Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Welke fietscomputer?

hans66
Forum-lid

hans66 21 sep 2014 11:01

Ik rijd al jaren lang zonder enige vorm van snelheids- of andere metingen op mijn fiets. Op zich best relaxed want je voelt je nooit gefrustreerd omdat je gemiddelde een keer te laag was. Maar al die mooie nieuwe apparaten lonken wel een beetje. En gps op de fiets is wellicht toch wel een mooi iets. Vandaar dat ik me wat verdiept heb in diverse fietscomputers. Opvallend is dat ik er niet 1 kan vinden die aan al mijn eisen voldoet. Ik heb een shortlist opgesteld van de vereisten die voor mij belangrijk zijn.

Hardware:
- Niet te groot of grof model. Het moet ook een beetje mooi staan op de fiets.
- Duidelijk helder scherm. Niet te kleine letters, ik gebruik tegenwoordig een leesbril.
- Zo weinig mogelijk sensoren op het frame. Kleine sensoren.
- Zo mogelijk ook los te dragen als polshorloge, zoals de oude Polar's.
- Geen batterij issues, een volle dag gebruik moet zonder problemen mogelijk zijn.

Basisfuncties:
- basale snelheids, average en maximum functies
- candansmeting
- hoogtemeting, stijgingspercentage is een pré.

Hartslag:
- zone-indicatie
- liefst geen borstband (is dat überhaupt mogelijk?)

GPS:
- Graag een digitaal kaartje en niet met alleen maar pijltjes.
- Duidelijk scherm, overzichtelijk dus groot?
- mogelijkheid om vooraf thuis een route uit te zetten
- mogelijkheid om ritten te registreren en historie op te bouwen, eventueel online.

Niet geïnteresseerd in:
- Strava of iets dergelijks
- Koppeling met telefoon
- schakelindicatie op de fietscomputer.

Er zitten wat tegenstrijdigheden in mijn lijstje. Een groot helder scherm voor gps gaat waarschijnlijk niet samen met het om de pols kunnen dragen bij andere activiteiten. Hartmeting zonder borstband gaat waarschijnlijk niet samen met montage op het stuur wat voor gps-weergave wel noodzakelijk is. Maar misschien vergis ik me?

Iemand suggesties?
2003 Merlin Cielo
2016 Colnago C60

NoChain