Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Keramische lagers in de trapas

Bubbels79
Forum-lid

Bubbels79 22 aug 2014 14:12

3 vrienden van mij hebben een half jaar geleden de Bulls Desert falcon 1 gekocht. (de 2014 versie) Nu hebben ze alledrie last van de Keramische lagers in hun trapas. Piepen en kraken! Ze hebben nog geen 1200 kilometer gereden. Is dit een bekend iets of hoort dat niet zo snel al te gaan?
De leverancier zegt dat het slijtage is. Het piepen en kraken begon al na 3 maanden.

Ik zelf heb ook de Bulls Desert Falcon 1, maar van 2012... Rijd daar al 2 jaar mee en geen problemen. Waarschijnlijk zitten daar geen Keramische lagers in.

Hoor graag wat van jullie als deskundigen op dit gebied!

bikerke
Forum-lid

bikerke 22 aug 2014 15:24

1) bb30 en aanverwanten zijn goed, voor de verkopers/fietsenmakers maar niet voor de fietser die geen onderhoud
pleegt.
2) wil/moet je er toch mee rijden: of, je laat goede monteren waarop je garantie krijgt (vb cbear 2 jaar en dan nog.....)
of je leert ze zelf onderhouden en steekt onmiddellijk bij aanschaf er vet in en onderhoud ze
zoals hier beschreven: http://chrisking.com/files/upload/botto ... _chart.pdf

roos69
Forum-lid

Gebruikersavatar roos69 22 aug 2014 17:14

Het lijkt mij onwaarschijk dat er standaard keramische lagers in een Bulls Desert Falcon 1 zitten.
Het zal eerder aan het type trapsas liggen: BB30. De toleranties van BB30 zijn erg krap en montage luistert erg nauw. Als daar ook maar iets niet goed gaat heb je snel kans op wat speling en daardoor lawaai uit je bracket...(en slijtage)

Plaats reactie