Ik ben meer van bewust dat er al heel veel geschreven is over dit onderwerp, maar veel is oftewel oudere informatie of het is tegenstrijdig met andere informatie.
Dalen in de bergen sis een vak op zichzelf, als je het goed wilt doen. Nu heb ik redelijk wat colletjes op- en af gefietst de laatste jaren, maar ik ben toch benieuwd naar ervaringen icm Alu-carbon wielen.
Waar vrijwel alle posters het over eens zijn is dat je met full carbon clinchers eigenlijk vooral weg moet blijven uit lange afdalingen. Dat zeer capabele profs dit wel doen is de reden dat ze profs zijn en dat is dus totaal geen relevant argument.
Het probleem zit hem in oververhitting met alle gevolgen van dien. Persoonlijk zou ik alleen hier om al niet willen beginnen aan een dergelijk avontuur, mijn LBS zegt echter dat het met de duurdere wielen (Zipp, Reynolds, ENVE, HED etc) nauwelijks meer een probleem is. Na informeren bij oa. Kuiper (ivm nieuwe wielset), onderschrijft hij de ervaring dat oververhittingsproblemen nog maar nauwelijks voorkomen. Gebruik van juiste remblokken is dan natuurlijk wel essentieel. [tegenstrijdigheid]
Bij Alu-carbon wielen ligt de nuance wat anders. Er is nauwelijks discussie dat Aluminium remrand het remmend vermogen van de wielen enorm laat toenemen. Er wordt nog wel gewaarschuwd om niet met te hoge druk te rijden (zodat de band, wanneer de lucht opwarmt en uitzet wat extra ruimte heeft, zonder dat hij eraf loopt). Delaminatie wordt ook genoemd, maar wordt door geen enkele FM onderschreven als een actueel probleem bij de betere wielen (FFWD, Kuiper en daar boven).
Compleet aluminium wielen hebben van dit alles de minste problemen, omdat de aluminium velgen de warmte beter (zou) kunnen afvoeren.
Een beetje verder onderzoek levert de volgende informatie op:
Continental GP 4000S band (min: 7 bar, max 8,5 bar)
FFWD FCC: 9 bar Max pressure
Wet van Regnault: p/T = constant*
(*: Bij een ideaal gas, wat lucht niet helemaal is)
Hypothetische situatie waarbij de banden op 7 bar worden opgepompt voor het fietsen, waarbij de temperatuur 25 graden celsius
Korte berekening leert dat de lucht in de band een temperatuurstijging van ca 65 graden mag ondergaan voordat hij boven de aanbevolen 8,5 bar komt. Dit is dus het punt waarop de Buitenband zijn maximum druk overschrijdt. Op dat moment mag de lucht nog verder verwarmen met 20 graden voordat we op het punt komen dat de aanbevolen maximum temperatuur van de FCC velgen wordt overschreden.
Nu is de wamtegeleidingscoëfficiënt en warmtecapaciteit van 3k carbon niet zo snel te vinden, waardoor het moeilijk te zeggen is in hoeverre deze verschilt van aluminium. De vraag is dan ook in hoeverre de kans op een blow-out reëel is. Zeker wanneer je je banden op druk brengt op locatie (dus afgaand op hoge of lage temperaturen).
Daarnaast is er het risico van delaminatie, bij grote verhitting. Is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over de opwarming in een velg en het gevolg daarvan op de gebruikte lijm/? tussen de lagen carbon?
Graag hoor ik jullie mening hier over.
FFWD F4R-c // Alu-carbon icm bergen
Mijn mening is koop wat je mooi vindt of lekker vindt rijden en gebruik je gezonde verstand met dalen.
Goede voorbereiding is het halve werk.
Ik rijd met tubes en full carbon clinchers in de bergen zonder problemen.
Goede voorbereiding is het halve werk.
Ik rijd met tubes en full carbon clinchers in de bergen zonder problemen.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 07 sep 2011 15:50
Even mijn twee 'centjes':
- Ik heb wat negatieve ervaringen over de Continental GP 4000S in combinatie met afdalen gehoord; ontploffend, met alle gevolgen van dien. (Ter nuancering: ik hoor ook goede verhalen erover, probleemloze kilometers in afdalingen)
- Is je vraag gevoed vanuit de zoektocht naar een nieuwe wielset die je in de bergen wilt gebruiken? Je kunt namelijk ook redelijk lichte aluminium wielsets laten bouwen (rond 1400 gram) voor niet al te veel pecunia.
