Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Voorderailleur werkt niet meer zodra ik ga fietsen

Prutser
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2014 08:38

Prutser 03 sep 2014 08:47

Hallo allemaal,


ik heb een tijdje geleden een fiets aangeschaft met de groep Ultegra 6700. Het is een 10speed Triple. Ik heb geprobeerde de voordderailleur af te stellen. Dit gaat goed zolang ik de fiets op de standaard heb staan. Ik kan dan gewoon schakelen naar alle 3 de voorbladen. Zodra ik echter ga fietsen, krijg ik de fiets niet meer op het buitenblad. Als ik de kabel dan wat strakker stel, krijg ik de fiets niet meer op het binnenblad. Ik heb de fiets nu zo afgesteld dat hij alleen op het binnen- en middenblad goed werkt. Het buitenblad bereiken blijft hij namelijk het moeilijkst om doen. Het lijkt wel of de 'uitslag' (daarmee bedoel ik: hoe ver mijn derailleur naar buiten kan gaan) niet groot genoeg is.

Heeft iemand dit zelf ook al eens gehad en/of weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Bvd
Arjan

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 sep 2014 08:58

Ik vind wel dat je een goede forumnaam hebt gekozen met zo'n begin post :lol: :roll:
Live fast; die young. mijn blog

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 03 sep 2014 09:15

Ik heb even voor je gezocht op Youtube.

https://www.youtube.com/results?search_ ... adjustment

Zo te zien zijn er aardig wat filmpjes. Lijkt me ook een stuk makkelijker om te zien in zo'n filmpje dan in geschreven tekst uitleggen op een forum. Maar mocht je er nog niet uitkomen dan kan je natuurlijk altijd even naar de plaatselijke fietsenmaker.

Ik heb een voor derailleur die ook wat moeilijk naar het grote blad schakelt, Zo te lezen kan ik er zelf beter niets aan doen. Ik was eigenlijk van plan om dit weekend het kabeltje net iets strakker/losser te maken. Mara het zou wel erg vervelend zijn als ik het buitenblad niet meer kon gebruiken.

Succes.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6188
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 sep 2014 12:52

Prutser schreef:...Het lijkt wel of de 'uitslag' (daarmee bedoel ik: hoe ver mijn derailleur naar buiten kan gaan) niet groot genoeg is.

Heeft iemand dit zelf ook al eens gehad en/of weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Bvd
Arjan
Afgezien van dat ik zelf bij mijn oude ultegra triple (6600) ook moeite had met de fijnafstelling.., Klinkt dit alsof je de limiet schroef voor het grote blad iets moet stellen.

Zie de youtube filmpjes welk schroefje dat precies is, 1 is voor aan de binnenkant, de ander voor aan de buitenkant.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2510
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 03 sep 2014 13:20

inderdaad, stelschroefjes checken
staat de derailleur niet scheef, te hoog te laag?

JvdHurk
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mei 2012 16:24
Locatie: Oss

JvdHurk 03 sep 2014 14:27

Waar woon je, misschien kan iemand je helpen als hij bij je in de buurt woont.

Wat het ook nog kan zijn is dat de kabel van de verkeerde kant over de bevestigingsschroef zit.
Ik heb hetzelfde gehad bij een ombouw van 6700 triple naar compact.

De kabel moet geklemt worden aan de kant van het frame, klem je de kabel aan de buitenkant van de fiets onder het boutje werkt de shifter veel zwaarder en kun je het buitenblad ook maar moeilijk bereiken.

Prutser
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2014 08:38

Prutser 03 sep 2014 22:50

Bedankt voor de reacties. De kabel zit gewoon aan de kant van het frame gemonteerd, dus dat kan het niet zijn. Ik heb al veel van de filmpjes gekeken over het afstellen van derailleurs, maar als ik die stappen precies opvolg werkt hij dus nog steeds niet. Ik heb ook het vermoeden dat er iets fout gaat bij de stelschroeven. De schroef die de derailleur nog verder naar buiten kan zetten op het buitenblad en de zwaarste versnelling achter, kan ik namelijk alleen maar zo verstellen dat de derailleur naar het frame toe gaat. Ik kan dus niet met behulp van die stelschroef de derailleur nog verder naar buiten stellen. Heb ik iets fout gedaan met deze schroef dan?

trouwens, ik woon niet bepaald in de buurt van Oss.

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 03 sep 2014 23:34

Bij mij op mijn dubbel 6700 was de oorzaak dat het binnenblad verkeerd om zat...
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6188
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 sep 2014 09:06

henpaden schreef:Bij mij op mijn dubbel 6700 was de oorzaak dat het binnenblad verkeerd om zat...
Lijkt me stug dat een verkeerd gemonteerd binnenblad ervoor zorgt dat je derailleur het buitenblad niet kan bereiken. Behalve als je natuurlijk de afstelling op t kleine blad zodanig hebt gedaan dat je de afstelling voor t grote blad niet voor elkaar krijgt.

@TS. Als je het idee hebt dat de stelschroef niets meer doet (naar buiten toe), lijkt het mij alsof je kabelspanning te laag is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
jupu1973
Forum-lid
Berichten: 304
Lid geworden op: 02 aug 2013 15:10

Gebruikersavatar jupu1973 04 sep 2014 10:57

Kan ook zijn dat de derailleur scheef zit of juist iets schever gemonteerd moet worden. Kan te maken hebben met montage van nieuwe kettingbladen/trapas..

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 04 sep 2014 12:27

MarkVeenstra schreef:
henpaden schreef:Bij mij op mijn dubbel 6700 was de oorzaak dat het binnenblad verkeerd om zat...
Lijkt me stug dat een verkeerd gemonteerd binnenblad ervoor zorgt dat je derailleur het buitenblad niet kan bereiken. Behalve als je natuurlijk de afstelling op t kleine blad zodanig hebt gedaan dat je de afstelling voor t grote blad niet voor elkaar krijgt.

@TS. Als je het idee hebt dat de stelschroef niets meer doet (naar buiten toe), lijkt het mij alsof je kabelspanning te laag is.


Toch is het zo. De tandjes zitten namelijk niet in het hart van het tandwiel. Plaats je het kleine tandwiel verkeerd om dan zitten deze tandjes te ver van het buitenblad.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6188
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 sep 2014 12:50

Dat snap ik wel, maar dat kan dan niet de oorzaak zijn dat je voorderailleur niet naar het buitenblad wil schakelen. Stand van je voorderailleur veranderd er niet door... behalve dus, zoals ik zei, als je je voorderailleur al wel op je (verkeerd om gemonteerde) binnenblad hebt afgesteld.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie