Vroeger fietste ik dagelijks van school naar huis en terug, een tocht van 2x20km die ik met veel plezier aflegde. Vanaf mijn 16e kwam echter de brommer, en later de auto, en de fiets verdween in de schuur. De kantoorbaan met veel stress verscheen ten tonele, en zo werd de gezondheid ingeruild voor een buikje en een pakje peuken per dag.
Vorig jaar sloeg een dubbele hernia toe, en na een lange periode van pijn, pillen en op bed liggen, kon ik april dit jaar voorzichtig weer een beetje bewegen. Lopen ging nog niet, maar fietsen lukte. Mooi moment om te stoppen met roken en weer gezond te worden. Dus begon ik op mijn oude fietsje wat door de buurt te fietsen, gevolgd door een rondje door de polder, en zo ging het steeds beter en verder. Ik kocht een hybride fietsje en ging wat meer fietsen. Sterker nog, ik werd fanatiek

Na mijn hernia ben ik gegroeid tot een kleine 100kg bij 1,74m (en 42 jaar). Ik ben van nature al zeer stevig gebouwd, maar er zou zeker een kilo of 10 af moeten, 20 mag ook. Ik fiets gemiddeld zo'n 15-20 uur per week, meestal met gezelschap en op mijn hybride fietsje. Het tempo ligt niet hoog, zo'n 20-22 km/u gemiddeld (dus 24-26 op teller), met een hartslag rond de 70-80%. Ik heb pas 1 keer solo op mijn racefiets gefietst en dan zit ik op zo'n 25 km/u gemiddeld (ik rij dan 29-30 op teller) zonder buiten adem te raken.
Ik fiets nu een kwartaal en ben nog geen kilo kwijt. Wel is de conditie enorm vooruit gegaan. Ik fiets met gemak 4 uur (netto) op een dag bij 70-80% hartslag. Ik heb het idee dat ik best goed bezig ben, maar ik zou graag door willen pakken. Wat beter (lees: effectiever) trainen, wat meer gewicht verliezen en wat meer snelheid ontwikkelen op de fiets. Ook zou ik graag in de toekomst in de bergen gaan fietsen. We gingen altijd al in de bergen op vakantie om te wandelen, maar door de hernia gaat lopen vrij moeilijk en zie ik fietsen als mooi alternatief.
Wie haalt de fouten uit mijn training en geeft me tips om door te pakken ? Alvast enorm bedankt !