Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Framehoogte: berekening vs bepaling

dementor69
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2010 00:56

dementor69 16 aug 2010 01:07

Ik heb zopas mijn framehoogte laten berekenen volgens de klassieke methode van binnenbeenlengte x 0,66. 57cm zou voor mij de ideale maat zijn.
Nu blijkt echter dat er geen uniformiteit bestaat tussen de fietsfabrikanten hoe zij hun framehoogte bepalen.
Zo zijn volgende bepalingen in omloop:
1) midden trapas > midden zitbuis
2) midden tapas > bovenkant zitbuis
3) midden trapas > bovenkant zadelbuis

Ik vroeg me zodoende af wat (in dit geval) nu die 57cm is.
Het probleem is concreet wat ik heb me zopas een fiets aangeschaft die (blijkbaar) bepaald is volgens de 3e methode en m.i. is de kader te klein.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 16 aug 2010 02:04

Alle 3 zijn niet echt van belang. Waar het omgaat zijn de lengte bovenbuis en balhoofd. Lees dit maar eens door http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=12755
What makes the boat go faster?

dementor69
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2010 00:56

dementor69 16 aug 2010 14:52

Dank voor de interessante info maar nu weet ik nog steeds niet welke maat er nu wordt gemeten via de binnenbeenlengte.
Dit is namelijk een methode die wordt gebruikt bij een doorsnee-fietsenhandelaar (dus (vermoedelijk) niet in een metingstation). Dus dat moet toch ergens geweten zijn. Maar zelfs fietsenhandelaars uit de regio spreken elkaar tegen. Leuk hoor...
Zodoende wacht ik nog op het antwoord dat mij de nodige verlichting brengt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 aug 2010 15:28

Die zitbuis zegt helemaal niets, dus vergeet het maar gewoon. Een FM die op basis van de zitbuis je een fiets aan gaat meten kan je maar beter heel snel gedag zeggen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dementor69
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2010 00:56

dementor69 16 aug 2010 17:42

@amclassic: begrijp me niet verkeerd, je hebt 200% gelijk.
Maar dat 'gedag' zeggen is nu niet meer mogelijk (omdat ik de fiets nu al heb).

Alleszins, die berekeningsmethode wordt toch geregeld toegepast. Dus daar- en wederom: welke hoogte op het fietsframe is gelinkt met de binnenbeenlengte-methode? Dat moet toch ergens geweten zijn (los van het feit dat dit een slechte methode is).

Niemand?

cdale
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 05 jan 2007 00:33

cdale 17 aug 2010 02:23

Naast je (binnen) beenlengte heb je toch ook een bovenlijf, dat ook graag prettig meereist par vélo... ;)

Het oplossen van je bbl moet niet ten koste gaan van de bovenbuis-/stuurpenlengte.
Zadel kan altijd hoger/naar achter etc...
Een te groot frame gaat nooit fijn zijn.

Plaats reactie