Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Welke fietscomputer?

hans66
Forum-lid

hans66 21 sep 2014 11:01

Ik rijd al jaren lang zonder enige vorm van snelheids- of andere metingen op mijn fiets. Op zich best relaxed want je voelt je nooit gefrustreerd omdat je gemiddelde een keer te laag was. Maar al die mooie nieuwe apparaten lonken wel een beetje. En gps op de fiets is wellicht toch wel een mooi iets. Vandaar dat ik me wat verdiept heb in diverse fietscomputers. Opvallend is dat ik er niet 1 kan vinden die aan al mijn eisen voldoet. Ik heb een shortlist opgesteld van de vereisten die voor mij belangrijk zijn.

Hardware:
- Niet te groot of grof model. Het moet ook een beetje mooi staan op de fiets.
- Duidelijk helder scherm. Niet te kleine letters, ik gebruik tegenwoordig een leesbril.
- Zo weinig mogelijk sensoren op het frame. Kleine sensoren.
- Zo mogelijk ook los te dragen als polshorloge, zoals de oude Polar's.
- Geen batterij issues, een volle dag gebruik moet zonder problemen mogelijk zijn.

Basisfuncties:
- basale snelheids, average en maximum functies
- candansmeting
- hoogtemeting, stijgingspercentage is een pré.

Hartslag:
- zone-indicatie
- liefst geen borstband (is dat überhaupt mogelijk?)

GPS:
- Graag een digitaal kaartje en niet met alleen maar pijltjes.
- Duidelijk scherm, overzichtelijk dus groot?
- mogelijkheid om vooraf thuis een route uit te zetten
- mogelijkheid om ritten te registreren en historie op te bouwen, eventueel online.

Niet geïnteresseerd in:
- Strava of iets dergelijks
- Koppeling met telefoon
- schakelindicatie op de fietscomputer.

Er zitten wat tegenstrijdigheden in mijn lijstje. Een groot helder scherm voor gps gaat waarschijnlijk niet samen met het om de pols kunnen dragen bij andere activiteiten. Hartmeting zonder borstband gaat waarschijnlijk niet samen met montage op het stuur wat voor gps-weergave wel noodzakelijk is. Maar misschien vergis ik me?

Iemand suggesties?
2003 Merlin Cielo
2016 Colnago C60

NoChain
Forum-lid

NoChain 21 sep 2014 11:15

Je hebt nogal tegenstrijdige eisen ja.
Een overzichtelijke GPS en een polshorloge zijn inderdaad niet compatibel, net als geen borstband willen dragen en toch je hartslag willen zien.
- mogelijkheid om ritten te registreren en historie op te bouwen, eventueel online.
Niet geïnteresseerd in:
- Strava of iets dergelijks
Dat is exact wat strava doet :D. Strava is gewoon een extra medium voor mensen die een gps gebruiken. Garmin connect vond ik veel minder goed werken dus ik gebruik strava, het is niet omdat je een Garmin koopt dat je ook met hun software moet werken.

Je zoekt dus eigenlijk gewoon een Garmin of Mio, daar is voldoende info over te vinden ;)

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 21 sep 2014 12:53

Hans, een Garmin Edge 810 of 1000 zal voor jou zeer waarschijnlijk de betere oplossing zijn.
Ik heb zelf de Edge 510, zonder navi dus, en geen enkele sensor aan het frame.
Snelheid pak ik via de gps, cadans weet ik onderhand wel hoeveel omwentelingen ik maak bij bepaalde snelheden.
Alleen een borstband voor hartslag gebruik ik wel.
De velden van de 510 kun je zelf invullen, waardoor je alle gegevens direct op je display kunt aflezen, zonder te hoeven bladeren.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 21 sep 2014 15:09

hans66 schreef:..................

Er zitten wat tegenstrijdigheden in mijn lijstje. Een groot helder scherm voor gps gaat waarschijnlijk niet samen met het om de pols kunnen dragen bij andere activiteiten. Hartmeting zonder borstband gaat waarschijnlijk niet samen met montage op het stuur wat voor gps-weergave wel noodzakelijk is. Maar misschien vergis ik me?

....
Er zitten inderdaad wat tegenstrijdigheden in je lijstje, je vergist je niet. :D

Tip: Kijk eens naar een Garmin Edge Touring plus.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 28 sep 2014 22:39

Hoi,

Ik ben nu op dit forum maar je zoekt een fiets computer misschien is deze iets voor jou?
De Polar V650
Ghost Nivolet 6LC

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 sep 2014 08:11

Hartslagmeting via de pols kan inmiddels

http://www.scosche.com/rhythm-plus

Ook compatible met Garmin (ANT+).

opafiets
Forum-lid

Gebruikersavatar opafiets 29 sep 2014 08:18

Hartslagmeting om pols kan ook met de mio link.
.................

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 29 sep 2014 11:45

Een van de Bryton producten.

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 29 sep 2014 11:48

havana schreef:Hartslagmeting via de pols kan inmiddels

http://www.scosche.com/rhythm-plus

Ook compatible met Garmin (ANT+).

Blijf je toch met een band zitten die niet onopvallend onder je shirt, maar opvallend om het bovendeel van je onderarm zit (tenzij je iets met lange mouwen aanhebt natuurlijk).

hans66
Forum-lid

hans66 02 okt 2014 11:37

Dank voor alle tips.

Ik heb de knoop maar gewoon doorgehakt en een Garmin Edge 1000 bundel besteld. Diverse Youtube filmpjes hebben me overtuigd dat dit toch wel een heel mooi apparaat is. Daarmee zijn niet alle punten van mijn wensenlijstje afgestreept. Maar de belangrijkste - gps en kaart/pijl navigatie - wel. Wat ontbreekt is eigenlijk alleen een eenvoudige hartmeter voor om de pols. Later maar eens kijken, wellicht een Garmin Forerunner 610, of een Vivofit. Of om van die borstband af te zijn een Apple Watch?? Hoewel die laatste geloof ik veel moeite heeft om de hartslag nauwkeurig te meten.

Morgen is de Edge in huis. Monteren met de nieuwe cadans en speed sensoren, zonder magneetjes. Ben benieuwd!
2003 Merlin Cielo
2016 Colnago C60

franskarel
Forum-lid

franskarel 26 okt 2014 13:08

Wat ontbreekt is eigenlijk alleen een eenvoudige hartmeter voor om de pols. Later maar eens kijken, wellicht een Garmin Forerunner 610, of een Vivofit. Of om van die borstband af te zijn een Apple Watch?? Hoewel die laatste geloof ik veel moeite heeft om de hartslag nauwkeurig te meten.
En is de Mio LINK polsband geen optie? Is een niet te opvallende polsband die ANT+ compatibel is.Deze LINK zou met alle ANT+ compatibel apparaten moeten kunnen communiceren.Of zie ik dit mis?
Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90

Hans Vaessen
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Hans Vaessen 27 okt 2014 15:15

hans66 schreef:wellicht een Garmin Forerunner 610, of een Vivofit.
De forerunner 610 gaat weliswaar om de pols maar heeft een band nodig voor de hartslag. De vivifit meet wel aan de pols; maar zal minder nauwkeurig zijn. Dat laatste geldt bij mijn weten voor elke hartslagmeter.

Bovendien dacht ik niet dat de vivofit de hatslag aan de edge kan doorgeven...
Video over gebruik Garmin-toestellen? Zie http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen/bonus-videos/

Plaats reactie