- Ik heb wat negatieve ervaringen over de Continental GP 4000S in combinatie met afdalen gehoord; ontploffend, met alle gevolgen van dien. (Ter nuancering: ik hoor ook goede verhalen erover, probleemloze kilometers in afdalingen)
- Is je vraag gevoed vanuit de zoektocht naar een nieuwe wielset die je in de bergen wilt gebruiken? Je kunt namelijk ook redelijk lichte aluminium wielsets laten bouwen (rond 1400 gram) voor niet al te veel pecunia.
@Simon,
Banden ga ik nog even bekijken. De maximum druk van 8,5 bar vond ik namelijk enigszins tegenvallen, zeker in relatie tot de mogelijke opbouw van temperatuur in de banden bij een afdaling. Overigens rijd ik normaal met 7,5(a)/7,0(v) bar. Dat is prima voor in NL/Ardennen/Limburg.
De vraag komt voort uit het feit dat ik momenteel met 2 wielsets rijd (FFWD C58 en Ksyrium), maar wegens een teveel aan wielen wil ik die vervangen door 1 set. Hiervoor komt een setje half hoog carbon in aanmerking, maar wel als ik een voldoende veilig gevoel heb bij de prestaties in afdalingen.
Banden ga ik nog even bekijken. De maximum druk van 8,5 bar vond ik namelijk enigszins tegenvallen, zeker in relatie tot de mogelijke opbouw van temperatuur in de banden bij een afdaling. Overigens rijd ik normaal met 7,5(a)/7,0(v) bar. Dat is prima voor in NL/Ardennen/Limburg.
De vraag komt voort uit het feit dat ik momenteel met 2 wielsets rijd (FFWD C58 en Ksyrium), maar wegens een teveel aan wielen wil ik die vervangen door 1 set. Hiervoor komt een setje half hoog carbon in aanmerking, maar wel als ik een voldoende veilig gevoel heb bij de prestaties in afdalingen.
Mooi die berekeningen, als je de remdruk en hoeveelheid in de vergelijking meeneemt kun je misschien een app op je Garmin zetten die bijhoud wat de actuele temperatuur is als je afdaalt!
Ik daal redelijk snel af, weeg 85 kg en ga bijv de Mont Ventoux af met max 85 km/h.
Remmen doe je zo min mogelijk of je houd de snelheid lager!
Ik rij met Dura Ace CL 24 alu/carbon en met GP4000. altijd 7.8 bar bij klimwerk.
Nooit problemen gehad, velgen blijven goed, banden niet te heet, als je te lang remt gaan de remblokken wel "ruiken" heb ik 1 x gehad op afdaling met veel s bochten en gem 9.9 % op 10 km.
Ontploffende banden delaminerende velgen.....gevolg van slechte techniek en waarschijnlijk angst is mijn idee. Als je niet kunt of erger nog durft te dalen ga dan niet omhoog of zoek een workshop om je techniek te verbeteren.
Succes
Ik daal redelijk snel af, weeg 85 kg en ga bijv de Mont Ventoux af met max 85 km/h.
Remmen doe je zo min mogelijk of je houd de snelheid lager!
Ik rij met Dura Ace CL 24 alu/carbon en met GP4000. altijd 7.8 bar bij klimwerk.
Nooit problemen gehad, velgen blijven goed, banden niet te heet, als je te lang remt gaan de remblokken wel "ruiken" heb ik 1 x gehad op afdaling met veel s bochten en gem 9.9 % op 10 km.
Ontploffende banden delaminerende velgen.....gevolg van slechte techniek en waarschijnlijk angst is mijn idee. Als je niet kunt of erger nog durft te dalen ga dan niet omhoog of zoek een workshop om je techniek te verbeteren.
Succes
Team Pieken en Dalen 2015; Stelvio for Life, volg ons op facebook
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Profs rijden niet met full carbon clinchers in de bergen. Die rijden met tubes, daar zijn die problemen anders.P_Roeske schreef: Waar vrijwel alle posters het over eens zijn is dat je met full carbon clinchers eigenlijk vooral weg moet blijven uit lange afdalingen. Dat zeer capabele profs dit wel doen is de reden dat ze profs zijn en dat is dus totaal geen relevant argument.
