Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Hartslag daalt kort na start inspanning en verdwijnt

Harry123
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jun 2014 09:16

Harry123 10 sep 2014 20:06

Sinds een klein jaar ben ik in bezit van een Bryton Rider 40, eigenlijk heel tevreden met het ding (navigeren op track kun je blijkbaar leren...) maar mijn hartslagmeter is al enige tijd of kapot, of ik doe iets grandioos verkeerd.

De eerste paar ritten met de hartslagband om meette hij prima, dat wil zeggen: waardes die mij logisch leken voor de inspanning. Na een aantal weken echter begonnen de waardes (kort) na aanvang van de inspanning vreemd te lijken. Ik heb inmiddels alle aanwijzingen omtrent schoonmaken opgevolgd, nieuwe batterij erin, gereset etc. etc. en ik weet nu niet meer wat ik ermee moet.

Wat er gebeurt: ik stap op m'n fiets, en lees een logische hartslag af. Vervolgens ben ik een kwartier onderweg, en begint de hartslag te zakken. Niet ineens naar --- ofzo, maar richting de 90, paar seconden later 80 etc. etc. Soms blijft hij dan bijvoorbeeld een hele tijd hangen op 20 bpm ofzo, om vervolgens weg te vallen. Gedurende de verdere rit zie ik dan af en toe nog een waarde terugkomen (wederom extreem laag, 20 bpm ofzo) maar correct lijkt het nooit meer. Als ik de band ontzettend strak doe geeft dat geen verbetering, en verschuiven van de band (niet dat dat gebeurt is tijdens het fietsen, maar voor de zekerheid?) helpt ook niet.

Aangezien de waarden *soms* wel correct lijken, twijfel ik heel erg of de band nu defect is of niet. Na de activiteit is de band wel echt drijfnat (van het zweet) en het meetkastje zelf ook. Ik heb gezocht op internet, en daar wordt wel gesuggereerd dat een te natte band ook niet per se goed is; en een natte meeteenheid ook niet per se goed is. Wat kan ik hier nu mee? Ik heb vroeger met een ouderwetse plastic hartslagband hardgelopen, en dat ging prima...

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 10 sep 2014 20:15

Ik heb met mijn Garmin hartslagband vergelijkbare problemen gehad. Ook van alles geprobeerd, maar niets hielp. Toen een nieuwe band gekocht en het probleem was verholpen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie