Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Sensa Romagna Sport 2015 gehaald :D

Gebruikersavatar
debutler
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2014 19:06

Gebruikersavatar debutler 05 aug 2014 20:48

Beste forumers,

Zoals ik al veel heb gelezen zijn er enorm veel startende wielrenners.
Nu ik erop let zie ik er ook erg veel fietsen in de buurt.

Ik heb nu een 4 tal ritten gemaakt op de fiets van een collega, om te kijken of het fietsen iets voor me was, en het is best wel goed bevallen, dus wilde ik naar een eigen fiets zoeken.

Verder ben ik helemaal nieuw in de wielerwereld dus hoop niet dat ik domme vragen stel :oops: :D
Wat mij ook wel erg snel opvalt op dit forum is dat men veel vergelijk maakt tussen Sora, Tiagra en de 105. En ook lees ik steeds dat men de Sora veelal niet goed genoeg vind, de Tiagra een goede beginnersgroep is, en de 105 de beste van de 3 is.

Nu is mijn 1e vraag eigenlijk, wat maakt dit nou de beste, en wat is nou het merkbare verschil?

Ik ben een beetje aan het oriënteren in de naar ik begrijp minder bekende (lees: dure) merken.
Sensa en Cube komen dan op google veel naar boven, maar in de winkels zie ik er eigenlijk niks van. Vraag 2 is dan ook: Zijn deze merken enkel via internet verkrijgbaar? En zoja, hoe kom ik dan achter de juiste maten?

En vraag 3 is zijn er ook andere merken waarin ik me kan verdiepen met fietsen van +/- 600-700 euro, wil graag 3 tandwielen voor, en liefst onder de 10kg proberen te komen. Dit mogen ook 2e hands fietsen zijn.

Uiteraard snap ik dat alle waar naar zijn geld is, maar ik wil gewoon niet meer besteden als 1e fiets om te kijken of ik dit spelletje leuk genoeg vind. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

DeButler :)
Laatst gewijzigd door debutler op 20 sep 2014 21:16, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Yaspo
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 jul 2011 20:23

Gebruikersavatar Yaspo 05 aug 2014 21:19

Al eens laten informeren bij een fietsenwinkel? Cube en Sensa zijn merken die menig fietsenwinkel wel verkoopt. Qua prijs/kwaliteit prima fietsen om mee te beginnen.

Je wilt er ook de bergen mee in? En is die 600/700 euro alleen voor de fiets? Denk ook aan kleding, helm, schoenen.

Gebruikersavatar
debutler
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2014 19:06

Gebruikersavatar debutler 05 aug 2014 21:23

Nee de bergen wil ik niet in. Alleen in de omgeving ritten maken. Ik weet dat de accessoires erbij komen indd, en bedoel dan 600-700 voor fiets alleen.
En ik was al eens in een fietsenzaak waar werd verteld dat de kleinere goedkopere merken waren gestopt met fietsen maken, en ik alleen vanaf 1000,- terecht kon in winkels. Maar als ik jou zo begrijp is dat dus niet het geval.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 06 aug 2014 10:59

HAHA. Wat een prutsers in de winkel dan.

Afhankelijk van waar je woont kun je het beste naar Mantel (Arnhem) of 12gobiking (Gouda) als je zoveel mogelijk keuze wil. Verder kan het helpen op de wat grotere fietsenspeciaalzaak te zoeken in de omgeving.

Ik zal ook even jou vragen beantwoorden:
1. Hoe duurder een groep hoe beter logischerwijs. Maar als eerste fiets is Tiagra meer dan voldoende. Je hebt dan 30 versnellingen tot je beschikking en de fiets is degelijk maar niet duur in de aanschaf en het onderhoud.
Tiagra kopen is mijn advies

2. Sensa, Cube en ook Bulls zijn in heel veel fietsenzaken verkrijgbaar. Als je laat weten waar je woont dan kunnen wij wellicht wat goede fietsenmakers (FM) aandragen.

3. Zoals gezegd is Bulls ook een absolute topper als het op prijs-kwaliteit aankomt.

http://www.12gobiking.nl/racefietsen#ta ... ce_max:750

Van deze 4 fietsen voldoet de Cube het beste. Je hebt dan het meeste fiets voor jou geld.

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 06 aug 2014 11:24

debutler schreef:wil graag 3 tandwielen voor,
debutler schreef:Nee de bergen wil ik niet in. Alleen in de omgeving ritten maken.
Mag ik vragen wat je overweging is om toch voor een triple te gaan? Als je in Limburg woont snap ik het, maar in de rest van nederland is het echt niet nodig.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

spokes
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 feb 2013 11:28

spokes 06 aug 2014 12:06

debutler schreef: Nu is mijn 1e vraag eigenlijk, wat maakt dit nou de beste, en wat is nou het merkbare verschil?
Het is niet zozeer de beste, alle groepen zijn geschikt voor een racefiets, anders worden ze er niet opgezet. Het gaat om voor fietsers belangrijke dingen als wil ik achter 9, 10 of 11 tandwieltjes om zwaarder/lichter te schakelen. Om minder belangrijke dingen als wat weegt het. En de minst, maar direct ook weer meest belangijke overweging hoe ziet het er uit..
shimano 105 kan tegenwoordig 11 tandwieltjes achter plaatsen, je moet je voorstellen dat dit je op een stukje klimmen veel meer mogelijkheden oplevert dan een shimano sora groep, die heeft maar 9 tandwieltjes achter. In de praktijk kan dit het verschil zijn tussen lekker omhoog fietsen of hard moeten werken of zelfs een stukje lopen. Verder is het wel zo dat de duurdere groepe vaak wat moderner zijn, hoe goedkoper de groep, hoe minder er ontwikkeld wordt. Maar daar is de prijs dan dus ook naar.
Ik ben een beetje aan het oriënteren in de naar ik begrijp minder bekende (lees: dure) merken.
Sensa en Cube komen dan op google veel naar boven, maar in de winkels zie ik er eigenlijk niks van. Vraag 2 is dan ook: Zijn deze merken enkel via internet verkrijgbaar? En zoja, hoe kom ik dan achter de juiste maten?
Nee hoor cube en sensa zijn gewoon te verkrijgen bij een lokale fietsenwinkel (lbs of fm) gewoon een kwestie van langsgaan of zoeken via de websites. Het zijn onder de fietsers bekende merken en ze worden momenteel heel veel gekocht.
En vraag 3 is zijn er ook andere merken waarin ik me kan verdiepen met fietsen van +/- 600-700 euro, wil graag 3 tandwielen voor, en liefst onder de 10kg proberen te komen. Dit mogen ook 2e hands fietsen zijn.

Uiteraard snap ik dat alle waar naar zijn geld is, maar ik wil gewoon niet meer besteden als 1e fiets om te kijken of ik dit spelletje leuk genoeg vind. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

DeButler :)
Elk fietsenmerk heeft fietsen in een bepaald prijssegment. Omdat sommige merken duurder zijn dan andere is het aanbod van sommige merken wel een stuk beperkter. Bekende merken als cannondale, specialized of pinarello kom je onder de 1000 euro niet veel tegen. Bijvoorbeeld stevens, focus of Giant en zelfs trek (maar dus ook cube en sensa) hebben fietsen die juist wel weer aardig wat fietsen onder de 1000 euro aanbieden.
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

Mijn enige tip, ga niet hiet op het forum vragen welke fiets dan het best is. daar heeft iedereen een eigen mening over en je krijgt snel ingewikkelde adviezen over maten en geometrie. Je wordt er ook echt niet wijzer van.
Ga kijken welke fietsen je mooi vind, zoek een dealer in de buurt, ga langs, leg je wens uit, laat je voorlichten en laat de fm maar adviseren welke fiets voor jou geschikt is (dat kunnen ze over het algemeen best) Bepaal zelf of je het geld er voor over hebt en neem zelf het besluit. Als je eenmaal fietst ga je vanzelf meer leren over vanalles en kom je er na een jaar of wat achter dat je een fiets nodig hebt van een duizelingwekkend bedrag.

Gebruikersavatar
debutler
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2014 19:06

Gebruikersavatar debutler 06 aug 2014 13:24

Bedankt mensen met zulke antwoorden kan ik weer even vooruit.
Gerboon schreef: HAHA. Wat een prutsers in de winkel dan.
ja ik vond het ook al vreemd, maar wat weet ik er nu van :P
Gerboon schreef:http://www.12gobiking.nl/racefietsen#ta ... ce_max:750

Van deze 4 fietsen voldoet de Cube het beste. Je hebt dan het meeste fiets voor jou geld.
Bedankt dat is een mooi overzichtje.

RMB schreef:
debutler schreef:wil graag 3 tandwielen voor,
debutler schreef:Nee de bergen wil ik niet in. Alleen in de omgeving ritten maken.
Mag ik vragen wat je overweging is om toch voor een triple te gaan? Als je in Limburg woont snap ik het, maar in de rest van nederland is het echt niet nodig.
Nou ik merkte op de fiets van mijn collega dat ik met 2 tandwielen voor de lichtste versnelling soms nog wat zwaar vond op een kleine klim. Wellicht dat dat nog aan mijn weinige ervaring licht.
De poster na jou (Spokes jij ook bedankt voor je antwoord) zei ook al dat 11 tandwielen achter een heel verschil is met 9.
Daar heb ik natuurlijk nog geen kijk op, dus vind dat al heel fijn om te lezen.

