Afstellen eerste fiets
Sinds gisteren ook eigenaar van een (eerste) racefiets, Cannondale CAAD10 2012. Afmontage Shimano 105
Framemaat is 54 cm en ik ben zelf 1.80cm. BBL: 81 cm
Nu ben ik bezig gegaan met afstellen omdat het zadel voor mij te hoog stond en ik dus last van mijn pezen kreeg in de knie. Verder geen klacht in handen, armen, voeten en rug dus verder lijkt alles goed. Maar optisch lijkt het zadel wel erg laag nu?
Bij het indrukken van de shifters is de naaf volledig onzichtbaar en het zadel is nu afgesteld zodat er een lichte buiging in mn knie zit onderin. Echter is het verschil in hoogte tussen stuur en zadel maar 4cm. Iemand tips/opmerkingen?
Framemaat is 54 cm en ik ben zelf 1.80cm. BBL: 81 cm
Nu ben ik bezig gegaan met afstellen omdat het zadel voor mij te hoog stond en ik dus last van mijn pezen kreeg in de knie. Verder geen klacht in handen, armen, voeten en rug dus verder lijkt alles goed. Maar optisch lijkt het zadel wel erg laag nu?
Bij het indrukken van de shifters is de naaf volledig onzichtbaar en het zadel is nu afgesteld zodat er een lichte buiging in mn knie zit onderin. Echter is het verschil in hoogte tussen stuur en zadel maar 4cm. Iemand tips/opmerkingen?
-
- Forum-lid HC
Je kan je stuurnok nog laten zakken om een grotere drop te verkrijgen.
De spacers die onder je sturnok zitten, kunnen dan bovenop.
Zit je niet te gestrekt op je fiets? Lijkt me een nogal lange stuurnok, het kan optisch bedrog zijn.
De spacers die onder je sturnok zitten, kunnen dan bovenop.
Zit je niet te gestrekt op je fiets? Lijkt me een nogal lange stuurnok, het kan optisch bedrog zijn.
-
- Forum-lid
http://voorkomblessures.veiligheid.nl/w ... -racefiets
Hey aller eerst mooie fiets veel plezier ermee
Voor de afstelling kijk eens op de bovenstaande link
Daar kun je een heel eind mee komen
Veel sucses
Hey aller eerst mooie fiets veel plezier ermee
Voor de afstelling kijk eens op de bovenstaande link
Daar kun je een heel eind mee komen
Veel sucses
Stuurpen is 13cm. Als ik juist heb gemeten. Midden stuur tot midden van het balhoofd. Heb alleen geen last van mijn rug/armen dus denk dat dit wel goed is? Binnenkort anders maar naar de FM die misschien een kortere heeft. Zal zo wat proberen met de spacers om de drop te vergoten.
Verder zit ie er normaal uit. Weet iig zeker dat een groter frame niet zou passen maar een kleiner frame dan 54 met 1,80cm lijkt me ook niet? Dus is het gewoon een kwestie van afstelling? Nogmaals, had ook alleen maar last van kniepezen Denk dat ik alleen dus die drop moet vergoten.
Verder zit ie er normaal uit. Weet iig zeker dat een groter frame niet zou passen maar een kleiner frame dan 54 met 1,80cm lijkt me ook niet? Dus is het gewoon een kwestie van afstelling? Nogmaals, had ook alleen maar last van kniepezen Denk dat ik alleen dus die drop moet vergoten.
Maar zoals ik het even snel in kan schatten is die space toren iets van 5cm en om dat in 1 keer naar 0 terug te brengen is behoorlijk rigoreus. Probeer het eens en ga een stuk fietsen zonder echt vol te gaan want het zal meer impact op je bilspieren en rug gaan geven.
Kleiner frame kan best wel maar dat ligt aan je verhoudingen en hoe een frame veranderd qua geometrie als je een kleinere maat neemt (hoogte balhoofd, lengte bovenbuis etc...)
Ik heb met mijn 181cm op een Cervelo RS 2008 51cm prima gezeten. De drop was echter wel behoorlijk en dat moet je kunnen rijden. Lijkt me dat je voor je lengte relatief korte benen hebt als je op dit frame je zadel zo laag moet zetten.
Kleiner frame kan best wel maar dat ligt aan je verhoudingen en hoe een frame veranderd qua geometrie als je een kleinere maat neemt (hoogte balhoofd, lengte bovenbuis etc...)
Ik heb met mijn 181cm op een Cervelo RS 2008 51cm prima gezeten. De drop was echter wel behoorlijk en dat moet je kunnen rijden. Lijkt me dat je voor je lengte relatief korte benen hebt als je op dit frame je zadel zo laag moet zetten.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid HC
Je stuurpen wijst niet omhoog, zo laten dus.
Probeer eerst 1 spacer te verwijderen en ga dan een tijd met deze afstelling fietsen. Dan kunnen je nek en rug eraan wennen. Daarna kun je kijken of je nog dieper kan zitten.
Je hebt geen sloping frame, waar de zadelpen dan verder uit het frame komt, maar een klassiek model frame.
Daardoor steekt je zadelpen niet zo ver uit het frame.
Probeer eerst 1 spacer te verwijderen en ga dan een tijd met deze afstelling fietsen. Dan kunnen je nek en rug eraan wennen. Daarna kun je kijken of je nog dieper kan zitten.
Je hebt geen sloping frame, waar de zadelpen dan verder uit het frame komt, maar een klassiek model frame.
Daardoor steekt je zadelpen niet zo ver uit het frame.
Haha, ja van die stuurpen zag ik al. Heb alleen nu alle spacers eraf gehaald en erbovenop gezet (1 paste er niet meer bovenop, joost mag het weten). Dus ziet er nu zo uit en vind ik het er al beter en kloppend uitzien.
Ben sportief en nog 'maar' 23 dus het grote drop verschil zou mijn rug aan moeten Ga morgen de testrit maken want wil mijn knie niet overbelasten aangezien ik daar nog wel wat voel. Laat het wel weten
Ben sportief en nog 'maar' 23 dus het grote drop verschil zou mijn rug aan moeten Ga morgen de testrit maken want wil mijn knie niet overbelasten aangezien ik daar nog wel wat voel. Laat het wel weten
De bovenste spacer moet boven de vorkbuis uitkomen om met de topcap spanning te kunnen maken bij het stellen van het balhoofd.Dennis. schreef:Haha, ja van die stuurpen zag ik al. Heb alleen nu alle spacers eraf gehaald en erbovenop gezet (1 paste er niet meer bovenop, joost mag het weten).............
-
- Forum-lid HC
Lekker met een licht verzet trappen, ofwel met een hoge cadans, dan belast je je knie niet zo.
Je fiets ziet er al wat beter uit met het stuur wat lager. Zoals lugosi al zegt moet de bovenste spacer een beetje boven de vorkbuis uitkomen om de speling op je balhoofd af te kunnen stellen.
Wanneer je je definitieve zit hebt gevonden, kun je de vorkpijp boven de stuurnok afzagen, waardoor je geen spacertorentje boven je stuurnok hebt.
Je fiets ziet er al wat beter uit met het stuur wat lager. Zoals lugosi al zegt moet de bovenste spacer een beetje boven de vorkbuis uitkomen om de speling op je balhoofd af te kunnen stellen.
Wanneer je je definitieve zit hebt gevonden, kun je de vorkpijp boven de stuurnok afzagen, waardoor je geen spacertorentje boven je stuurnok hebt.