Onderhoud
Heren (denk ik...voornamelijk),
ik heb de zoekfunctie geprobeerd, maar dat werden mij iets teveel "hits" aangezien het in steekwoorden vrij lastig te omschrijven is.
Enfin, mijn vraag, ik heb een MTB en sinds kort een racer, prima leuk niks mis mee. Maar nu is mijn vraag, wat doet een FM bij het "periodieke" onderhoud?
In mijn geval was de eerste servicebeurt gratis, de tweede 50% en daarna betaalde je €90,-
Prima, en aan het begin van het seizoen logisch, maar voor vakanties (zeg maar een tussendoor vakantiecheck) vind ik het iets teveel van het goede om wéér €90,- (en evt. materiaal kosten) te betalen, Dus wat doet een FM bij een controle van je fiets, en in hoeverre kan je dit (met een goed gevulde gereedschapskist) zelf doen, en waar op te letten?
De onderhoud & reparatie special van Fiets is al onderweg
ik heb de zoekfunctie geprobeerd, maar dat werden mij iets teveel "hits" aangezien het in steekwoorden vrij lastig te omschrijven is.
Enfin, mijn vraag, ik heb een MTB en sinds kort een racer, prima leuk niks mis mee. Maar nu is mijn vraag, wat doet een FM bij het "periodieke" onderhoud?
In mijn geval was de eerste servicebeurt gratis, de tweede 50% en daarna betaalde je €90,-
Prima, en aan het begin van het seizoen logisch, maar voor vakanties (zeg maar een tussendoor vakantiecheck) vind ik het iets teveel van het goede om wéér €90,- (en evt. materiaal kosten) te betalen, Dus wat doet een FM bij een controle van je fiets, en in hoeverre kan je dit (met een goed gevulde gereedschapskist) zelf doen, en waar op te letten?
De onderhoud & reparatie special van Fiets is al onderweg
Trainen voor 1 juni 2020 Klimmen tegen MS 10 jarig jubileum!
Zo'n periodieke beurt is meestal iets in de trant van:
- Derailleurs afstellen
- Remmen afstellen en op slijtage controleren
- Slijtage ketting en kettingwielen checken
- Poetsen
- Visuele inspectie frame
- Alle boutjes aandraaien indien nodig (denk aan stuurpen, zadelpen)
- Lagers (naven, balhoofd, BB) op speling checken
Eigenlijk zou ik er voor 90,- ook bij verwachten dat ze
- Wielen controleren en evt richten
- Nieuw stuurlint
Kan je dit zelf? Ja, met gemak , behalve waarschijnlijk wielen richten. Alle controles kan je sowieso zelf, vervangen kan je altijd nog laten doen door FM als je dat zelf niet ziet zitten.
- Derailleurs afstellen
- Remmen afstellen en op slijtage controleren
- Slijtage ketting en kettingwielen checken
- Poetsen
- Visuele inspectie frame
- Alle boutjes aandraaien indien nodig (denk aan stuurpen, zadelpen)
- Lagers (naven, balhoofd, BB) op speling checken
Eigenlijk zou ik er voor 90,- ook bij verwachten dat ze
- Wielen controleren en evt richten
- Nieuw stuurlint
Kan je dit zelf? Ja, met gemak , behalve waarschijnlijk wielen richten. Alle controles kan je sowieso zelf, vervangen kan je altijd nog laten doen door FM als je dat zelf niet ziet zitten.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
voorbeeld: http://www.sneltweewielers.nl/werkplaat ... oudsbeurt/
Ik ben er geen klant, maar geeft denk ik helder aan waar een beurt uit bestaat.
Is 90 euro veel geld? Ja, maar twee uur arbeidsloon en een beetje spullen verklaart het denk ik wel. Kan je het zelf doen? Zeker, zelfs met 2 linkerhanden
Sommige dingen lukken dan niet en daar ga ik dan specifiek voor naar mijn lfm. Die weet dat en heeft daar geen problemen mee, ik leen zelfs wel eens gereedschap, wat je zelf eigenlijk zelden nodig hebt en om aan te schaffen prijzig is.
Ik ben er geen klant, maar geeft denk ik helder aan waar een beurt uit bestaat.
Is 90 euro veel geld? Ja, maar twee uur arbeidsloon en een beetje spullen verklaart het denk ik wel. Kan je het zelf doen? Zeker, zelfs met 2 linkerhanden
Sommige dingen lukken dan niet en daar ga ik dan specifiek voor naar mijn lfm. Die weet dat en heeft daar geen problemen mee, ik leen zelfs wel eens gereedschap, wat je zelf eigenlijk zelden nodig hebt en om aan te schaffen prijzig is.
Allard
Bedankt voor de link inderdaad, hun hebben ook verschillende soorten beurten, dat vind ik toch wat ... nou noem het klantvriendelijker, als 1 beurt aan te bieden voor alles.
En de €90,- zal ook wel te verklaren zijn, maar nogmaals, als ik aan het begin van het jaar een beurt heb laten doen en een paar maanden later bij dezelfde FM, vanwege een vakantie die eraan komt, vraag om een soort pre-vakantie-check beurt, en dan te horen krijgt dat dat ook gewoon weer €90,- is, tsja...
Enfin ik moet wat tijd gaan steken in het vinden van een goede FM in de omgeving Alkmaar en daar een blijvende band mee opbouwen, de jongens waar ik mijn MTB bij heb gekocht ga ik eigenlijk alleen heen voor de beurten en om soms zaken op te lossen die ikzelf (nog) niet kan.
Nogmaals bedankt heren, ook voor het langs-loop lijstje.
En de €90,- zal ook wel te verklaren zijn, maar nogmaals, als ik aan het begin van het jaar een beurt heb laten doen en een paar maanden later bij dezelfde FM, vanwege een vakantie die eraan komt, vraag om een soort pre-vakantie-check beurt, en dan te horen krijgt dat dat ook gewoon weer €90,- is, tsja...
Enfin ik moet wat tijd gaan steken in het vinden van een goede FM in de omgeving Alkmaar en daar een blijvende band mee opbouwen, de jongens waar ik mijn MTB bij heb gekocht ga ik eigenlijk alleen heen voor de beurten en om soms zaken op te lossen die ikzelf (nog) niet kan.
Nogmaals bedankt heren, ook voor het langs-loop lijstje.
Trainen voor 1 juni 2020 Klimmen tegen MS 10 jarig jubileum!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Je kan het ook gewoon zelf doen. Ik vind een beurt voor een racer echt iets heel raars.
Je zorgt toch altijd dat alles in orde is?
Bij een beurt doen ze echt niets wat je zelf niet kan. In 2 uur bouw je trouwens een hele fiets op, dus das best veel.
Je zorgt toch altijd dat alles in orde is?
Bij een beurt doen ze echt niets wat je zelf niet kan. In 2 uur bouw je trouwens een hele fiets op, dus das best veel.
Als je inderdaad zelf al "alles kan" zal dit inderdaad geen probleem zijn, ik ben alleen net begonnen met het (recreatief) fietsen en het ontbreekt mij dus nog aan de hiervoor benodigde kennis/handigheid etc. en dan heb ik liever de zekerheid van een goede fiets, en wat kosten, als misschien iets over het hoofd zien en daar later de (onnodige) rekening voor moeten betalen.
Trainen voor 1 juni 2020 Klimmen tegen MS 10 jarig jubileum!
Zelf je fiets onderhouden maakt deze hobby zoveel interessanter. Meeste forumleden zullen dit ook wel doen.
Maar binnen mijn fietsclub moet ik vaststellen dat ong 80 % weinig of niet zelf aan de fiets sleutelt en totaal afhankelijk is van de fm.
Maar binnen mijn fietsclub moet ik vaststellen dat ong 80 % weinig of niet zelf aan de fiets sleutelt en totaal afhankelijk is van de fm.