Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Framemaat rose xeon rs

Manieren
Forum-lid

Manieren 15 jul 2014 14:07

Ben er ondertussen al uit welke racefiets ik wil kopen een: rose xeon rs.

Twijfel alleen nog een beetje tussen de framemaat. Volgens enkele vuistregels (ik weet het zegt lang niet alles) kom ik met mijn lengte van 183 cm en bbl van ongeveer 85 cm uit op een frame van 56. Ben trouwens 25 jaar.

Nu verkoopt rose dus alleen maar frame maten in 55 en 57, dus val ik er precies tussenin. Volgens de rose richtlijnen zit je bij 85 tot 87 cm bbl op het frame 57. Ook rijd ik geen wedstrijden (maar noem ik mijzelf ook geen relaxte toerrijder) en zit de xeon rs uit zichzelf al wat dieper, dus zit ik in eerste instantie te denken dat ik beter voor 57 kan gaan. Omdat dit in de maattabel wordt aangegeven en ik anders waarschijnlijk wel heel diep kom te zitten. Het is een frame met een horizontale bovenbuis, weet niet of dit nog van invloed is op de keuze? Heb de fiets wel al bij iemand anders kunnen bekijken maar helaas heeft deze een hele andere maat, dus heb hem niet goed kunnen passen. En heb niet direct de mogelijkheid om naar Bochelt te gaan.

Op dit moment fiets ik op een tweedehandse maat 58 batavus fiets, die op zich prima rijdt, met de juiste instellingen, maar daar had ik wel het idee dat die aan de grote kant was en niet meer groter mocht zijn (vooral qua bereik van armen). Nu zie ik dat de bovenbuislengte netzo als bij de rose ook 560mm is, maar de reach was bij de batuvus een stukje groter. Dus lijkt mij dat je bij de rose al iets meer bereik hebt.

Wat zouden jullie aanraden in dit geval 55 of 57? Weet eerlijk gezegd bijna zeker dat het beide kan maar wat zal fijner rijden.

http://www.rose.nl/bike/rose-xeon-rs-20 ... aid:690657
Laatst gewijzigd door Manieren op 15 jul 2014 15:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 15 jul 2014 14:32

De meeste zeggen, als je tussen 2 maten valt neem dan de kleinste.

Volgens mij past iemand van 183 cm niet echt mooi op een 55 cm frame. Het zal zo "klein" tonen.

Met je 183 cm en een bbl van 85 cm heb je een in verhouding lang bovenlijf..
Het verschil in balhoofd tussen een 55 en 57 cm is 15mm
De reach is 5 mm verschil.
De bovenbuis is 15mm langer van de 57 cm tov de 55.

Als je zelf aangeeft om niet te diep te willen zitten dan zou ik voor de 57 gaan, deze zal zeker niet te groot zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Pointer16
Forum-lid

Pointer16 15 jul 2014 15:09

Ik weet niet waar je woont maar Bocholt is 40km vanaf Zevenaar grens.

Dan kun je de fiets in de winkel meten....

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 15 jul 2014 15:11

Zou ook voor de 57 gaan.

Manieren
Forum-lid

Manieren 16 jul 2014 11:31

Lcsmet schreef:De meeste zeggen, als je tussen 2 maten valt neem dan de kleinste.

Volgens mij past iemand van 183 cm niet echt mooi op een 55 cm frame. Het zal zo "klein" tonen.

Met je 183 cm en een bbl van 85 cm heb je een in verhouding lang bovenlijf..
Het verschil in balhoofd tussen een 55 en 57 cm is 15mm
De reach is 5 mm verschil.
De bovenbuis is 15mm langer van de 57 cm tov de 55.

Als je zelf aangeeft om niet te diep te willen zitten dan zou ik voor de 57 gaan, deze zal zeker niet te groot zijn.
Bedankt voor het meedenken. Ja dat idee had ik ook al dat maat 55 niet echt mooi oogt, een beetje net zo als de profs :P . Dus ga wel lekker voor maat 57. De geometrie en de maat groter lijken elkaar aardig te compenseren. Hoop wel dat ik mij zadel nog redelijk ver kan laten uitsteken, vind ik altijd wel mooi staan.
Bochelt is helaas een aardig eind rijden. Maar geloof wel dat maat 55 of 57 past, in het uiterste geval heb je 30 dagen retourrecht.

Zoiets gaat het dan worden met: shimano afmontering en ander zadel.

Afbeelding

Plaats reactie