Ketting blijft wat "hangen" aan bovenste derailleurwieltje
Heb mijn fiets schoongemaakt en uitelkaar gehaald. Na montage en afstelling doet zich het volgende voor. Als je de ketting draait blijft hij bij elke volle slag als het ware even hangen aan het bovenste derailleurwieltje. Die tilt hem als het ware even van de cassette. Wie weet waardoor dit komt?
Mijn eerste idee is dat er één schakel vast zit. Even de hele ketting schakel voor schakel "manipuleren".
Tweede idee: niet goed geponst/sluitschakel zit niet goed.
Tweede idee: niet goed geponst/sluitschakel zit niet goed.
Als het een deraileurwieltje is met kogellagers in plaats van glijlagers, kan de kogellager kapot zijn.
Vreemd is wel dat dit gebeurt bij elke volle slag.
Is dat een volle pedaalomwenteling? Zo ja, dan ligt het niet aan de ketting omdat een volle slag van het pedaal geen volledige omwenteling van de ketting verzorgt.
Dan ligt het ook niet aan het derrie-wieltje omdat dat wel wat vaker ronddraait tijdens een pedaalomwenteling.
Misschien staat je drrie niet hellemaal lekkr onder het kransje? Als je voorblad ietsje zwabbert (en dat doen er best veel) kan dat de oorzaak zijn.
Vreemd is wel dat dit gebeurt bij elke volle slag.
Is dat een volle pedaalomwenteling? Zo ja, dan ligt het niet aan de ketting omdat een volle slag van het pedaal geen volledige omwenteling van de ketting verzorgt.
Dan ligt het ook niet aan het derrie-wieltje omdat dat wel wat vaker ronddraait tijdens een pedaalomwenteling.
Misschien staat je drrie niet hellemaal lekkr onder het kransje? Als je voorblad ietsje zwabbert (en dat doen er best veel) kan dat de oorzaak zijn.
Dan heeft het er veel van weg dat de afstelling van je derailleur verlopen is.
Gebeurt dit 'hangen' ook als je fietst of onbelast met de hand je crank draait?
Of gebeurt het alleen tijdens het freewheelen, dus onbelast achterruit trappen.
Naast de afstelling kan het ook zijn dat je derailleur haak of derailleur is verbogen.
In beide gevallen staat de derailleur niet in lijn met de tandwielen en kun je ook het 'wippen' van de ketting krijgen.
Gebeurt dit 'hangen' ook als je fietst of onbelast met de hand je crank draait?
Of gebeurt het alleen tijdens het freewheelen, dus onbelast achterruit trappen.
Naast de afstelling kan het ook zijn dat je derailleur haak of derailleur is verbogen.
In beide gevallen staat de derailleur niet in lijn met de tandwielen en kun je ook het 'wippen' van de ketting krijgen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Met Google vindt je dat antwoord ook hoorCerve schreef: wat is een missing link?
Een hersluitbare kettingschakel van KMC waarbij je dus niet hoeft te ponsen (pin erin en afbreken)
Je hebt echter ook vergelijkbare schakels van Connex (Quick Link) en SRAM (Powerlock).
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ik had hetzelfde probleem, terwijl de ketting volgens de slijtagemeter nog okay was.
Uiteindelijk opgelost door alleen de ketting te wisselen en daarna begon de fiets enorm te knarsen, dit laatste opgelost met een nieuwe cassette.
Maar goed daar heb je niks aan want je hebt de ketting al gewisseld. (Naar ik aanneem voor een nieuwe?)
Uiteindelijk opgelost door alleen de ketting te wisselen en daarna begon de fiets enorm te knarsen, dit laatste opgelost met een nieuwe cassette.
Maar goed daar heb je niks aan want je hebt de ketting al gewisseld. (Naar ik aanneem voor een nieuwe?)