Dag beste mtbiker's
Ik heb een vraagje ik rij met schijfremmen nu heb ik een nieuw setje wielen gekocht. nu heb ik de originele wielen eruit gehaald en de nieuwe erin gemonteerd en het schijfje loop een beetje aan tegen de schijf .
is daar iets aan te doen? moet ik telkens de schijfremmen opnieuw gaan afregelen?
Grtz Marijke
schyfremwielen
Ik ga er dus van uit dat ze echt heel lichtjes en af en toe schampen. Lopen ze continu aan dan kan het iets anders zijn zoals verkeerd om gemonteerde rotors of zuigers die niet goed terug gaan.
In geval dat ze dus idd af en toe lichtjes schampen:
Calliper even los draaien, rem inknijpen en tegelijkertijd de callipers weer aandraaien. Zonder enig geluid krijg je ze bijna nooit maar is ook niet echt erg. Als de wielen na een flinke slinger maar redelijk soepel bijven doordraaien en niet echt merkbaar afgeremd worden door een remblok is het goed.
In geval dat ze dus idd af en toe lichtjes schampen:
Calliper even los draaien, rem inknijpen en tegelijkertijd de callipers weer aandraaien. Zonder enig geluid krijg je ze bijna nooit maar is ook niet echt erg. Als de wielen na een flinke slinger maar redelijk soepel bijven doordraaien en niet echt merkbaar afgeremd worden door een remblok is het goed.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
- arnoudrace
- Forum-lid
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
- Locatie: Delft
Wat ook helpt is het stalen veertje beetje meer expansie geven.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF
Canyon Inflite CF
De splitpen?
Ik ga meer voor de callipers even los en weer vast draaien zoals ik eerder beschreef. Het hangt er echter ook vanaf hoe TS mijn eerdere vragen beantwoord en vooraleer verder te gaan moet TS die beantwoorden.:
'Ik ga er dus van uit dat ze echt heel lichtjes en af en toe schampen. Lopen ze continu aan dan kan het iets anders zijn zoals verkeerd om gemonteerde rotors of zuigers die niet goed terug gaan.'
Voor TS. De splitpen zie je rechts onder in de afbeelding
Ik ga meer voor de callipers even los en weer vast draaien zoals ik eerder beschreef. Het hangt er echter ook vanaf hoe TS mijn eerdere vragen beantwoord en vooraleer verder te gaan moet TS die beantwoorden.:
'Ik ga er dus van uit dat ze echt heel lichtjes en af en toe schampen. Lopen ze continu aan dan kan het iets anders zijn zoals verkeerd om gemonteerde rotors of zuigers die niet goed terug gaan.'
Voor TS. De splitpen zie je rechts onder in de afbeelding
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14015
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Bij een andere naaf kan de schijf net even iets meer naar links of rechts zitten. Bij een wielwissel moet je dan steeds de remklauw opnieuw afstellen.
Daar zijn disc shims voor om beide schijven op gelijke afstand te monteren
https://www.syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=757
Daar zijn disc shims voor om beide schijven op gelijke afstand te monteren
https://www.syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=757
En wat als je Centerlock rotors hebt?
Off topic maar om het enigszins duidelijk te maken. Ik heb twee wiel sets, de standaard tanks die kwamen met mijn Merida Big Nine en Shimano XT. Twee sets omdat ik dat makkelijker vind dan banden verwisselen en tevens een set wilde met veel beter naven. Schwalbe Racing Ralph EVO 2.25 op de tanks en Super Moto 2.35 op de Shimano XT.
Op de Shimano XT gaat binnenkort Nobby Nic Snakeskin 2.25 inch komen.....tubeless.
Als ik de wielsets verwissel dan heb ik zelden iets van aanloop op de blokken en als het gebeurd dan draai ik even de callipers los waarna alles weer als een zonnetje loopt.
Die shims zijn 0.2 mm dik maar zelfs dat is al veel met schijfremmen.
Off topic maar om het enigszins duidelijk te maken. Ik heb twee wiel sets, de standaard tanks die kwamen met mijn Merida Big Nine en Shimano XT. Twee sets omdat ik dat makkelijker vind dan banden verwisselen en tevens een set wilde met veel beter naven. Schwalbe Racing Ralph EVO 2.25 op de tanks en Super Moto 2.35 op de Shimano XT.
Op de Shimano XT gaat binnenkort Nobby Nic Snakeskin 2.25 inch komen.....tubeless.
Als ik de wielsets verwissel dan heb ik zelden iets van aanloop op de blokken en als het gebeurd dan draai ik even de callipers los waarna alles weer als een zonnetje loopt.
Die shims zijn 0.2 mm dik maar zelfs dat is al veel met schijfremmen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock