Pagina 1 van 3

Ik ben een vrouw, doe ik het goed ?!

Geplaatst: 17 aug 2010 16:12
door amberh
Hoi allemaal,
Ik heb dit weekend een tweedehands mtb aangeschaft, had 2 mndn eerder al een oude gekocht om te kijken of het een beetje beviel, maar hieraan was teveel kapot om fatsoenlijk op te rijden (shifter, versnellingskabels, remkabels, remblokjes...).

Ik nu een andere tweedehands die ongeveer 2 jaar oud is, maar er nog perfect uit ziet, alleen wat roest op de tandwielen. Ik wil hem nu goed gaan onderhouden, maar ik ben nog een leek op dit gebied. Na een korte zoektoch op internet weet ik hoe de onderdelen heten, nu het onderhoud nog onder de knie krijgen :)

Op dit forum heb ik vele verhalen gelezen, van sopjes met allesreiniger, tot tandenborstels en bakjes om je ketting in schoon te maken. Het volgende plan is eruit gerolt:

Na het fietsen de gehele fiets reinigen met water en eventueel afwasmiddeln of de autowasborstel aan de tuinslang. De ketting inspuiten met een ontvetter (PTFE/teflon, WD-40 of Dasty werden genoemd ?) en daarna schoonmaken met een goede doek die niet pluist. De draaiende delen en de derailleur ook meenemen met het ontvetten en schoonmaken.
Vervolgens de ketting (en derailleurs) inspuiten met PTFE/teflon, waardoor het minder vuil vasthoudt.

Hebben jullie advies over of ik het goed doe, over de te gebruiken producten en dingen die nog verbeterd kunnen worden, of wat juist goed is?

Alvast bedankt :)

Geplaatst: 17 aug 2010 18:18
door spook
Het klinkt mij in ieder geval grondig genoeg. Maar als ik hoor dat er 'wat roest op de tandwielen zit', zou ik overwegen om er een nieuwe ketting en nieuwe tandwielen op te zetten.

Geplaatst: 17 aug 2010 18:35
door madhill
PTFE, WD-40 zijn smeermiddelen en geen ontvetters.
Je hebt van Shimano wel goede ontvetter bij de diverse webshops en de lokale FM.
Niet teveel teflon op de derailleurs spuiten en matig zijn met de ketting.
Kijk ook eens kritisch naar de roest op de tandwielen, dat kan overmatige slijtage van de ketting gaan betekenen.
Voor de rest klinkt het goed dacht ik zo.
Succes ermee :)

Geplaatst: 17 aug 2010 21:19
door rezne
Wat wil je precies bereiken met de topic titel? :rolleye:

Geplaatst: 17 aug 2010 21:26
door madhill
= helluupppp :)

Geplaatst: 17 aug 2010 21:38
door plantagenet
Vwb de ketting:
Wat ik zelf heel prettig vindt werken is 'wet lube', dat is een hele dunne olie om je ketting mee te smeren. Máár je krijgt hem er ook heel goed mee schoon, dus tijdens het ronddraaien van je ketting breng je 'wet lube' op (ik doe dat op het onderste kettinggedeelte, tussen derailleur en voorblad). Na het behandelen van de ketting kun je een stukje gaan fietsen om alles lekker te laten intrekken en daarna kun je de ketting met een droge doek (badstof handdoek) afnemen. Eventueel nog 1-2 x herhalen.
Ik ontvet mijn ketting dus nooit, maar neem hem wel heel regelmatig af met een doek om hem daarna weer in te smeren met 'wet lube', én weer af te drogen.

Geplaatst: 17 aug 2010 22:35
door amberh
Rezne schreef:Wat wil je precies bereiken met de topic titel? :rolleye:


Ik wil graag antwoorden op mn vragen :D

Geplaatst: 17 aug 2010 22:44
door torro
Geen harde borstels gebruiken en het wondermiddel heet wat mij betreft : groene dreft.

suc6

Geplaatst: 18 aug 2010 04:03
door klimmer
Gebruik een biologische ontvetter (literfles) Cyclon Bionet. Op een doek en zo de ketting door de doek halen. Dit is niet echt ontvetten, maar oppervlakkig schoon maken.
Ik adviseer geen teflon enz. Deze zijn prima smeermiddelen, maar dun en gaan middels de middelpuntvliedende kracht via de spaken naar je remvlakken! Remmen kun je dan vergeten. Plus je remblokjes, daar zit het spul dan in. Neem een wasproduct: zoals Icewax van Pedro's. Er zijn meer fabrikanten. Dit hecht heel goed.
Interval: iedere 100km, bij nat weer na elke rit.

Geplaatst: 18 aug 2010 12:29
door otje2
AmberH,

Ik zou geen teflon gebruiken maar olie. Ketting kun je schoonmaken met een sopje of muc off of iets dergelijks, daarna goed inolieen en met een doek 'drupdroog' maken. Tandwielen voor kun je met een doek schoonmaken, achtercassette zou ik met een oude tandenborstel met een sopje schoonmaken (je hebt hier ook spec borstels voor).

Ik hoef dat op mijn mtb maar 5 x per jaar te doen, ik rijd veel tochten in weer en wind en spuit mijn fiets na afloop altijd schoon (geen hogedruk) en droog hem met een doek (ook ketting, die kun je eventueel nog een beetje olieen).

Geplaatst: 18 aug 2010 13:07
door lancestrong
Als je de achtercassette hebt schoongemaakt met een tandenborstel, wat moet je er daarna dan nog mee doen? Olieen, net als de ketting?

Geplaatst: 18 aug 2010 13:15
door kxlight
torro schreef:Geen harde borstels gebruiken en het wondermiddel heet wat mij betreft : groene dreft.

suc6


Dat is inderdaad het ideale recept.