Groter probleem van de oververhitting van FCC's bij dalen is de lage smelttemperatuur van het materiaal waardoor dit vervormen kan of erger.
Veel fcc merken, oa Lightweight geven daarnaast aan dat je niet met latex biba mag rijden ivm de hitte bij remmen. Veloflex adviseert hetzelfde ook als je met alu velgen rijdt.
Ik heb echter nog steeds geen technische reden gezien waarom je met een Latex biba meer hitte zou ontwikkelen dan met een butyl biba.
Laatst gewijzigd door ericpeters op 21 jul 2014 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
![Afbeelding](http://veloviewer.com/SigImage.php?a=4bb8&r=3&c=2&u=M&g=n&f=abdljzzzzz&z=a.gif)
Jullie vergeten één cruciale factor: de binnenband. Ontploffingen met te hete velgen gebeuren bijna altijd met latex binnenbandjes. Die kunnen veel minder hebben dan butyl binnenbandjes. Delaminatie e.d. lijken de meeste producenten inmiddels wel onder de knie te hebben, het grootste probleem met carbon velgen blijft m.i. het beroerde remmen bij nattigheid, verbeteringen op dat terrein (zachtere remblokjes) gaat weer ten koste van de levensduur van die blokjes.
Los van het velgmateriaal, de buitenband en de binnenband; bij een afdaling kan het gewoon ook niet prettig zijn om de wisselende wind op een hoge (alu)carbon velg te hebben.
Zeker een wat lichtere rijder kan daar sneller last van hebben en in de bergen kan de wind soms onverwacht om de hoek komen. Bij klimmen niet zo erg, bij dalen kan het onvoorspelbaar worden en daarmee niet prettig of zelfs gevaarlijk.
En dan denk ik; waarom de risico's opzoeken als het niet nodig is? Monteer gewoon een lekker laag alu setje en je hebt nergens last van, niet van wind, niet van oververhitting en je kunt zekerder remmen.
Zeker een wat lichtere rijder kan daar sneller last van hebben en in de bergen kan de wind soms onverwacht om de hoek komen. Bij klimmen niet zo erg, bij dalen kan het onvoorspelbaar worden en daarmee niet prettig of zelfs gevaarlijk.
En dan denk ik; waarom de risico's opzoeken als het niet nodig is? Monteer gewoon een lekker laag alu setje en je hebt nergens last van, niet van wind, niet van oververhitting en je kunt zekerder remmen.
Buddo,
Bedankt voor je heads up over hoge velgen in de afdaling!
Dit is een van de redenen dat in het [te koop] forum mjin 60mm wielen te koop staan. Ik zoek naar een set van ongeveer 38-45mm. Hier heb ik reeds goede ervaringen mee (ook met onverwachte winden) en dit bevalt mij goed. Hierbij helpt het ook dat ik geen lichtere rijder ben (80-85kg).
Bedankt voor je heads up over hoge velgen in de afdaling!
Dit is een van de redenen dat in het [te koop] forum mjin 60mm wielen te koop staan. Ik zoek naar een set van ongeveer 38-45mm. Hier heb ik reeds goede ervaringen mee (ook met onverwachte winden) en dit bevalt mij goed. Hierbij helpt het ook dat ik geen lichtere rijder ben (80-85kg).
@All,
Intussen is de discussie alweer enige tijd geleden. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de FFWD wielen en heb ik er zo'n 1000km mee gereden in de Alpen. Op geen enkel moment heb ik het idee gehad dat ik onveilig op de fiets zat door wind, regen of andere omstandigheden. Ook geen enkel probleem gehad met oververhitting van de velgen (/banden).
Ik heb ze gebruikt in combinatie met Schwalbe One banden (23mm).
Intussen is de discussie alweer enige tijd geleden. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de FFWD wielen en heb ik er zo'n 1000km mee gereden in de Alpen. Op geen enkel moment heb ik het idee gehad dat ik onveilig op de fiets zat door wind, regen of andere omstandigheden. Ook geen enkel probleem gehad met oververhitting van de velgen (/banden).
Ik heb ze gebruikt in combinatie met Schwalbe One banden (23mm).