Carbon of Titanium, standaard of customized
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 12 sep 2014 14:32
- Locatie: Nijmegen
Met een 25 jaar oude Snel met Columbus stalenframe heb ik net succesvol de TourforLife volbracht. Maar mijn fiets en ik zijn toe aan iets nieuws. Ik ben 50 jaar, 1m67 en weeg 67kg.
Met staal onder de billen heb ik een voorkeur voor een sobere esthetiek van Titanium b.v. in de Van Nicholas Zephyr. Twee fietswinkels richten me op een Ridley Fenix met Ultegra. Ook comfortabel. Maar als ik dan 2500 uitgeef, ben ik dan niet met een Koga Solacio of een Rose CGF-Xeon van minder dan 2000 klaar. De vraag is dan maatwerk of confectie. Ik fiets ongeveer 5000km per jaar, vooral in clubverband en korte ritjes en af en toe een meerdaagse tocht met stevige bergen. Ik koop het liefste weer een fiets voor 20 jaar. Wie adviseert mij: Titanium of carbon, standaardwerk of maatwerk 1800 of 2600 Euro?
Met staal onder de billen heb ik een voorkeur voor een sobere esthetiek van Titanium b.v. in de Van Nicholas Zephyr. Twee fietswinkels richten me op een Ridley Fenix met Ultegra. Ook comfortabel. Maar als ik dan 2500 uitgeef, ben ik dan niet met een Koga Solacio of een Rose CGF-Xeon van minder dan 2000 klaar. De vraag is dan maatwerk of confectie. Ik fiets ongeveer 5000km per jaar, vooral in clubverband en korte ritjes en af en toe een meerdaagse tocht met stevige bergen. Ik koop het liefste weer een fiets voor 20 jaar. Wie adviseert mij: Titanium of carbon, standaardwerk of maatwerk 1800 of 2600 Euro?
Een tijdje geleden stond ik voor dezelfde keus. Mijn alu Cannondale frame was gescheurd en ik wilde graag dat het nieuwe frame een flinke tijd mee zou kunnen.
Ik weet niet hoe duurzaam carbon is en hoelang het meegaat. Het materiaal heeft zich in die zin - letterlijke duurzaamheid - nog niet bewezen. Aluminium viel voor mij af. Heb ook Van Nicolas serieus overwogen (Chinook frame), maar ontdekte toen dat ik voor iets meer een stalen frame op maat kon laten maken en dat heb ik toen gedaan.
Ben inmiddels een aantal jaren zeer tevreden over mijn Blacksmith frame.
Dus dit is een typische formreactie: je vraagt te kiezen tussen A en B en krijgt als antwoord C
Ik weet niet hoe duurzaam carbon is en hoelang het meegaat. Het materiaal heeft zich in die zin - letterlijke duurzaamheid - nog niet bewezen. Aluminium viel voor mij af. Heb ook Van Nicolas serieus overwogen (Chinook frame), maar ontdekte toen dat ik voor iets meer een stalen frame op maat kon laten maken en dat heb ik toen gedaan.
Ben inmiddels een aantal jaren zeer tevreden over mijn Blacksmith frame.
Dus dit is een typische formreactie: je vraagt te kiezen tussen A en B en krijgt als antwoord C
-
- Forum-lid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 26 okt 2007 17:54
Als je er het geld voor over hebt, ongetwijfeld titanium. 15 jaar geleden had ik mijn eerste titanium fiets die ik een aantal jaren inruilde voor carbon. Nog altijd spijt van. Nu sinds 2,5 jaar terug titanium. Behalve de looks is het comfort niet te evenaren. Zelfs na 7 à 8 uur kom ik niet (meer) geradbraakt van de fiets.
Volgens mij moet je het niet moeilijker maken dan nodig en gewoon een fiets kopen die je mooi vindt en die past. Onderzoek van onder andere Cervelo en Tour wijst uit dat de comfortverschillen tussen frames erg beperkt zijn, dus daar hoef je je niet door te laten leiden. Als je duurzaamheid zoekt, ben je ook niet per se beter af met het ene framemateriaal dan met het andere. Titanium heet duurzaam te zijn, maar mijn Amerikaanse titanium frame is vorige maand toch gescheurd. Toen ik de garantievoorwaarden bekeek, bleek metaalmoeheid van garantie uitgesloten. Dat zal wel niet voor niets zijn. Wat maatwerk betreft: gezien de meerprijs daarvan lijkt het logisch alleen voor maatwerk te kiezen als je of bijzondere geometriewensen hebt of iets unieks wil. Succes met je zoektocht
Als de norm is dat het weer 20 jaar mee zou moeten kunnen gaan wordt de keuze volgens mij gemakkelijker. Titanium is nog steeds het materiaal dat het wint qua duurzaamheid. Ik fiets zelf naar volle tevredenheid op Van Nicholas en ben dus niet helemaal objectief. Ik kan wel zeggen dat er levenslang garantie zit op de frames en het comfort onovertroffen is wat mij betreft. Ook ik heb de fietsen (ja, ik heb er 2) gekocht omdat ik er lang mee wilde doen en de tijdloze looks mooi vind.