Gebruikersavatar
debutler
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2014 19:06

Gebruikersavatar debutler 06 aug 2014 13:28

Ik heb me nu wat verdiept in Sensa. De Cube zal ik er ook nog een bijpakken als ik tijd heb.
Ik weet dat hij wat duurder is dan ik daarstraks zei, maar mijn oog is nu gevallen op een
Sensa Romagna Shimano Tiagra afgemonteerd. Deze kost van 849,- en weegt 8,9 kilo.

Spec's:
Frame: Alu 7005 Hydroformed Double Butted
Fork : Supra Carbon STR8
Group : Full shimano groupset
Wheels: Tiagra & 105 = Supra RA Comp / Ultegra = Supra RA Pro
Seatpost+ Supra Comp Line
Handlebar+ Ritchey Comp Line
Stem : Supra Comp Line
Tires : Schwalbe Lugano
Saddle : San Marco Era


Ter vergelijk: Op dezelfde fiets een 105 afmontage kost 976,-


En de Sensa Umbria met Tiagra kost 701,- Maar heeft geen carbon voorvork en weegt 9,8 kilo dus wel wat zwaarder.

Spec's:
Frame: Alu 7005 Double Butted
Fork : Supra Alloy STR8
Group : Full shimano Tiagra 3x10 sp
Wheels: Supra RA Comp Basic
Seatpost+ Supra Base Line
Handlebar+ Supra Comp Line
Stem : Supra Comp Line
Tires : Schwalbe Lugano
Saddle : Supra Comp Line



Stel beide fietsen worden tiagra afgemonteerd zit het verschil dan hoofdzakelijk enkel in de carbon voorvork, en dus het gewicht? Optisch vind ik beide fietsen even mooi.

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 06 aug 2014 13:31

joh, laat je niet gekmaken, een fiets met Tiagra triple is prima voor wat jij wil. voor de macho's op dit forum is een triple 'fout' maar die fietsen naar eigen zeggen met 53*11 de Cauberg op...

Een carbon voorvork daarentegen schijnt echt wel fijn te zijn, Woon je wellicht: n het oosten, dan zou je fietsgigant kunnen bezoeken. die hebben koopjes..
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 06 aug 2014 13:40

Tripple is prima. Koers zelf ook met een tripple en voordeel daarvan is dat je met een mooie gesloten casette kunt rijden. 12-23 en je komt overal boven, maar hoeft geen casette te wisselen.

Voorvork van carbon is lichter maar vooral veel stijver en dus zal de fiets beter sturen en hij filtert de trillingen beter weg.

Beide sensa's zijn oke maar de cube is een begrip in deze prijsklasse. (mijn voorkeur zou die fiets zijn.)

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 06 aug 2014 13:56

De 5e keer de alpe dhuzes op wou ik ook een tripple, ik snap het gezeur hierover niet zo goed.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 aug 2014 14:08

materialist schreef:De 5e keer de alpe dhuzes op wou ik ook een tripple, ik snap het gezeur hierover niet zo goed.
Volgens mij is aple dhuzes in de bergen..., wat TS niet van plan is.

Er is bijna niks mis met een tripple, je bent flexibel, kan met gesloten cassette overal rijden, dus vrijwel ideaal.
Mijn eigen mindere ervaring (Ultegra tripple uit 2007) was dat ik de voorderailleur nauwelijks goed afgesteld kreeg.., dus ofwel hij schakelde niet naar kleinste, ofwel hij schakelde niet naar t grootste blad. Alleen soms stond het net aan precies goed dat ik wel alles kon.

Nouja, in principe hoort de derailleur goed afgesteld te staan, en dan heb je dit probleem natuurlijk niet.

Gezien het doel, kan je ook prima met een compact rijden. Dus met 2 bladen, maar daarbij is dan het kleine blad 34 tanden (en de grote 50).., Met een 12-25 of 12-27 cassette kan je dan ook in Nederland overal naar boven. Dus ook makkelijk, breed inzetbaar.
(@TS, wellicht dat die fiets van die vriend met 2 bladen een normale dubbel was, waarbij het kleine blad voor 39 of zelfs 42 tanden had, dat maakt het zwaarder om een klim op te komen).

Kortom.,. kijk wat je tegen komt. Een tripple is prima. Maar een compact zal ook prima voldoen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie