Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielset bouwen, Spaken advies

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 13 jul 2014 08:28

ik wil een wielset (laten)bouwen die geschikt moet zijn voor kasseien en veldrijden:

Naaf en Velgkeuzes zijn al gemaakt:
Naven: Novatec, Road Light 36gaats (408gr excl snelspanners)
Velgen: Mavic Open Pro (870 gr totaal)

Over de spaken en nippels twijfel ik nog,
Spaakkeuzes:
DT Competition(325gr per 64stuks)/DT Alpine 3 (418gr) of DT Supercomp (318gr)

op zich gaat mijn voorkeur uit naar de DT Supercomp, is deze goed genoeg voor omschreven gebruik?

Nippelkeuzes:
AC Alunippel of messingnippel, of andere tips..?

op dit moment zou mijn keuze zijn:
messing nippel
2mm dik-14mm lang

hangt de lengte af van het type spaak? 12 of 14mm



Welke spaken adviseren jullie mij, en wat is de beste keuze qua nippel?
uiteraard ben ik ook benieuwd of jullie deze samenstelling geschikt voor kasseien en veldrijden. ik weeg overigens 80kg.

Ik heb overigens alvast een poging ondernomen om de spaaklengte te berekenen,
is er iemand die kan helpen aan de ontbrekende cijfers? kan de info de hubs niet terug vinden. weet iemand de benodigde specs van de Novatec light naven voor en achter?


Afbeelding





(ik ga overigens bestellen via CNC-Bike.de, hier hebben ze de meeste keus, en ook een van de weinige sites waar je Novatec naven kan bestellen)
Laatst gewijzigd door martijn78 op 13 jul 2014 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

asdfghjkl
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 okt 2005 18:52

asdfghjkl 13 jul 2014 09:18

Mavic adviseert 12 mm nippels voor Open Pro: http://www.mavic.com/rims-road-triathlon-open-pro

Voor de toepassing die je noemt zou ik voor messing nippels gaan. Aluminium is wat minder sterk en kan ook iets minder goed tegen veel vocht en troep.

Spaken zou ik niet moeilijk over doen, gewoon DT Competition. Die zijn sterk genoeg, zeker in 32 spaaks voor en achterwiel.

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 13 jul 2014 10:46

thanks,
12mm lang dus en 2mm dik, of moet dit dan 1,8mm zijn?
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5166
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 13 jul 2014 11:11

Bij competition spaken gebruik je 1.8 of 2.0mm. Afhankelijk van welke competition spaak je gebruikt.
Het gewicht dat je opgeeft voor de competition spaak is voor de 1.8mm versie; de smalste sectie hiervan is 1.6mm, imo te weinig om sterke wielen van te spaken (voor de door jou opgegeven toepassing).
De competition 2.0 (de standaard versie) weegt 382g.
De supercomp weegt 318 en er gaan 1.8mm nipples op.
Heb zelf al vaak gebruik gemaakt van de supercomp, triple butted spaak (sterk en licht).

Opletten met de maten van naven (en velgen) die je vindt op het internet, zelfs op websites van de fabrikant. Mavic gebruikt spoke support diameter i.p.v. erd (verschil van 3mm).
Idealerwijze neem je zelf de maten van je naaf en velg op de correcte wijze.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 13 jul 2014 11:52

Nippels in ieder geval messing. Buiten het gewicht bestaat er geen ander argument om voor Alu te gaan. Messing blijft wat beter nastelbaar ook.

Ik zou gewoon voor de DT Competition spaken gaan. De 2,0 mm variant. Het is niet perse zo dat de 1,8mm minder sterk is overigens. Met 2,0 is het wel iets makkelijker spaken.

Ik vraag mij wel af hoe je tot de keuze voor deze naven en velgen bent gekomen. Je wilt duidelijk een sterke wielset maken. De Openpro's zijn niet de sterkste velgen. En wellicht is voor het veldrijden een iets bredere velg ook niet verkeerd? Zou een velg als een Kinlin XC279 niet een mooie optie zijn?

Daarbij staan ook de Novatecs bekend om dat ze licht zijn, betaalbaar, sterk, lopen mooi, alleen de afdichting van de lagers is verre van optimaal... Dat lijkt mij bij het veldrijden ook een belangrijk criterium.

Spaaklengte berekenen: http://leonard.io/edd/ Hier staan alle maten wel in. Uiteraard achteraf wel zelf even nameten voordat je gaat bouwen!

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 13 jul 2014 12:02

ok, dank voor het advies. ik ga voor dus voor de messing nippel 2,0 met een lengte van 12mm. en de DT competition spaak

ik ga dan eerst de velgen en de naven bestellen,
had gehoopt alles in 1x te bestellen, de verzendkosten bij CNC-Bike.de zijn namelijk e10.50.
maar als dit de beste weg is dan is het niet anders.

mocht er iemand zijn die met dezelfde specs al eens een wielset heeft gebouwd en dus weet wat de spaaklengte moet zijn dan hoor ik het graag.
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

musicus
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 12 sep 2011 18:57
Locatie: Nijmegen

musicus 13 jul 2014 21:54

Ik heb geen set gespaakt met dezelfde velg, maar ik heb wel iedere keer de lengte berekend via leonard.io
Tot nu toe is dat altijd goed gegaan, ook met de naven van Novatec. Ik wilde alles ook in 1 keer bestellen bij CNC-bike ivm de verzendkosten.
Vul voor de grap eens een iets andere ERD in, kom je best vaak tot dezelfde spaaklengte....

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 13 jul 2014 22:00

Dat is goed om te weten, toevallig nog de afmetingen van de Novatec naven?
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

musicus
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 12 sep 2011 18:57
Locatie: Nijmegen

musicus 13 jul 2014 22:22

Niet direct, ik heb ze gehaald van de site van Novatec.
En ze stonden geloof ik ook in Leonard.io

Mocht je vastlopen kan ik ze proberen op te meten, al gaat dat wat lastiger nu ze gespaakt zijn...

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 16 jul 2014 13:32

StefanJ schreef: Ik vraag mij wel af hoe je tot de keuze voor deze naven en velgen bent gekomen. Je wilt duidelijk een sterke wielset maken. De Openpro's zijn niet de sterkste velgen. En wellicht is voor het veldrijden een iets bredere velg ook niet verkeerd? Zou een velg als een Kinlin XC279 niet een mooie optie zijn?

Daarbij staan ook de Novatecs bekend om dat ze licht zijn, betaalbaar, sterk, lopen mooi, alleen de afdichting van de lagers is verre van optimaal... Dat lijkt mij bij het veldrijden ook een belangrijk criterium.
Novatec naven omdat ze goed betaalbaar zijn, en goede reputatie.
Daarbij is mn crosser Campa en mn racer is Shimano dus moet er ook een extra body gelijk bij nemen. ook die zijn goed betaalbaar van Novatec.

De openpro's heb ik nog liggen en zijn zgan, vandaar mijn keuze.

tja dat van die afdichting heb ik eerder gehoord, maar ik denk toch dat ik het risico ga nemen vanwege de prijs kwaliteit verhouding
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

Plaats reactie