Als ik naar het prijskaartje en budget kijk denk ik dat je richting Chinook of Ventus zou moeten gaan.
Wil je toch ook naar staal kijken dan is Blacksmith ook een optie die al is genoemd. Ik heb er laatst een gezien en vond hem errug mooi. Wat ze prijstechnisch doen weet ik niet.
En nog een tip voor het geval te blijft twijfelen. In oktober is weer de bikemotion en kun je heel veel merken live zien, aanraken en ook praten met de fabrikanten, importeurs etc. Wellicht dat dat helpt.
Als ik naar het prijskaartje en budget kijk denk ik dat je richting Chinook of Ventus zou moeten gaan.
Wil je toch ook naar staal kijken dan is Blacksmith ook een optie die al is genoemd. Ik heb er laatst een gezien en vond hem errug mooi. Wat ze prijstechnisch doen weet ik niet.
En nog een tip voor het geval te blijft twijfelen. In oktober is weer de bikemotion en kun je heel veel merken live zien, aanraken en ook praten met de fabrikanten, importeurs etc. Wellicht dat dat helpt.
Het lijkt me dat titanium de beste keuze voor jou is, aan een Van Nicholas doe je hoe dan ook geen miskoop.
Comfort moet je opsplitsen: enerzijds geometrie (slaat vooral op iets kortere bovenbuis en vooral langere balhoofdbuis), anderzijds het wegfilteren van trillingen en ik heb ervaren dat framemateriaal hier maar weinig invloed op heeft, ("comfortabel" titanium zit vooral tss de oren.) Meer comfort haal je uit de wielen en nog meer uit bredere banden en bijgevolg een lagere bandendruk.
Ik lees tss de regels dat je de prijs wil drukken en dan koop je een uitstekende alu fiets die aan al je verwachtingen voldoet (bv Rose Pro SL) voor nog geen 1500 €.
Ik lees tss de regels dat je de prijs wil drukken en dan koop je een uitstekende alu fiets die aan al je verwachtingen voldoet (bv Rose Pro SL) voor nog geen 1500 €.
Eén advies van mijn kant: hou je oude fiets ernaast. Je gaat spijt krijgen als je hem voor een paar honderd euro hebt weggedaan. Al is het maar om hem als slechtweer of juist als mooi weer fiets te gebruiken.
Ik geloof meteen dat Van Nicholas mooie en duurzame fietsen maakt. Of titanium het framemateriaal is dat het wint qua duurzaamheid, weet ik zo net nog niet. Zo worden ze wel in de markt gezet, maar als je alle marketing moet geloven, hoefden we al lang niet meer te trappen. Betrouwbaar onderzoek naar de duurzaamheid van framematerialen ontbreekt. Daarom heb ik maar even gegoogled. 'Titanium frame failure' had 3 miljoen hits, 'Carbon frame failure' 16 miljoen hits. Gezien de dominantie van carbon frames geven die aantallen me niet meteen de indruk dat carbon echt veel slechter scoort qua duurzaamheid. Daarmee wil ik overigens niet beweren dat de topic starter maar geen titanium moet kopen. Integendeel, als het grijze metaal hem bevalt, moet ie daar vooral voor kiezen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 12 sep 2014 14:32
- Locatie: Nijmegen
Dank voor alle commentaren. Even wat specifieke reacties:
1. Ik hou mijn stalen ros voor ernaast, spatborden er op en hij kan als winterfiets dienen en voor woon-werk (Nijmegen-Arnhem)
2. Ik ben graag bereid 2500 Euro uit te geven maar dan moet de extra 700 Euro wel echt waarde toevoegen aan de fiets (betere groep, wielen en hier en daar maatwerk).
3. Aluminium fietsen, ik heb er een aantal geprobeerd: met meer dan 200km elk gereden, maar dat beviel erg slecht, dus dat materiaal valt als eerste af.
1. Ik hou mijn stalen ros voor ernaast, spatborden er op en hij kan als winterfiets dienen en voor woon-werk (Nijmegen-Arnhem)
2. Ik ben graag bereid 2500 Euro uit te geven maar dan moet de extra 700 Euro wel echt waarde toevoegen aan de fiets (betere groep, wielen en hier en daar maatwerk).
3. Aluminium fietsen, ik heb er een aantal geprobeerd: met meer dan 200km elk gereden, maar dat beviel erg slecht, dus dat materiaal valt als eerste af.