Pagina 1 van 10

Wielset bouwen, naven en velgen.....(klaar, met foto's!)

Geplaatst: 21 sep 2014 15:35
door Hanz Bé
Nu de vakantie tripjes achter de rug zijn, kan ik me gaan richten op het geplande najaars-projectje. Het (voor de eerste keer) bouwen van een wielset.
Het boek: wheelbuilding, van Roger Musson is aangeschaft, de wielrichter/standaard is gebouwd.

In eerste instantie dacht ik erover om een halfhoge wielset te gaan maken. Maar bij nader inzien denk ik mezelf (rijdend op een stijve aluminium fiets) meer een plezier te doen met een mooie lage set. Dat besluit is dus al gevallen. (Nb: de set komt in een "campa set-up").

Algemeen: ik weeg 80 Kg bij 1.81 mtr. Gebruik: allround, maar voor slechte condities heb ik een andere wielset. (Mavic cxp33, 36-spaaks met miche primato naven)
7000 Km per jaar, af en toe (Max 1 trip per 1 á 2 jaar) hooggebergte.

Aantal spaken: 28-32 of 32-32 lijkt me passend bij mijn lichaamsbouw en gebruik.

Voor de naven heb ik 4 kandidaten:
1: Novatec Road light
2: Novatec X-light road
3: Miche primato
4: Campagnolo Record.

M'n hart gaat uit naar de Record set. Duurder dan de andere. Maar mooi, stijlvol, duurzaam, imago. Voordeel is dat je niet meer hoeft na te denken over het aantal spaken. Is alleen verkrijgbaar in 32-gaats.
Met de Miche naaf heb ik ervaring. Prima en voordelige naaf, maar de body is zeer lastig los te verkrijgen.
Met Novatec heb ik geen ervaring, maar de beoordelingen hier lijken me prima. Ook voordelig. Losse body's wel makkelijk verkrijgbaar.

Wat betreft de velgen heb ik eigenlijk 3 kandidaten
1: Mavic open pro (al dan niet in de CD variant)
2: Ambrosio Excellight
3: H plus Son Archetype

Hier gaat mijn eerste voorkeur uit naar de H plus Son, vooral door de grotere velgbreedte wat ze optimaal maakt voor 25mm bandjes.

Uit deze opties komt als mijn eerste voorkeur dus een 32-spaaks wiel naar voren, met campa record naaf en de H plus Son velg. Messing nippels, en zwarte spaken (Type nog te bepalen).
Spaakpatroon 3 over kruis, omdat dit in het genoemde boek goed wordt omschreven én als betrouwbaar te boek staat.

Heeft er iemand goede argumenten om bij genoemde mogelijkheden andere keuzes te maken? Alle nuttige gedachten zijn welkom!

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 21 sep 2014 15:58
door campasuper
Ik kan me zeker vinden in de keuze voor Campa Record naven, ik heb haast niet anders.
Voor zover ik weet raadt Campa het af om met Campa naven radiaal te spaken, kruis over 3 is dus een goede keuze.
Zelf zou ik eerder voor de Ambrosio velgen gaan, daar ik deze beter ken en de ervaringen zijn positief.
Ik heb zelf geen ervaring met H plus velgen, maar ik hoor hier tot heden nog geen negatieve dingen over.

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 21 sep 2014 22:11
door senior
Campa raadt radiaal bij een 32 spaaks naaf niet alleen af, het is zelfs een big nono (naafflens kan breken door de hoge spaakspanning). Overigens is kruis over 2 ook een optie (heeft optisch wel iets van radiaal)

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 22 sep 2014 12:02
door Hanz Bé
Dank voor de reacties.
Misschien is het nog een idee om voor 2 over kruis en achter 3 over kruis te doen.. Voor de looks. Ga ik nog over nadenken.
Zijn er nog andere overwegingen te maken mbt de naven?

Graag zou ik ook nog wat reacties krijgen mbt de velgen. Zijn er mensen die ervaringen hebben met de H plus én/of één van de andere genoemde? (Zowel qua bouwen als qua rijden.) En dus kan vergelijken...

