Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

bevestigingsbout sram red voorderie uitboren

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 10 sep 2014 10:26

Bij een domme overhaaste poging tot bijstellen van mijn net nieuw bevestigde Sram Red Yaw voorderie heb ik te ver doorgedraaid en is de bout waarmee de derailleur aan het frame zit (aanlas dus) afgebroken. Er steekt geen bruikbare draad meer uit dus de bout moet worden uitgeboord of de derailleur kan de prullenbak in. Aangezien het ding 120 euro waard is zou ik in elk geval graag het eerste proberen, maar niet zelf.

Heeft iemand in omgeving Utrecht hier ervaring mee en zou hij/ zij hiermee kunnen helpen?
Of weet iemand een zaak in Utrecht of omgeving die dit voor mij zou kunnen doen?

Alvast dank!

Gebruikersavatar
racedoc
Forum-lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 nov 2008 18:04

Gebruikersavatar racedoc 10 sep 2014 11:45

Ik lees dit met grote verbazing. Om een bout af te laten breken heb je serieus veel kracht nodig. Vermoedelijk zegt de SRAM instructie vastzetten met 5 Nm en das vrij weinig!

Heb je de bevestiging op je frame al gecontroleerd als je zoveel kracht hebt gebruikt?

Je hoeft je derrie echt niet weg te gooien. Met een linkse tap krijg je het achtergebleven draad er wel weer uit. Een goede fietsenmaker zou dit moeten kunnen. Rijwielpaleis in Bilthoven wellicht? Ik weet niet of Rene daar nog werkt maar die zie ik er wel toe in staat.

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 10 sep 2014 12:02

racedoc schreef:Ik lees dit met grote verbazing. Om een bout af te laten breken heb je serieus veel kracht nodig. Vermoedelijk zegt de SRAM instructie vastzetten met 5 Nm en das vrij weinig!

Heb je de bevestiging op je frame al gecontroleerd als je zoveel kracht hebt gebruikt?

Je hoeft je derrie echt niet weg te gooien. Met een linkse tap krijg je het achtergebleven draad er wel weer uit. Een goede fietsenmaker zou dit moeten kunnen. Rijwielpaleis in Bilthoven wellicht? Ik weet niet of Rene daar nog werkt maar die zie ik er wel toe in staat.
Ik begrijp je verbasing. Ik vermoed dat het komt doordat ik niet de orginele bout heb gebruikt. Ik heb een bout van een sram force derie gebruikt die waarschijnlijk net een slagje te lang was. Ondanks dat het draaien al zwaar ging zat de derie nog niet 100% vast en heb ik doorgedraaid, te hard en zonder momentsleutel. Maar zoals al gezegd: gehaast en dom. Ik zal rijwielpalijs Bilthoven zeker proberen!

Gebruikersavatar
racedoc
Forum-lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 nov 2008 18:04

Gebruikersavatar racedoc 10 sep 2014 12:11

Had je wel de speciale washer (die de vorm van de aanlas heeft) onder de kop van de bout gedaan?

Dus ALTIJD een momentsleutel gebruiken en eerst kijken/uitvinden waarom het niet lukt.

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 10 sep 2014 12:37

De washer wel gebruikt ja. Ook afkomstig van die force derie, omdat ik de red derie bevestigd aan een klemband geleverd heb gekregen.
maar je hebt verder helemaal gelijk

danoontje
Forum-lid
Berichten: 1023
Lid geworden op: 31 dec 2006 15:16

danoontje 12 sep 2014 13:51

Zo..nu je de wind van voren hebt gehad wellicht een tip waar je wat mee kunt.
Mooi klusje. Niet heel moeilijk maar vraagt geduld, lef en een vaste hand.

3 dingen nodig;
- een ijzerboortje.
- linkse tap.
- wringijzertje om op de tap te klemmen.

Zo heb ik zelfs schroefjes die uit m'n achterpat gekregen.
Youtube is je vriend.

Succes!
Anima Sana In Corpore Sano.

peerke1
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 aug 2014 20:03

peerke1 12 sep 2014 14:54

helemaal eens danoontje,is een fluitje van een cent.
zet wel even een centertje in het midden van het te boren gat,voorkomt wegschuiven van boortje en beschadigingen.

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 16 sep 2014 09:19

thnx heren!

Gebruikersavatar
racedoc
Forum-lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 nov 2008 18:04

Gebruikersavatar racedoc 16 sep 2014 09:47

danoontje schreef:Zo..nu je de wind van voren hebt gehad wellicht een tip waar je wat mee kunt.
Volgens mij kan hij meer met mijn tip, hij zegt nml duidelijk dat hij het niet zelf wil doen en vraagt om een fietsenmaker in (de buurt van) Utrecht... :mrgreen:

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 16 sep 2014 10:13

Maakt allemaal niet uit heren, ook die wind van voren niet (want dan kan je hier beter niks posten:) )
Goed om te weten hoe het moet voor de toekomst, mocht het nog eens gebeuren bij een iets grover boutje. Inderdaad zal ik het voor dit kwetsbare en kostbare stukje alu wegbrengen.

Plaats reactie