Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Is een privé trainer het waard?

sietsuh77
Forum-lid

sietsuh77 13 jul 2014 10:30

Beste fietsers,

om jullie even een goed inzicht te laten geven over mijn situatie zal ik mij eerst even voorstellen.
Ik ben in 2011 begonnen met wielrennen, het ging toen nog heel recreatief en er zat totaal geen structuur in. Het was vooral kennis maken met de sport.
Vorig jaar ben ik lid geworden bij de KNWU en een fanatieke wielervereniging.
Ik heb dat jaar vooral oefenwedstrijden gedaan en daarbij ook aardig wat getraind, maar het was nog steeds kennis maken met de sport.

Sinds afgelopen jaar ben ik zeer fanatiek gaan wielrennen, ik rij iedere week een knwu wedstrijd en omdat het zo goed ging mocht ik ook mee naar een internationale meerdaagse in Duitsland. Er deden daar vooral land selecties mee, dus het niveau was zeer hoog.
Tegen mijn verwachting in ging die meerdaagse erg goed, ik was in het eindklassement op de 34e plaats geëindigd van de 150 deelnemers.

Mijn ploegenleider ziet talent in mij en hij vindt dat ik daar beter gebruik van moeten maken door een privé trainer te nemen.
Momenteel train ik op hartslag en maak ik voor iedere maand een trainingsschema.
Ik probeer daarmee rekening te houden met hersteltijden, die ik basseer op mijn rusthartslag. In mijn schema's heb ik geprobeerd een opbouw te maken zodat ik in de zomer zou gaan pieken. De type trainingen die ik doe varieëren van duurtraining tot interval training. Zelf denk ik dat het trainen nog wel efficiënter kan, maar daar ben ik dan ook mee aan het experimenteren.

Zou een privé trainer veel betere schema's kunnen maken dan ik?
Ik ben een beetje sceptisch over die trainers aangezien ik me afvraag hoe goed zij mijn lichaam kennen, bovendien zijn ze bepaald niet goedkoop.

Aangezien jullie hier allemaal ervaren fietsers zijn vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn met deze trainers en of jullie denken dat het de moeite kan zijn om zo'n trainer te nemen.

Graag hoor ik jullie mening.

jansen2.0
Forum-lid

jansen2.0 13 jul 2014 11:05

Ik mis je doel? Wat wil je bereiken? Wat is je leeftijd? (Niet geheel onbelangrijk)
Previous name Jansen01

sietsuh77
Forum-lid

sietsuh77 13 jul 2014 12:02

mijn leeftijd is 16 jaar, ik zit momenteel in de nieuwelingen categorie.
Het doel wat ik heb is om af en toe een podiumplek te bereiken in de Nederlandse criteriums.
Momenteel heb ik dat niveau nog niet, dus zal ik nog moeten blijven trainen.
Ik vroeg me af of een privé trainer daar echt voor nodig is, of dat zelf schema's ook goed mogelijk is.

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 13 jul 2014 12:21

kunt ook altijd eens kijken bij

http://www.webtrainer.com/nl/
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 13 jul 2014 12:34

Gewoon aansluiten bij een club. Daar zitten gekwalificeerde trainers. Voor jouw leeftijd het beste.
What makes the boat go faster?

Tom-s
Forum-lid

Tom-s 13 jul 2014 12:41

Zoals aangegeven is het zeer zinvol om te gaan fietsen bij een club. Op jou leeftijd is het belangrijk dat je het plezier in het fietsen houdt, het moet geen dagtaak worden, "niet van moeten".
Als je er interesse in heb, heb je er daarnaast mogelijk baat bij je in te lezen in het trainen op basis van vermogen (naast je hartslag en je gevoel).
Een vermogensmeter geeft je een berg extra informatie aangaande je training en stelt je mits goed gebruik in staat om meer nauwkeurige trainingschema's op te stellen en met name ze meer tijdig bij te stellen op basis de extra verkregen data.
Of je een training dan vanaf het begin wil combineren met het trainen op vermogen is iets wat je voor jezelf moet uitmaken. Mits je er voldoende tijd in moeite in steekt om de nodige literatuur door te nemen en te spreken met mensen met ervaring heeft het potentie om dit pad alleen te bewandelen.
Echter ook wanneer je een trainer/coach in de arm neemt en deze heeft ervaring met het trainen op vermogen zal deze je heel nauwkeurig kunnen begeleiden op basis van je verschafte trainingsdata.
Mijn advies zou zijn om het boek: Training and racing with a powermeter van H. Allen en A. Coggan aan te schaffen.
Lees dit boek aandachtig door, wees kritisch en maak voor jezelf uit of het trainen op vermogen een toekomst voor jou heeft.
Maak daarna pas de keus of je gaat trainen op vermogen dan wel met een trainer of dat je direct beide combineert.

sietsuh77
Forum-lid

sietsuh77 13 jul 2014 13:35

Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik ben er niet helemaal duidelijk in geweest, maar ik ben al lid van de UWTC de Volharding.
Hier is het eigenlijk de gewoonte om een privé trainer te nemen, maar daar heb ik mijn bedenkingen bij.
Er zijn dus geen trainers bij de club.

Die site had ik ook al eerder gezien, maar ik krijg de indruk dat daar maar weinig persoonlijke begeleiding bij komt kijken. Het geeft mij de indruk dat ze een standaard methode hanteren om schema's te maken waarbij ze voor iedere persoon dezelfde opbouw gebruiken.
Kunnen zij echt dingen zien aan de persoon die hun in staat stelt om het perfecte schema te maken?

Trainen op vermogen is iets waar ik wel echt wat aan heb, alleen zijn die sensoren momenteel nog onbetaalbaar zo ver ik weet. Ik dacht dat die sensoren boven de duizend euro kosten? Zodra het enigszins betaalbaar wordt zullen wij zeker zo'n meter aanschaffen.
Dat boek zal ik gaan bekijken, een beetje lezen kan geen kwaad natuurlijk.

Tom-s
Forum-lid

Tom-s 13 jul 2014 13:47

De kosten van een vermogensmeter zijn de laatste jaren aanzienlijk gedaald.
Voor betaalbaar (<1000€) trainen op vermogen kun je kijken bij Power2Max of Stages.

The Cyclist training bible is een boek van Joe Friel en behandeld de basis van training. Het boek stelt je in staat om, op basis van vermogen en ook hartslag, een trainingsschema op te stellen en te analyseren.
Ik zou dit boek pas overwegen te gaan lezen wanneer je klaar bent met Training and racing with a powermeter. Dit stelt je beter in staat om te gaan met de verstrekte informatie (trainingsleer kan overweldigend overkomen als je van 0 begint).

Persoonlijk ben ik van mening dat je er veel meer aan hebt wanneer je jezelf inleest in de trainingsleer en het trainen op vermogen in vergelijking met een website als bovenstaand.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 13 jul 2014 13:48

Ik betwijfel of er clubs zijn waar je echt persoonlijke training(schema's) krijgt. Maar je kan dit altijd navragen.
Vraag eens aan je ploegmaats hoe hun het doen. Ik ben van mening dat je zelf ook een heel eind kan komen.

Of je echt veel voordeel heb van een power meter twijfel ik toch ernstig aan.
Dit gaat echt om de laatste paar %.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 13 jul 2014 14:15

Ik heb vorig jaar een trainer in de hand genomen en daar heel veel baat bij gehad. De trainingsschema's die hij maakte waren gebaseerd op een VO2max test voorafgaand aan het seizoen en eentje in de loop van het seizoen. Tevens waren ze afgestemd op mijn doelstelling. Inderdaad het was niet goedkoop, maar ik was er erg blij mee.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

sietsuh77
Forum-lid

sietsuh77 13 jul 2014 14:19

Nogmaals bedankt voor alle reacties.
De prijzen beginnen inderdaad dan al de goede kant op te gaan, maar 700 euro is eigenlijk ook te duur voor mij.
Wat de trainingsboeken betreft denk ik dat ik maar goed moet gaan lezen in de vakantie, ik ga er denk ik toch voor om het op die manier zelf te doen.

Ik zie trouwens wel nut in een vermogensmeter over de hartslagmeter aangezien mijn hartslag door heel veel factoren wordt beïnvloed. De verschillen zijn aanzienlijk van dag tot dag, ik weet niet of dit bij jullie ook zo sterk voorkomt. Maar op dezelfde intensiteit heb ik de ene dag 10 slagen meer dan op de andere dag.
Toch moet ik het daar voorlopig maar mee doen.

Fijn om een keer een ervaring van iemand te horen over een eigen trainer.
Trainen op je VO2 max heb ik nog niet eerder van gehoord, klinkt interessant.
Een inspanningstest doen lijkt mij dan ook geen gek idee, dan leer ik mijzelf nog beter kennen.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 13 jul 2014 14:19

Had je zelf al ook eens zoiets geprobeerd? Want wellicht had je t zelf ook gekund?

Plaats reactie