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 22 sep 2014 13:14
door amclassic-fan
senior schreef:Campa raadt radiaal bij een 32 spaaks naaf niet alleen af, het is zelfs een big nono (naafflens kan breken door de hoge spaakspanning). Overigens is kruis over 2 ook een optie (heeft optisch wel iets van radiaal)
Ik weeg waarschijnlijk wel wat minder dan de TS, maar ik heb behoorlijk wat km's gemaakt met een Record achternaaf die aan de NDS kant radiaal gespaakt was (wel maar 8 spaken, wegens 2:1). Met een standaard spaakpatroon valt er minder winst met radiaal spaken te halen en dan zou ik het denk ik wel laten.

Uit dit rijtje naven zou ik voor de Record naven gaan mits je het financieel kunt hebben. Eigenlijk zijn de Record naven heel goedkoop, ze zijn behoorlijk licht, zeer duurzaam en dus best betaalbaar.

Qua spaken zou ik gaan voor DT Revolution of Sapim Laser in het voorwiel en het achterwiel aan de NDS kant. DT Competition of Sapim Race aan de tandwielkant in het achterwiel.

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 22 sep 2014 15:07
door de zwarten
Uitstekende keuze ;-)

Om aan te vullen: ik heb een set 32-gaats tubewielen met chorus naven. Voorwiel is radiaal gespaakt met aero spaken. Het wiel is gebouwd door de weggekende Gilbert Cattoir. Dus als die het al doet...

Ik heb verder een setje 36-gaats record + open pro laten spaken door Zoran. Achterwiel was aan de niet-aandrijfzijde ook radiaal. Ik heb daar toen nog een vraag over gesteld op het forum (in de trant van: is dit slim?). Zoran heeft me toen overtuigd dat, door de geringe belasting van de niet-aandrijfzijde, radiaal spaken geen probleem is.

Voordelen aan radiaal spaken is dat het iets lichter is (kortere spaken) en eleganter oogt. Maar het maakt allemaal heel weinig verschil... Ik rij nu vaakst met 36-gaats record + open pro (maakt Campa geen 36-gaats naven meer?), alles kruis over 3, en ik ben daar heel tevreden van. Naven lopen al ettelijke 10.000-den kilometers zomer en winter, en behalve nu-en-dan eens openmaken (en zien dat het nog goed zit) heb ik er dus nog geen onderhoud aan gehad.

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 22 sep 2014 17:29
door Hanz Bé
Over de naven is wel consensus, zo te lezen. Dat moeten dus Record naven worden.
En @amclassic-fan geeft al nuttige info over de te kiezen spaken. Dat helpt ook.

Ik blijf nog even over de velgen twijfelen, hier zegt nu even niemand iets over...
Dus even een concrete vraag stellen: hebben de H plus son's door de bredere velg duidelijk meerwaarde boven de andere twee (mijn aanname), of is de Mavic open pro eigenlijk nog steeds de referentie, waar het lage velgen betreft?

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 22 sep 2014 17:38
door havana
Ik zou zonder meer voor moderene, bredere velgen gaan. H+ zijn volgens mij prima.

De remrand van de zwarte versie wordt wel blank, dus mijn voorkeur zou uitgaan naar de zilveren of grijze.

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 22 sep 2014 18:00
door edwin01
Misschien een stel Pacenti SL23's? Lekker breed en redelijk van gewicht.

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 22 sep 2014 18:51
door Hanz Bé
Heb ik wel naar gekeken, maar zijn moeilijk te vinden en als je ze ziet, bijv. in Engeland, aanmerkelijk duurder dan de H plus sons. Daarom heb ik deze niet meegenomen.

Mavic open pro rond 45/50 euro
Ambrosio Excellight ook verkrijgbaar rond de 50 euro
H plus sons zijn te vinden onder de 65 euro

Goedkoopste pacenti's die ik vond waren 88 GBP, dus ongeveer 110 euro.

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 22 sep 2014 19:30
door r600
havana schreef:Ik zou zonder meer voor moderene, bredere velgen gaan. H+ zijn volgens mij prima.

De remrand van de zwarte versie wordt wel blank, dus mijn voorkeur zou uitgaan naar de zilveren of grijze.
Ik heb deze velgen nu een jaar, de zilveren versie, in combinatie overigens met DA naven en 32 spaken en gemaakt door Zoran.
Velgen bevallen prima.

Re: Wielset bouwen, naven en velgen.....

Geplaatst: 22 sep 2014 19:49
door havana
Pacenti's voegen volgens mij niks toe t.o.v. Son's, terwijl ze wel veel duurder zijn.