Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Klimmen verbeteren

stansfield
Forum-lid

stansfield 17 jul 2014 20:14

Ik fiets nu voor het eerste jaar en we fietsen vaak in de 'vierkant' Amersfoort-Harderwijk-Apeldoorn-Amerogen. Daarin heb je wel wat "klimmetjes". Natuurlijk de Amerongse berg, maar ook de aardhuisweg richting Apeldoorn en zo zijn er nog wel wat kleine klimmetjes in dat gebied. Nu kan ik op het vlakke de snelheid vrij goed aan. Maar zodra het omhoog gaat krijg ik het lastig. Ik ben wel een wat zwaardere renner (95 kilo) maar is er behalve afvallen nog een manier om mijn klimsnelheid te verbeteren zodat ik die klimmetjes beter aan kan en niet uit het groepje gelost wordt.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 17 jul 2014 21:50

Afvallen levert, zoals je zelf eigenlijk ook al aangaf, het meeste rendement.

Verder zou ik gewoon vaak in mijn eentje op zo'n klimmetje gaan trainen. Een aantal series op en neer een klim op (en af).

De Amerongse berg bijvoorbeeld drie keer pakken. Een rondje van een kilometer of vijf rustig op het vlakke fietsen, en dan weer een serie doen. Als je conditie beter is, kun je dit desgewenst uitbreiden met nog een serie.

Als je ergens beter in wilt worden moet je het vaak oefenen.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 17 jul 2014 22:24

Ik rij regelmatig een rondje Amerongse berg, Leersum, klimmetje burg. Vd Bosch laan, via de scherpenzeelse weg weer omhoog, en dan weer naar de noordzijde Amerongse berg. 3 rondjes is een kilometer of 60. Best leuk en misschien wel nuttig ;)

JM_H
Forum-lid

Gebruikersavatar JM_H 17 jul 2014 23:13

Dit rondje vond ik zelf ook wel leuk.. http://app.strava.com/activities/165555888
Afbeelding

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 18 jul 2014 11:03

Klimmen is veel gecompliceerder dan vaak een heuvel op fietsen. Het heeft ook met je conditie te maken. Met Wattages is dit heel makkelijk uit te leggen. Wanneer je harder naar boven wilt fietsen moet je meer vermogen per kg lichaamsgewicht produceren.

Door iedere keer zo hard mogelijk naar boven te rijden verbeterd je conditie niet. Je wordt iets sterker waardoor het beter lijkt te gaan. Je conditie verbeter je door veel hele rustige duurtrainingen te doen, daardoor val je ook af, en daarna specifieker te gaan trainen. Rustige duur is dan ook echt rustig.

Op mijn website staat een artikel over klimtraining. http://www.alansmeets.nl/index.php/nl/h ... ielrenners

stansfield
Forum-lid

stansfield 18 jul 2014 13:46

Bedankt voor alle tips.
Ik fiets nu ook pas voor het eerste jaar in een groep met fietsers die al vele jaren fietsen. Dus het zal ook wel een kwestie van duurvermogen/conditie/vermogen(macht) zijn wat is nog mis. Dus naast de groepstochten nog wat extra trainen. Afgewisseld op conditie (lange rustige duurtrainingen) en wat klimmen om de duurtraining af te sluiten.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 18 jul 2014 15:41

Klimmen is mijns inziens naast conditie vooral mentaal.
What makes the boat go faster?

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 jul 2014 19:25

Livio Livius schreef:Klimmen is mijns inziens naast conditie vooral mentaal.
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Je lichaam wil, als het zwaar wordt, alleen maar stoppen. En je geest moet dat lijf dwingen om door te gaan.
En het is ook je geest die beloont wordt als je boven bent.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 19 jul 2014 14:48

Niet te ingewikkeld doen hè!

Hij wil mee kunnen op de reeds genoemde klimmetjes in het midden van Nederland. Dat is geen klimmen.

stansfield
Forum-lid

stansfield 19 jul 2014 19:25

robbebopper schreef:Niet te ingewikkeld doen hè!

Hij wil mee kunnen op de reeds genoemde klimmetjes in het midden van Nederland. Dat is geen klimmen.
Vandaar dat ik het ook 'klimmetjes' noem. ;)

DDX
Forum-lid HC

DDX 19 jul 2014 19:30

Volgens mij kan je het mentale deel in Nederland prima oefenen met flinke tegenwind.

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 21 jul 2014 11:44

Verleg je trainingsgebied eens een klein stukje. Rondom de Posbank liggen relatief veel klimmetjes op een klein gebied. Met wat draaien en keren, achtjes draaien etc. kun je aardig wat keren op en af zonder steeds dezelfde klim te doen. De klimmetjes zo hard mogelijk omhoog rijden, ertussen in rustig rijden en je hebt een prima intervaltraining.

Plaats reactie