bedenken om een keer iets met di2 te kopen als zomerfiets 2015 maar eerst zomer 2014 eens volbrengen
Als je het leuk vind moet je het kopen zo heb ik voor mechanische super record gekozen
echt niet omdat ik harder rij tegenover de ultegra maar gewoon omdat ik het leuk vind
En nu ik dat gehad heb ben ik me aan het bedenken om een keer iets met di2 te kopen als zomerfiets 2015 maar eerst zomer 2014 eens volbrengen
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
-
- Forum-lid
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 26 mei 2014 22:18
Maar nu bedenk ik me net nog een vraagje; Is het waar dat je met Di2 beter van kasseien afblijft?
Want aan men nickname zien jullie wel dat ik nogal graag kasseitjes eet. Ik ben alleen te bang om het te proberen en in kosten te vallen..
Want aan men nickname zien jullie wel dat ik nogal graag kasseitjes eet. Ik ben alleen te bang om het te proberen en in kosten te vallen..