Pagina 1 van 1
'ting' in achterwiel Racing Zero 2010
Geplaatst: 15 aug 2010 20:06
door @work
Sind begin dit jaar rij ik met Fulcrum Racing Zero's (nieuw, clincher, 2010 model)
Als ik stapvoets rij dan lijkt het alsof er af en toe iets tegen de spaken van mijn achterwiel tikt (metaal op metaal => zacht, hoog geluid). Is sinds kort ontstaan.
De ene FM zegt dat de wielen defect zijn en ik om nieuwe moet vragen onder garantie. De ander zegt kwestie van spaakspanning. Hij heeft deze verhoogd maar zonder effect. Geluid is er nog.
Iemand soortgelijke ervaringen en enig idee wat het kan zijn en wat er aan te doen is (behalve harder rijden want dat helpt wel
Geplaatst: 15 aug 2010 20:58
door trel
Ik heb de oplossing hoop ik.als het geluid een tik is per omwenteling dan is het waarschijnlijk het ventiel dat tegen de velg tikt(speling in ventielgaatje).Dit is op te lossen door een stukje goede tape over het gaatje te plakken en daarna het ventiel erdoor te prikken(als je het niet mooi vind kan het ook aan de binnenkant van de velg) laat iets horen als het helpt
grts
Geplaatst: 15 aug 2010 22:14
door speedrider
Onlangs had ik ook een pingel geluid in mijn Fulcrum R1 wielen. Niet in het begin, maar ook in de loop van de tijd.
Naar aanleiding van tips op dit forum heb ik de spaken bij de naaf in het vet gezet en het pingelen was weg!!!
Ik heb zo het idee dat dit ook de oplossing is voor jou wielsetje. Suc6
Geplaatst: 16 aug 2010 16:33
door DeletedUser02
Ik heb de R1's 2009. Na een dikke 1000 km kreeg ik ook de inmiddels bekende pingel. De oplossing is heel simpel, spuit je spaaknippels allemaal even ruim in met WD40 of de onderstaande Brunox spray. Je FM zou dit moeten weten.
Een busje kost hier bij de fietsenmaker 6,50 (Vast wel goedkoper te krijgen).
Geplaatst: 16 aug 2010 19:04
door japiecarbon
Is idd vaak je ventiel dat tegen de velg tikt. Wat ook goed kan helpen is een klein O ringetje over je ventiel schuiven.
Geplaatst: 16 aug 2010 20:08
door wasbeer2006
Belangrijk is om even te begrijpen wat in 90% van de gevallen het probleem is.
Velen spuiten de spaken bij de naaf in, daar komt inderdaad het geluid meestal vandaan, maar niet het probleem.
Het probleem komt uit de spaak en nippel, die vast gaan zitten en zodoende niet meer kunnen bewegen, hierdoor beweegt de spaak in de naaf en daar komt het geluid vandaan.
Zoals hier aangegeven, de spaaknippels insprayen met bv WD40, dit een paar keer herhalen en regematig doen, zeker 's winters met de pekel.
Geplaatst: 16 aug 2010 21:24
door @work
Dank voor jullie reacties. Het is geen tik per omwenteling, dus ventiel zal het waarschijnlijk niet zijn. Ik ga het insprayen van de nippels proberen.
Mocht dat het zijn, dan is het bijzonder dat beide FM's niet de juiste diagnose hebben gesteld. Zijn toch gerenommeerde namen in de regio.
Geplaatst: 16 aug 2010 22:35
door specialred
heb ik ook gehad bij mijn r1's , met name bij aanzetten en een
"koude" fiets . na sprayen met teflon op de nippels was het weg . (gelukkig)
Geplaatst: 17 aug 2010 00:15
door trel
wasbeer2006 schreef:Belangrijk is om even te begrijpen wat in 90% van de gevallen het probleem is.
Velen spuiten de spaken bij de naaf in, daar komt inderdaad het geluid meestal vandaan, maar niet het probleem.
Het probleem komt uit de spaak en nippel, die vast gaan zitten en zodoende niet meer kunnen bewegen, hierdoor beweegt de spaak in de naaf en daar komt het geluid vandaan.
Zoals hier aangegeven, de spaaknippels insprayen met bv WD40, dit een paar keer herhalen en regematig doen, zeker 's winters met de pekel.
Moet de nippel en spaak kunnen bewegen?deze worden toch met locktide gemonteerd om niet los te komen
Geplaatst: 18 aug 2010 17:00
door DeletedUser02
Locktite is heus geen cement hoor... Het is eerder een soort plaksel dat ervoor zorgt dat de spaak niet gaat draaien op verplaatsen, maar dat betekent niet dat er geen rek in zit.
Geplaatst: 18 aug 2010 18:02
door wasbeer2006
Nou, de spaak zit "los" in de nippel, anders zou je hem nooit aan kunnen draaien. Omdat je bv bij 2way fit / tubeless niet de nippel vanuit de velg erin kunnen doen.
Op de nippel zit schroefdraad en in de velg, niet op de spaak. Bij een normaal handgespaakt systeem kan de nippel iets draaien in het spaakgat. Als de spaak en nippel vastzitten gebeurt dit in de naaf overbrengen, waardoor je dat gepingel krijgt